Review: Trials Rising – Het is alweer bijna vijf jaar geleden dat het laatste volwaardige deel in de Trials-serie verscheen. Trials Fusion was een prima game, maar werd toch als minder goed beschouwd ten opzichte van zijn voorganger, Trials Evolution. In 2016 maakte ontwikkelaar RedLynx nog wel een uitstapje met Trials of the Blood Dragon, maar deze spin-off werd niet goed ontvangen. Het was voor RedLynx dus hoog tijd voor weer een geheel nieuw deel, dat weer teruggaat naar de kern van de serie en het oude niveau weer weet te bereiken. Het resultaat is Trials Rising, een game die deze missie perfect uitvoert.

Level design van de bovenste plank

Als het op gameplay aankomt, doet Trials Rising precies wat je van de game mag verwachten. Je krijgt de meest doldwaze tracks voorgeschoteld – waarover later meer – die je op een motor moet zien te voltooien. Je moet zo snel mogelijk van punt A naar punt B en afhankelijk van je tijd word je beloond met een bronzen, zilveren of gouden medaille. Dit systeem met medailles is natuurlijk niet nieuw, maar zorgt ook in dit nieuwe deel weer altijd voor de drang om toch nog even een nieuwe poging te doen. Als je immers zo dicht bij die gouden medaille bent, dan wil je die vanzelfsprekend ook halen. ‘Nog één level, nog één poging’, dat bekende Trials-gevoel is in Trials Rising weer helemaal aanwezig.

De drang om verder te spelen, komt mede door het waanzinnig goede level design. De serie staat bekend om knotsgekke tracks en Trials Rising zet deze trend met succes door. Bizarre sprongen, loopings, bewegende platformen, explosies; het komt allemaal voorbij. De game weet je iedere keer weer te verrassen en de vele levels die Trials Rising kent zijn erg divers en simpelweg ontzettend tof om te spelen. Daar komt bij kijken dat de tracks ook nog eens prachtig zijn vormgegeven. De kleuren spatten regelmatig van je scherm en de levels kennen bijzonder veel details op de achtergrond. RedLynx weet zichzelf qua level design weer te evenaren – en misschien zelfs wel te overtreffen. Overigens speelt de game voor het grootste deel erg soepel, slechts sporadisch is er een kleine hapering in de framerate te bespeuren.

Flink oefenen

Dat er weinig veranderd is aan de gameplay, betekent ook dat Trials Rising net zo moeilijk is als zijn voorganger. De besturing is net zo nauwkeurig als we van Trials gewend zijn en hoewel de basis van de gameplay vrij eenvoudig klinkt, is dat het absoluut niet. De eerste levels zijn prima te doen, maar zodra de moeilijkheidsgraad omhoog gaat, wordt het trial-and-error gehalte flink opgeschroefd, wat één van de charmes van de serie is. Er komt namelijk veel meer techniek bij kijken dan op het eerste gezicht lijkt. Je zult dus ook vaak de mist in gaan, heel vaak. Het is de bekende formule, waarbij je steeds weer iets verder probeert te komen en na vele pogingen de eindstreep haalt. En dat geeft nog altijd heel veel voldoening.

Hoewel de hoge moeilijkheidsgraad één van de charmes van de serie is, kan het ook wat afstotend werken omdat het voor sommigen misschien iets te veel van het goede is. Gelukkig komt Trials Rising met een zeer waardevolle toevoeging voor spelers die wat minder ervaren zijn: de University of Trials. Hierin krijg je verschillende lessen, die worden ingeleid met een duidelijk tutorial video, waarna je zelf mag oefenen. De lessen behandelen diverse aspecten van de gameplay en geven je echt zeer duidelijke uitleg over de technieken en de besturing. De University of Trials is een uitstekende feature waarmee spelers echt veel leren en zo beter voorbereid beginnen aan de moeilijkere levels. Zelfs voor de meer ervaren spelers kan het handig zijn om de lessen eens te doorlopen.

Langzaam maar zeker de top bereiken

De carrière modus van Trials Rising is opgebouwd als een kampioenschap, dat bestaat uit meerdere divisies. Per divisie moet je een aantal tracks voltooien, waarna je de stadionfinale kunt spelen. Hierin neem je het op tegen andere coureurs op speciale parcoursen waar alle coureurs naast elkaar rijden. Weet je de stadionfinale te winnen, dan heb je de divisie afgerond en kun je naar de volgende divisie promoveren, die weer een lading nieuwe tracks met een wat hogere moeilijkheidsgraad bevat. Zo klim je gaandeweg naar de top en wordt de uitdaging alsmaar groter.

