Review: Blind (PS VR) – Je zicht is ontzettend belangrijk om je dagelijkse ding te kunnen doen en hoewel het zo vanzelfsprekend is dat je kunt rondkijken, is dat niet voor iedereen weggelegd. Blind zijn lijkt één van de meest vreselijke handicaps, maar van blinden horen we altijd dat ze er geen enkel probleem mee hebben. Dit komt natuurlijk door aanpassing en het niet beter weten dan leven zonder zicht. Zo heb je twee kampen, maar veel erger is wanneer je zicht plotsklaps verdwijnt en je voor eeuwig in pure duisternis zit. Dat is iets waar je liever niet aan denkt, omdat het resultaat te veel impact zou kunnen hebben op je leven.

Echolocatie is de manier van navigeren

In Blind neem je de rol aan van Jean, een jonge meid die met haar broertje onderweg is en in een ongeluk verzeild raakt. Ze wordt plotseling wakker in een enorm landhuis en ze merkt dat haar zicht van het ene op het andere moment is verdwenen. Die grote angst is werkelijkheid geworden en het maakt gevoelens bij haar los. Niet langer kan ze vertrouwen op haar zicht, maar moet ze alles doen op basis van voelen in de omgeving en geluid. Voor blinden is geluid een bijzonder belangrijk element, want door de weerkaatsing kunnen ze beter inschatten hoe de omgeving er uitziet. Zo ook in Blind, waar je met voorwerpen moet gooien om de omgeving te kunnen zien.

Iets later in de game krijg je een blindenstok tot je beschikking waarmee je ongelimiteerd op de grond kunt tikken. Een zachte tik geeft een klein beetje van de omgeving prijs, een harde tik laat veel zien. Tik echter niet aan de lopende band door, want dan verandert het zwarte beeld in wit en dat kan pijn doen. Stap voor stap met telkens een tikje navigeer je je een weg met Jean door het huis wat al snel het huis van haar ouders blijkt te zijn. Toch is niet alles helemaal zoals het was en de mysterieuze man die je instructies geeft vertelt je dat je verschillende puzzels moet oplossen alvorens je het huis mag verlaten. En dat is waar jij aan het werk mag.

Ontdek het verleden

Blind vertelt het verhaal van Jean en haar familie en dat is niet heel goed afgelopen, gaandeweg ontdek je steeds meer over haar vader, moeder en broertje en wat voor situaties zich hebben voorgedaan. In eerste instantie is het verhaal heel erg vaag, maar richting het einde beginnen de puzzelstukjes steeds meer op hun plek te vallen. Dat maakt het verhaal van Blind best wel interessant, want het confronteert Jean eigenlijk met haar eigen emoties. Dat gebeurt op basis van geluidsopnamen en flashbacks die je zo hier en daar krijgt. Daarnaast is er een radio die je op een dwaalspoor probeert te zetten wat het geheel tot een onderhoudende verhalende ervaring maakt.

Met een uur of vier aan gameplay ben je wel even bezig en wat deze game natuurlijk zo uniek maakt is dat je het vanuit het perspectief van een blinde beleeft. Althans, middels echolocatie dien je te navigeren en de ontwikkelaar heeft daar een eigen interpretatie aan gegeven door de omgeving te laten zien als je geluid maakt. Dat zal in werkelijkheid vast niet zo werken, maar het geeft je wel een indruk van hoe lastig het leven ineens kan zijn als je je zicht verliest. Dat maakt Blind qua ervaring weer net even wat anders dan alle andere VR-games en de beleving komt doordat het in virtual reality is veel beter tot z’n recht. Het kan ook best angstig zijn, omdat je door beperkt zicht ineens verrast kan worden door anderen en de omgeving, waarmee de algehele sfeer gecompleteerd wordt.

Puzzelen maar

In Blind is het vooral zaak om te proberen ontsnappen uit het huis en zoals de mysterieuze man al heeft aangegeven moet je daarvoor puzzels oplossen. Elk gedeelte van het huis vertelt het verhaal van één van je familieleden en door te blijven spelen reconstrueer je de geschiedenis en krijgt het geheel meer vorm. Naast dat je verschillende kamers doorzoekt moet je tevens puzzels oplossen en die bestaan veelal uit objecten zoeken en die vervolgens al puzzelend op de juiste plek plaatsen, zodat er een sleutel vrijkomt of een deur geopend wordt. Op deze manier kom je steeds wat verder, maar hierbij geldt wel dat de puzzels soms wel erg lastig zijn.

Je krijgt zo goed als geen hint, waardoor de gameplay op verschillende momenten een beetje in trial & error verandert. Sommige omgevingen zijn ook dermate groot dat je overal objecten kunt pakken, waardoor je op een gegeven moment maar wat gaat aanklooien. Het is niet zo dat alle puzzels bijzonder moeilijk zijn, maar door de grote omgevingen en de soms te lange zoektocht naar de oplossing, wordt het tempo wat getemperd en dat werkt averechts voor de algehele ervaring. Je kan ook geen kant op, want het is verplicht de oplossing te vinden wil je de betreffende locatie in het huis kunnen verlaten.

Soms heb je ook goed beeld nodig wil je kunnen ontdekken wat je precies moet doen en ironisch genoeg beperkt je zicht dan letterlijk de voortgang. Het hoort er natuurlijk bij, maar het maakt de gameplay er niet veel gemakkelijker op. Gelukkig heeft de ontwikkelaar wel een ‘key item’ reset ingebouwd, waarmee belangrijke voorwerpen worden teruggeplaatst naar hun oorspronkelijke locatie mocht je de draad helemaal kwijtraken. Desalniettemin vraagt het puzzelen bij momenten erg veel tijd, omdat het aanvankelijk iets te onduidelijk is en de objecten erg vergezocht zijn. Dat is wat jammer, want juist in een verhalende game als deze moet dat precies in balans zijn en dat is het nu niet helemaal.

Ook kent de game wat bugs die irritant zijn, zo kan je soms muren inlopen wat desoriënterend werkt omdat je dan compleet het overzicht kwijtraakt. Tikken of geluid maken met een object kan je vaak redden, maar het is wat onhandig op momenten. Ook het geluid vertoont wat kuren, zo hebben we een uur lang een telefoon horen rinkelen terwijl we die allang hadden opgepakt. Verder hebben we de strafe optie met geen mogelijkheid in het menu kunnen uitzetten, want telkens stond het weer aan. Niet dat de besturing in de huidige vorm een belemmering vormt, maar als je meer opties biedt moet het natuurlijk wel werken.

Blind zal je van het begin tot einde goed weten te vermaken. Dat zit hem enerzijds in het degelijke verhaal dat best wel goed gebracht wordt en anderzijds in de unieke manier van spelen. Tikken met je stok of objecten gooien om de omgeving te kunnen zien is bijzonder te noemen en het werkt uitstekend. Doordat het in virtual reality is zal de ervaring nog indrukwekkender zijn en samen met wat schrikmomenten hier en daar zorgt de ontwikkelaar ervoor dat het qua sfeer tip top in orde is. Het enige nadeel dat de game kent is dat het puzzelen het tempo onderbreekt, omdat het soms iets te vaag is en je veel te lang moet zoeken naar de juiste objecten. Hierdoor verandert het een beetje in trial & error en dat doet wat afbreuk aan het geheel. Buiten dat is Blind een aangenaam avontuur dat op zich de moeite waard is als je over PlayStation VR beschikt.

• Boeiend verhaal
  • Audiovisueel uniek
  • Originele manier van spelen