Gespeeld: Battlefield V – War Stories – Korte ingrijpende, emotionele en spectaculaire verhalen – Met Battlefield 1 stapte DICE van de traditionele singleplayer af. In plaats daarvan bracht de game ons ‘War Stories’. Verschillende korte verhalen die lichtjes waren gebaseerd op de realiteit van toen. Deze korte verhalen gaven de ontwikkelaar meer mogelijkheden om vrijer met de singleplayer om te gaan, niet langer waren ze immers gebonden aan een chronologische volgorde, vaste personages, locaties en meer. Dat concept wordt nu herhaalt in Battlefield V en daar hebben we tijdens een recent evenement even van mogen proeven. Het resultaat? Het smaakt naar meer!

Korte kennismaking

De War Stories van Battlefield V beloven spectaculair te worden. Dat mag geen verrassing zijn gezien het een singleplayer segment betreft en in deze setting staat dat altijd garant voor spektakel. Nu hebben we lang niet alles van deze War Stories kunnen proberen, maar wel hebben we een korte indruk gekregen van wat we zoal mogen verwachten. Voordat je aan één van de verhalen begint, zul je in Battlefield V een proloog doorlopen en die geeft je een korte demonstratie van waar je zoal terecht zal komen, waarmee je vecht en wat voor gameplay je mag verwachten. Deze korte kennismaking is natuurlijk een opmaat naar meer en dat zijn de drie losse verhalen die in de basisgame zitten.

Daar zal het niet bij blijven, want later dit jaar brengt DICE nog een vierde verhaal naar de game. Daar heb je al een glimp van op kunnen vangen in de trailer van eerder deze week. Dat verhaal draait namelijk om een Duitser die als enige over is met zijn Tiger tank. Singleplayer liefhebbers hebben na de release dus nog iets om naar uit te kijken. Spelers zullen nu ook iets langer bezig zijn met de War Stories, omdat ieder verhaal grootser is van opzet. Gemiddeld genomen zal elk verhaal een uur tot anderhalf uur in beslag nemen, een beetje afhankelijk van de manier waarop je speelt. Zoals je van Battlefield gewend bent, volgt het enigszins een lineair (verhalend) pad, maar daarin krijg je wel alle vrijheid om te doen en laten wat je wilt.

Diverse personages

DICE geeft je die vrijheid met intentie, maar ook daar zit weer een verhaal achter. Van de War Stories hebben we er slechts twee een klein stuk kunnen spelen en het verhaal in Noorwegen in z’n geheel. Hier speel je met Solveig, die zich als een gevaarlijke jager door de bossen beweegt. De Duitsers weten dat er iets in de bossen zit, maar ze kunnen er hun vinger niet echt op leggen. Ze wordt dus gevreesd, omdat ze vanuit het niets toeslaat. Zolang ze in het donker opereert, heeft zij de overhand. Maar door de samenloop van omstandigheden in dit verhaal zal Solveig op een gegeven moment naar andere middelen moeten grijpen om de Duitsers te verslaan.

Op de momenten waarop het verhaal en de situatie zich zo ontwikkelen, zal je merken dat de omgeving steeds groter en meer open wordt. Dit geeft je beetje bij beetje meer ruimte om te improviseren en dat geeft het verhaal automatisch ook een goede replaywaarde. Want je kunt naar binnen stormen en elke Duitser proberen omver te maaien, en je kan daar ook succesvol mee zijn. Wat je ook kan doen, is stealth toepassen waar de situatie dat toelaat en daardoor speel je een compleet andere game. De War Stories – afhankelijk van de situatie – laten je daarin geheel vrij en dat maakt het interessant voor meerdere playthroughs. Puur omdat de game je daartoe ook uitnodigt.

Dat was althans het geval in het eerste verhaal dat we speelden. Of dat ook voor de andere verhalen geldt, zal blijken in de review. De verhalen op zichzelf zijn ook bijzonder verschillend van elkaar. Zo is het verhaal van Solveig erg persoonlijk en emotioneel omdat het met haar familie te maken heeft. Tegelijkertijd ontstaat er gaandeweg een situatie die belangrijker is dan haar eigen emoties en dat is waarin het gehele avontuur weer een andere wending neemt. Wat dit alles geloofwaardig maakt, is dat de personages overtuigend overkomen en dat je hun beweegredenen goed begrijpt. In slechts anderhalf uur spelen konden we goed met Solveig meevoelen, dus dat maakt een verhaal gelijk wat persoonlijker.

Het andere verhaal dat we ook even hebben kunnen proberen draait om een Britse gevangene die erg handig is met explosieven. Hij wordt omwille van zijn skills gerekruteerd en dat is dan het enige alternatief tegenover een lange tijd in de gevangenis zitten. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt en zodoende kruip je in zijn huid. Hij heeft echter geen training gehad en is vooral erg handig met improviseren. Tegelijkertijd heeft hij een beetje lak aan de hiërarchie die geldt in het leger en dat brengt een personage voort dat een veel te grote bek heeft en ook om het minste of geringste begint te schelden en vloeken. Je zult dus in de singleplayer kennismaken met verschillende figuren die allemaal hun eigen redenen hebben en uiteindelijk uitgroeien tot een soort held, ondanks dat niemand ze kent.

