Review De Sims 3 – Iedereen kent wel de ouderwetse speelpoppen zoals Barbie en Ken. Leuk speelgoed voor kleine kinderen, maar al snel groei je uit de poppenfase en houdt je jezelf bezig met andere dingen, zoals games. Daarop dachten Will Wright en Jeff Braun een oplossing bedacht te hebben: een soort van poppenhuis, maar dan in 3D en op de PC. Deze game kreeg de naam The Sims en dit concept sloeg in als een bom! Er kwamen uitbreidingspakketten, diverse spin-offs en natuurlijk ook nieuwe telgen in de Sims-familie. The Sims 3 is al een tijdje uit op de PC en Mac, maar is nu ook geport naar de gameconsoles. Of we in deze game de poppen aan het dansen krijgen? Dat lees je natuurlijk in deze review!

Fantasy is the limit

Het doel in The Sims 3 is simpel: maak een personage of gezin, overleef het leven en, als het kan, leef je droomleven. Het maken van een persoon of gezin gebeurt in het begin van de game. Je kunt de personages aanpassen naar eigen smaak. Van het aanpassen van haarstijl, haarkleur, oogkleur tot het positioneren van de neusbrug of het aanpassen van het hoofd van de wenkbrauwen, alles is aanpasbaar. Aan kleding is er ook geen gebrek. Van shorts tot een sportbroek, van een driedelig pak tot een pyjama, alles is verkrijgbaar in verschillende kleuren en maten. En dankzij de online functie van deze game, is de kledingkast nog uitgebreider. Door deze functie kun je in de online-database van The Sims 3 rond zoeken naar nog meer kleding. De uitspraak: “Your fantasy is the limit” is hier dan ook echt van toepassing.

Als alle personages eenmaal aangemaakt zijn, is het tijd voor het echte werk: het leven leiden. Alles draait rond de gemoedstoestand van je sims en geld. Je gemoedstoestand wordt bepaald door basisbehoeften, namelijk: honger, sociaal, energie, blaas, hygiëne en plezier en deze worden getoond in balken. Hoe minder er in het balkje zit, hoe meer de behoefte nodig is. Deze behoeften kunnen natuurlijk ook worden ingevuld. Heeft één van je personages honger, dan moet je de sim laten eten. Je gemoedstoestand wordt ook bepaald door andere elementen. Als je bijvoorbeeld je sim in een smerige omgeving laat leven, zal je gemoedstoestand ook verminderen.

Een ander element om te overleven in de wereld van The Sims is geld. Er zijn tal van manieren om aan geld te komen. De meest voorkomende manier is natuurlijk een baan zoeken. Deze baan kan in verschillende sectoren zijn, elk met hun voor- en nadelen. Je kunt ook promoveren, wat als voordeel heeft dat je meer verdiend en soms ook minder uren hoeft te werken. Promoveren kan enkel als je goede werkresultaten afgeeft en als je vaardigheden verbeteren. Als je jouw vaardigheden wil verbeteren in bijvoorbeeld inzicht, dan kan je een boek kopen over inzicht of veel schaken. Zoals je ziet zijn er tal van opties in The Sims 3, teveel om op te noemen eigenlijk. Het is veel breder dan je denkt.

What comes around…

Naast de leefmodus zijn er nog vijf ander modi. In de modus stadkaart kan je met je sim de stad gaan verkennen en nieuwe vrienden maken. Zo kan je naar de bioscoop gaan of naar een concert, alles is goed zolang je sim maar wat fun beleefd. Een volgende modus is de bouwmodus. In deze modus kun je jouw eigen huis bouwen en verbouwen. Je kunt echt alles aanpassen, van het behangpapier tot het soort trap tot zelfs de soort keukenkastjes. Alles is aanpasbaar! Het reliëf van je omgeving kan aangepast worden in de modus omgeving.

In de modus karma is het mogelijk om karma te gebruiken. Elke dag om :00:00 ’s nachts stipt krijg je tussen de vijf en de vijftien karmapunten. Deze punten kun je dan spenderen aan karmaspreuken. Je hebt twee soorten karma: goede en slechte karma. Goede karma laat bijvoorbeeld alle kapotte apparaten in je huis weer repareren. Slechte karma is dan bijvoorbeeld een spreuk waardoor er een aardbeving veroorzaak wordt. Eén nadeel van al deze spreuken is dat je ooit wel eens een terugslag kan krijgen van karma, het moet toch altijd in balans blijven, niet?

De laatste modus zijn de uitdagingen. Dit zijn kleine opdrachtjes die je moet uitvoeren zoals naar een concert gaan met je sim.  Als je eenmaal een uitdaging hebt voltooid krijg je uitdagingspunten die je kan uitgeven in de uitdagingen-store. In deze store kun je van alles en nog wat kopen: nieuwe karmaspreuken, nieuwe soorten auto’s, nieuwe kleding en ga zo maar door. Deze modus rekt de speeltijd van deze game toch wel voor een aanzienlijk deel.

Life with a joystick

De grootste uitdaging voor de makers van The Sims 3 was om een rasechte PC-game te porten naar een console. We moeten zeggen: deze taak is hun goed gelukt. Met je joystick verplaats je een groene koker en als je iets in de koker wilt selecteren, druk je gewoon op de x-knop en je ziet de mogelijkheden van dat object. Zitten er meerdere objecten in de koker, dan krijg je eerst een selectiemenu om het object te kiezen. Ook met de menu’s is er gesleuteld. Zo zal je op de HUD niet alle info vinden. Wil je de info in meer detail bekijken, dan moet je eerst op de select-knop drukken. Hierdoor komt er een nieuw menu naar boven waar wel alle info te vinden is. In het begin is deze manier van besturen wel even wennen maar na een half uurtje ben je het wel gewend.

Real life in Cartoon TV

De graphics van deze game geven een speciaal karakter. Ze zijn niet echt realistisch, maar toch realistisch genoeg om de indruk te geven dat je echt het gevoel hebt dat je in een fantasiewereld zit. De gelaatsuitdrukkingen van de sims zijn mooi afgewerkt en de menu’s zijn zoals altijd in de echte Sims-stijl getoverd. Ook de omgeving van je huis en de stad is mooi afgewerkt. Enig nadeel van dit alles is dat The Sims 3 wel eens durft te haperen als hij naar het internet aan het kijken is. Dit gebeurt vooral in de keuze van kleren op het internet, enkele seconden wachten is dan ook de enige oplossing.

The Sims 3 is een goed uitgedokterde game die uniek is in zijn soort. Er zijn onnoemelijk  veel opties in het aanpassen van je sims en hun omgeving. Ook is de stad zeer goed uitgewerkt en is het een deugd om uit te gaan in de stad. De moeilijkste taak van de ontwikkelaars is alleszins volbracht door het besturingsmechanisme. Wel is het jammer dan de game soms hapert, maar dat nemen we met alle plezier voor lief. Ben je een casual gamer en speel je wel graag eens iets unieks, dan is The Sims 3 voor jou. Ben je een echte hardcore gamer, dan is deze game misschien niet voor jou weggelegd.

• Uniek
  • Leuke en verslavende gameplay
  • Veel mogelijkheden