Gespeeld: F1 2019 – Het Formule 1-seizoen is pas vier races oud en Mercedes wist tot nu toe alle races met een ‘1-2’ af te sluiten, terwijl onze landgenoot Max Verstappen de punten netjes bij elkaar heeft gesprokkeld. De volgende race in Barcelona staat vaak in het teken van de Grand Prix waar de meeste teams met grote updates komen. Of Red Bull Racing stappen kan maken om dichterbij te komen is nog de vraag, maar stel dat dit niet zo is, dan kun je vanaf eind juni de nummer 33 virtueel naar het wereldkampioenschap sturen. Codemasters Racing komt dan namelijk met de jaarlijkse release van hun Formule 1-titel. Eerder deze week konden we voor het eerst hands-on met de game en F1 2019 liet daarbij een meer dan degelijke indruk achter.

De carrièremodus is verder uitgebouwd

De carrièremodus is dit jaar uitgebreider dan ooit met de introductie van het Formule 2-kampioenschap. Deze klasse wordt gezien als het kampioenschap waaruit je de opstap kan maken naar het grotere werk. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld coureurs zoals Charles Leclerc en Pierre Gasly daar vanuit doorgestroomd. Bij de release van F1 2019 zal het startveld en de racekalender van vorig jaar beschikbaar zijn tot in het laatste detail. Denk dan aan de liveries die de teams toen hadden en aan de coureurs. De F1-rookies van dit jaar (George Russel, Alexander Albon en Lando Norris) zijn te kiezen en ook Nederlander Nyck de Vries, die toen nog actief was voor PREMA. In de menu’s komen ze al authentiek over en de volledige branding van Formule 2 voorafgaand aan de races is ook zichtbaar. Daarnaast zal de studio later dit jaar een gratis update uitbrengen voor het huidige seizoen.

De raceklasse is er dus niet zo even bij gestopt en het heeft ook zeker nog een ander doel. Je kunt namelijk als speler starten bij één van de teams. Hierbij heeft Codemasters Racing ook nog een verhaallijn toegevoegd, die zich aanpast aan wat je doet op de baan en in interviews. Via cut-scènes leer je twee andere jonge talenten kennen die op hetzelfde moment hun carrière starten. Op basis wat jij doet zal een vriendschap of juist een felle rivaliteit ontstaan die zich verder zal ontwikkelen richting de Formule 1. Afhankelijk van je eigen prestaties en die van hen zal dit invloed hebben op welk stoeltje je kan bemachtigen. We kregen heel kort een paar scènes als voorbeeld te zien, waarin de twee andere coureurs verschillende emoties toonden richting de speler en elkaar. Het zag er al interessant uit en het kan een waardevolle toevoeging worden tot de beleving die je hebt in deze modus.

Je kan straks dus als rijder vanuit de Formule 2 promoveren om vervolgens een legende te worden en van de ontwikkelaar kregen we te horen dat bepaalde onderdelen van de carrière modus gefinetuned zijn. Hoewel men niet tot in de kleinste details wilde uitleggen wat er precies verbeterd is, kun je in ieder geval wat aanpassingen verwachten op het vlak van Research & Development. Verder heeft men ook de feedback ontvangen over het penalty-systeem, dat je soms behoorlijk benadeelde terwijl je onschuldig was. En het moet gezegd worden dat we tijdens onze speelsessie zeker een stuk eerlijker werden behandeld op dat vlak. Er lijkt dus wat meer speling aanwezig te zijn. Hoe dit in de multiplayer is verwerkt, is nog onduidelijk omdat deze niet speelbaar was, maar ook in dit gedeelte van de game zijn er een aantal uitbreidingen dit jaar.

Multiplayer krijgt een stuk meer aandacht

De afgelopen jaren is esports ontzettend gegroeid onder verschillende sporten en ook in de Formule 1 is het bezig aan een opmars. In F1 2019 zal er een arena aanwezig zijn die volledig is toegewijd aan F1 esports. Hier kun je aan vele evenementen meedoen. Verder is het mogelijk om live races of eerdere races te bekijken, nieuws bij te houden en de standen te zien. Voor de evenementen dien je jezelf te kwalificeren en als je succesvol bent, vallen er unieke cosmetische items te verdienen. Je kon al je helm aanpassen als het ging om decals en de kleuren ervan, maar dit jaar kun je zelf een eigen wagen van een livery voorzien en bepalen in welke kleurstelling deze op het asfalt rubber achterlaat. Je kunt daarbij ook je racepak, handschoenen, badge en je helm aanpassen op dezelfde manier. Het lijkt ons alles bij elkaar al een fraaie aanvulling waardoor je het als speler allemaal meer eigen kan maken. De cosmetische items zijn trouwens aan te schaffen met Competition Points die je krijgt in de multiplayer.