Of je daadwerkelijk naar de volgende divisie kunt, is afhankelijk van je level. Door tracks te voltooien ontvang je XP, maar ook contracten van sponsoren zijn hierbij belangrijk. Een sponsor geeft je extra uitdagingen (denk aan het voltooien binnen een bepaalde tijd, het uitvoeren van een bepaald aantal backflips of het voltooien van het level binnen een beperkt aantal pogingen) die je nog meer XP opleveren. Dit progressiesysteem zorgt voor een fijne, continue stroom aan nieuwe events. Behalve de tracks speel je naarmate je level stijgt ook nieuwe lessen van de University of Trials vrij, evenals enkele hilarische mini-games. Trials Rising schotelt je voortdurend nieuwe content voor, waardoor het geheel fris blijft aanvoelen.

Toch kent het progressiesysteem ook wel een probleem. Het benodigde aantal XP om een volgende divisie vrij te spelen is namelijk soms wat uit verhouding, waardoor je flink moet grinden in reeds voltooide levels. Het herspelen van de tracks is iets wat juist leuk is in de Trials-games, maar alleen als je het zelf wil. Het progressiesysteem van Trials Rising leunt momenteel iets te veel op grinden, wat soms voor wat ergernis kan zorgen als je wel toe bent aan een nieuwe divisie.

Een compleet pakket

Naast deze carrière modus is er nog veel meer te doen in Trials Rising. Zo is er een traditionele multiplayer modus die voor heel wat plezier kan zorgen. Nieuw is ook de toevoeging van de tandemmotor. Deze moet je samen met iemand anders zien te besturen. Klinkt best lastig en dat is het ook wel. Juist hierdoor kan het heel wat hilariteit opleveren en dat maakt de tandemmotor tot een leuke toevoeging voor coöp gameplay. Verder zijn er ontzettend veel items vrij te spelen om je coureur en motor mee te customizen. Deze items krijg je via loot boxes, die zeer regelmatig worden uitgereikt. De loot boxes zijn ook met echt geld te koop, maar aangezien het puur om cosmetische items gaat, vormen ze geen issue.

De track editor keert ook weer terug in Trials Rising en deze stelt spelers in staat om hun eigen tracks te maken. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en als de community hier lang actief mee blijft, wordt het speelplezier aanzienlijk verlengd door de track editor. Hoewel het aantal gemaakte tracks momenteel nog wat beperkt is, was de potentie al direct zichtbaar. Wel moet er een kleine kanttekening bij geplaatst worden, want de track editor is behoorlijk complex in gebruik. De editor gooit je direct in het diepe zonder een duidelijke uitleg te geven. De track editor zal qua gebruik niet voor iedereen weggelegd zijn, maar gelukkig kan de gehele community wel genieten van de mooie creaties van de meer ervaren trackbouwers.

Met Trials Rising is de serie weer helemaal terug op het oude, vertrouwde niveau. De game speelt ontzettend lekker weg en schotelt je waanzinnige levels voor, die je keer op keer weer weten te verrassen. Het spel werkt ook erg verslavend, omdat je steeds de drang voelt om je tijd te verbeteren of om nog een nieuwe track te proberen. De gameplay is nog altijd zeer uitdagend, maar door de University of Trials kun je goed oefenen met de besturing en de diverse technieken die nodig zijn om het er goed vanaf te brengen. Het progressiesysteem leunt soms iets te veel op grinden, maar zorgt er wel voor dat je heel geleidelijk aan steeds meer content vrijspeelt. Aan content is sowieso geen gebrek, want leuke multiplayer mogelijkheden zorgen voor nog meer speelplezier. En hoewel de track editor vrij lastig in gebruik is, zorgt deze wel voor veel nieuwe creaties. Als je bedenkt dat de game ook nog zeer aantrekkelijk geprijsd is, is Trials Rising concluderend een ontzettend leuke game met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.

• Fantastisch level design
  • Continue stroom aan nieuwe events
  • University of Trials is een geweldige toevoeging