Review: A Plague Tale: Innocence – Was alles vroeger wel zo simpel als werd gezegd? In de dertiende eeuw, aan het begin van de Honderdjarige Oorlog en de eerste waarnemingen van een rattenplaag die uiteindelijk leidde tot de dood van zo’n 60% van de volledige Europese bevolking, was het leven alles behalve simpel. En in dit tijdperk maken we kennis met Amicia De Rune, die samen met haar vader in de bossen aan het jagen is wanneer plots het noodlot toeslaat. De ene tegenslag volgt na de andere, waarna vluchten de enige optie is. Samen met haar broertje Hugo maakt ze zich uit de voeten en worden ze gedwongen om alles wat hen lief is achter zich te laten.

Wanneer de wereld zich tegen je keert…

Tijdens hun poging om te ontsnappen wordt al snel duidelijk dat het Engelse leger hun zinnen heeft gezet op het ontvoeren van Hugo. Echter, om redenen die vooralsnog onduidelijk zijn, lijken ze vooral geïnteresseerd in de ziekte waarmee Hugo te kampen heeft. Wat deze ziekte precies inhoudt, is voor iedereen een mysterie en een geneesmiddel is er niet, maar de gevolgen ervan worden steeds duidelijker zichtbaar. Niet alleen kruipt de ziekte steeds verder onder zijn huid, ook uit het zich in stekende hoofdpijnen onder druk. Dat kan nogal voor problemen zorgen, aangezien Amicia noch Hugo zijn uitgerust om het op te nemen tegen de soms zwaar bepantserde vijanden.

Keer jij je tegen de wereld?

Gelukkig komt daar al snel verandering in, wanneer Amicia haar vaders’ lessen gebruikt om zich zo beter te kunnen weren in benarde situaties. Met haar katapult weet ze stenen te gebruiken om bewakers af te leiden en zo hand in hand met Hugo langs hen te sluipen – iets waar een groot gedeelte van de game om draait. Wanneer je in de minderheid bent, is het soms verstandiger om veilig te blijven in het hoge gras of je schuil te houden achter obstakels om zo uit het gezichtsveld te blijven. Dit is in het begin een beetje repetitief en voelt qua voortgang sloom aan, maar daar komt na wat speeltijd en enkele upgrades verandering in. Niet alleen raak je wat meer gewend aan de vrij houterige besturing, maar ook zit er over het algemeen meer variatie en snelheid in de gameplay.

Naarmate de game vordert kun je er namelijk voor kiezen om vijanden direct aan te vallen en uit te schakelen. Voordat je dit efficiënt kunt toepassen, zal je eerst je katapult moeten upgraden en nieuwe methodes moeten leren, waarbij je zelfs de immer gevaarlijke rattenplaag in je voordeel kunt gebruiken. Ratten zijn van nature bang voor het licht en overdag zal je er dus weinig last van hebben, maar ’s avonds zorgen ze voor veel overlast en weten ze je binnen een seconde te verorberen als ze de kans krijgen. Door middel van fakkels en vuurpotten houd je ze op afstand, al is de manier waarop je dit moet gebruiken niet altijd even duidelijk. Soms moet je je door heuse doolhoven begeven om zo ongedeerd je pad te kunnen vervolgen.

Puzzels en ratten-escapades

In het begin word je kort geïntroduceerd tot puzzels, die dan nog simpelweg bestaan uit een vuurkorf (ver)plaatsen of een schakelaar vinden. Deze puzzels worden steeds ingewikkelder, minder voor de hand liggend, langer van duur en gaan soms gepaard met wat tijdsdruk, maar zijn nooit extreem moeilijk om te voltooien. Als het té lang duurt zal Amicia of één van de omstanders op dat moment een hint geven over wat de bedoeling is. Dit kan je helaas niet uitzetten, maar toch is het soms maar goed ook dat het gebeurt, want er worden vaak dingen over en weer gezegd die mogelijk van invloed kunnen zijn op je acties en die conversaties zijn niet terug te halen, tenzij je opnieuw start vanuit het laatste checkpoint.

Als je niet goed oplet mis je al snel een stuk van het verhaal, wat natuurlijk doodzonde is aangezien het verhaal dé pilaar is waar de gehele game op steunt. Afgezien van de gebeurtenissen omtrent de familie De Rune, en dan voornamelijk die van Amicia en Hugo zodra de game echt op gang komt, is de game niet bepaald indrukwekkend. De gameplay is niet slecht, maar ook niet buitengewoon. Voornamelijk het lopen en klimmen vallen hierbij absoluut niet in de prijzen. De puzzels zijn wel leuk bedacht, maar nemen door de tijd die ervoor benodigd is eigenlijk de vaart een beetje uit het spel. Het upgradesysteem en de nieuwe manieren van aanvallen zijn wat ingetogen, maar ons gevoel zegt dat de game niet uitgebreider had moeten zijn of het zou onoverzichtelijk worden en zinloos aanvoelen.

De welbekende Instagram filter

Grafisch moet je ook niet al te veel verwachten van de game, hoewel sommige omgevingen bij vlagen juist weer wel goed gelukt zijn. Het lijkt echter wel alsof de ontwikkelaars een Instagram filter over de game hebben gelegd, zodat het er over het algemeen beter uitziet, maar wel veel minder scherp helaas. Over de stemacteurs en de audio in het algemeen zijn we wel tevreden, want zelfs de bij-acteurs weten emotie en sensatie geloofwaardig over te brengen. Dit voegt veel toe aan de algehele beleving, vooral als een spannende scène zijn opwachting maakt.

Conclusie

Ontwikkelaar Asobo Studio heeft een interessante setting genomen en hieromheen een wereld en verhaal gecreëerd, die ons in de eerste instantie enorm intrigeerde. De trailers logen er niet om en zorgden voor de nodige feeling. In theorie leek het allemaal zo mooi, maar in de praktijk blijkt dat dit helaas niet het geval is. Er lijkt een constante filter over de game te liggen, zodat de game mooier 'lijkt' dan het eigenlijk is en de besturing is niet bepaald geweldig. Het verhaal hebben ze - ongeacht - nog steeds goed neer weten te zetten, mede door het goede werk van de stemacteurs. Al met al was het idee beter dan de uitvoering, waardoor de game een stuk lager scoort dan we gehoopt hadden.

Pluspunten

  • Mooi verhaal
  • Stemacteurs
  • Diversiteit omgevingen
  • Upgrades katapult

Minpunten

  • Stroeve besturing
  • Langzaam tempo
  • Filters gebruikt en daarom onscherp
  • Een beetje repetitief

6.5