Wil je liever niet met evenementen meedoen, dan zijn er ook andere competities die je kunt joinen of zelfs op kan stellen. Deze kunnen op vaste momenten zijn of wanneer je zelf wil en het is mogelijk om deze privé te maken of beschikbaar voor iedereen. Voor de competities zijn zelfs ook rollen te verdelen, zoals een lid, admin of eigenaar. Bovendien zal er een stemsysteem zijn voor de competities om er zo voor te zorgen dat iedereen invloed kan hebben op wat er gaat gebeuren. Qua uiterlijk zullen er ook een aantal zaken aanpasbaar zijn waaronder de iconen en de medailles die te verzamelen zijn. Het is hierbij ook mogelijk om je eigen prestaties te zien in een historie van de competitie. Het online gedeelte is verder ook uitgebreid met een theatermodus die automatisch beelden verzamelt om persoonlijke hoogtepunten te maken van races, inclusief speciale shots en slow motion effecten.

Besturing voelt verfijnd aan

F1 2019 zal bij de release zo lijkt volop content bevatten als het gaat om de singleplayer en multiplayer, maar heel belangrijk is natuurlijk hoe het speelt. De afgelopen jaren heeft Codemasters Racing de besturing van de wagens op bepaalde punten aangepast. Dat is dit jaar ook weer zo en dat heeft ten eerste te maken met de nieuwe reglementen. De voorvleugel is groter en hierdoor moesten we merkbaar een stuk voorzichtiger zijn in de openingsfase van de race of bij inhaalacties, omdat je vleugel sneller beschadigd raakt. En het drag reduction system, of kortweg DRS genoemd, is wat nadrukkelijker aanwezig omdat de achtervleugel ook een stuk groter is. Op de rechte stukken was bij het openen van de vleugel de korte boost aan snelheid goed te merken. De AI van de tegenstanders was dan vaak alert en ging op de racelijn rijden, zodat we geforceerd werden om iets anders te verzinnen.

Ten tweede lijkt bandenslijtage en het management daarvan een grotere invloed te hebben op de besturing en de grip van de wagens, want hoewel we korte races reden, was het prima aan te voelen wanneer de zachtste bandencompound begon te slijten. We hadden ook bepaalde assists (zoals traction control) uitgezet om aan te voelen wanneer het verschil opkwam. Na een aantal ronden moesten we echt voorzichtig het pedaal indrukken om daarna het moment te kiezen om vol gas te gaan. Het gave hieraan is dat je ook duidelijker de slijtage op de banden kan zien. De bandenleverancier van de F1 (Pirelli) gebruikt dit jaar nieuwe mallen om de banden in te produceren en daardoor hebben ze veel meer een glans erop. Dit is ook terug te zien op de banden in de game en dat is een fraai detail wat bijdraagt aan de authenticiteit.

Het rijden zelf voelde zowel met controller als met een stuur zeer responsief aan en de curbstones hadden als we ze verkeerd pakten daadwerkelijk invloed op de rest van de wagen. Het voelde in zijn geheel hetzelfde aan als dat van vorig jaar, alleen meer verfijnd. We hebben ook een paar races gereden in de Formule 2 en het verschil tussen deze klassen was aanzienlijk. Deze wagens hebben dunnere banden, wegen meer en hebben minder downforce. De ervaring is anders, hoewel minstens zo vermakelijk. Het gevoel van snelheid ligt natuurlijk lager, maar dat beviel ons wel. Qua gameplay lijkt het dus snor te zitten en ook op het audiovisuele vlak waren er wat gewenste verbeteringen te zien. Hierbij viel vooral de belichting tijdens nachtraces met kunstlicht in positieve zin in op. In het vorige deel was dit overdag prima, maar op een later tijdstip oogde dit vrij flets. Nu was er meer realistische weerkaatsing te zien op de wagens, helmen en de nu meer glimmende banden.

Voorlopige conclusie

F1 2019 lijkt niet zomaar weer een nieuwe installatie te worden met de nieuwe wagens en een aangepast startveld. Nee, de introductie van de Formule 2 en de verhaallijn met de andere twee coureurs bevat potentie om de speler nog meer te betrekken bij een authentieke beleving als opkomend talent. De multiplayer krijgt dit jaar ook aanzienlijk meer aandacht als het gaat om evenementen en competities en het zelf maken van een livery op een wagen is al een mooi accent. Verder voelde de besturing prima aan en audiovisueel lijkt de game ook vooruitgang te boeken, waarbij de nieuwe belichting vooral opviel. De menu’s oogden ook frisser en hebben echt de F1-branding die je op televisie ziet. De grens tussen de realiteit en de game lijkt steeds meer te vervagen op de verschillende vlakken en dat mag nu al als een compliment gezien worden.