Onbekende verhalen

Door deze opzet van de War Stories is DICE vrij om een selectie van verhalen te bieden. Dit geeft ze ook de mogelijkheid om onvertelde verhalen te brengen. Zo is het verhaal van het verzet in Noorwegen bij weinigen bekend en hoewel de verhalen in Battlefield V fictief zijn, kent het ergens een (kleine) kern van waarheid, waar DICE z’n eigen draai aan heeft gegeven. Een bijkomend voordeel is dat je locaties aandoet die je anders niet snel zou treffen in een game over de Tweede Wereldoorlog. De reden dat DICE voor een eigen interpretatie kiest, zo vertelde de creative director (Bernd Diemer), is vanwege het feit dat die verhalen nooit gedocumenteerd zijn, omdat het vooral binnen families van kind op kind is doorverteld.

Het zijn gewone mensen waarmee je speelt en al deze personen hebben een eigen geschiedenis en beweegreden om zich direct of in-direct met het conflict te bemoeien. Ze zijn allesbehalve uit op heldenroem, want dat is wel het laatste wat ze beweegt. Dat geeft een ieder ook meer geloofwaardigheid, omdat ze buiten het stereotype soldaat vallen. Het eerste verhaal blonk daar in ieder geval in uit. De andere verhalen – waar we slechts een heel klein beetje van gespeeld hebben – brengen totaal andere situaties met zich mee, maar ook hier worden de personages weer geloofwaardig en goed gepresenteerd. Het biedt tevens variatie in de gameplay, want waar Solveig juist een stille jager is, is Billy (de voormalig gevangene) een totale idioot die onderweg wel ziet hoe hij het doet.

Dat vertaalt zich terug naar de gameplay, zo rent Billy met granaten rond daar waar Solveig met messen werkt die ze stilletjes vanuit de struiken in de strot van een Duitser smijt. Per personage in deze War Stories krijg je te maken met verschillende wapens, individuele specialisaties en meer. In aanvulling daarop ben je altijd vrij om te doen en laten wat je wilt met de middelen die de levels je bieden. Dat samen met de vormgeving van de levels die de emotionele reis van de individuen moet matchen. Zo probeert de ontwikkelaar je een ervaring voor te schotelen die uniek en persoonlijk aanvoelt. Dit met volop variatie in speelstijlen, omgevingen en manieren van aanpak.

Een lekker begin

De eerste kennismaking met de War Stories van Battlefield V was erg fijn. De missies zullen voldoende afwisseling brengen en DICE schuwt het gebruik van tig gameplay elementen niet. Het ene moment sta je op ski’s, het andere moment vlieg je door de lucht en weer even wat later neem je plaats achter het stuur van een vrachtauto. Is dit allemaal verplicht? Nee, tenzij de game daarop aanstuurt, kan je de situatie benaderen en aanpakken geheel op de manier zoals je dat zelf wilt. Om daar een goed voorbeeld van te geven, vertelde de creative director dat er één missie is waarin je alle objectives met een vliegtuig kan doen, dit terwijl de game dat helemaal niet als primaire optie presenteert.

Het mag duidelijk zijn dat Battlefield V je de vrijheid zal bieden in de singleplayer waar mogelijk, zonder het verhaal dat ze willen vertellen uit het oog te verliezen. Het eerste verhaal dat we speelden sloeg binnen die kaders de spijker op z’n kop, dus dat belooft veel goeds. Als de laatste technische issues, waar de build die we speelden nog wat last van had, eruit worden gesloopt, komt het wel goed. Ook mogen we niet vergeten dat het er audiovisueel uitstekend uitzag. De omgevingen zijn werkelijk prachtig en dat samen met het immer sublieme geluid zorgt voor een intense en spannende ervaring.

Voorlopige conclusie

DICE gaat verder met de War Stories en dat op de manier zoals we dat graag willen zien. Zo groots als dat de levels en de gameplay zijn, zo klein en persoonlijk zijn de verhalen die het zal vertellen. Je beleeft de oorlog vanuit uiteenlopende perspectieven en hoewel het voornamelijk fictief is, kent het ergens een kern van waarheid. Het zijn de verhalen die vertelt gaan worden, waar niemand weet van heeft en dat levert onbekende locaties en onbekende situaties op. Het werkte in Battlefield 1 en het zal ook in Battlefield V werken. Dat is althans onze conclusie tot zover. Of de andere verhalen net zo ingrijpend, boeiend en spectaculair zijn om te volgen, dat zullen we over iets meer dan een maand zelf mogen gaan ervaren.