Review: A Plague Tale: Innocence – Was alles vroeger wel zo simpel als werd gezegd? In de dertiende eeuw, aan het begin van de Honderdjarige Oorlog en de eerste waarnemingen van een rattenplaag die uiteindelijk leidde tot de dood van zo’n 60% van de volledige Europese bevolking, was het leven alles behalve simpel. En in dit tijdperk maken we kennis met Amicia De Rune, die samen met haar vader in de bossen aan het jagen is wanneer plots het noodlot toeslaat. De ene tegenslag volgt na de andere, waarna vluchten de enige optie is. Samen met haar broertje Hugo maakt ze zich uit de voeten en worden ze gedwongen om alles wat hen lief is achter zich te laten.
Wanneer de wereld zich tegen je keert…
Tijdens hun poging om te ontsnappen wordt al snel duidelijk dat het Engelse leger hun zinnen heeft gezet op het ontvoeren van Hugo. Echter, om redenen die vooralsnog onduidelijk zijn, lijken ze vooral geïnteresseerd in de ziekte waarmee Hugo te kampen heeft. Wat deze ziekte precies inhoudt, is voor iedereen een mysterie en een geneesmiddel is er niet, maar de gevolgen ervan worden steeds duidelijker zichtbaar. Niet alleen kruipt de ziekte steeds verder onder zijn huid, ook uit het zich in stekende hoofdpijnen onder druk. Dat kan nogal voor problemen zorgen, aangezien Amicia noch Hugo zijn uitgerust om het op te nemen tegen de soms zwaar bepantserde vijanden.
Keer jij je tegen de wereld?
Gelukkig komt daar al snel verandering in, wanneer Amicia haar vaders’ lessen gebruikt om zich zo beter te kunnen weren in benarde situaties. Met haar katapult weet ze stenen te gebruiken om bewakers af te leiden en zo hand in hand met Hugo langs hen te sluipen – iets waar een groot gedeelte van de game om draait. Wanneer je in de minderheid bent, is het soms verstandiger om veilig te blijven in het hoge gras of je schuil te houden achter obstakels om zo uit het gezichtsveld te blijven. Dit is in het begin een beetje repetitief en voelt qua voortgang sloom aan, maar daar komt na wat speeltijd en enkele upgrades verandering in. Niet alleen raak je wat meer gewend aan de vrij houterige besturing, maar ook zit er over het algemeen meer variatie en snelheid in de gameplay.
Naarmate de game vordert kun je er namelijk voor kiezen om vijanden direct aan te vallen en uit te schakelen. Voordat je dit efficiënt kunt toepassen, zal je eerst je katapult moeten upgraden en nieuwe methodes moeten leren, waarbij je zelfs de immer gevaarlijke rattenplaag in je voordeel kunt gebruiken. Ratten zijn van nature bang voor het licht en overdag zal je er dus weinig last van hebben, maar ’s avonds zorgen ze voor veel overlast en weten ze je binnen een seconde te verorberen als ze de kans krijgen. Door middel van fakkels en vuurpotten houd je ze op afstand, al is de manier waarop je dit moet gebruiken niet altijd even duidelijk. Soms moet je je door heuse doolhoven begeven om zo ongedeerd je pad te kunnen vervolgen.
Puzzels en ratten-escapades
In het begin word je kort geïntroduceerd tot puzzels, die dan nog simpelweg bestaan uit een vuurkorf (ver)plaatsen of een schakelaar vinden. Deze puzzels worden steeds ingewikkelder, minder voor de hand liggend, langer van duur en gaan soms gepaard met wat tijdsdruk, maar zijn nooit extreem moeilijk om te voltooien. Als het té lang duurt zal Amicia of één van de omstanders op dat moment een hint geven over wat de bedoeling is. Dit kan je helaas niet uitzetten, maar toch is het soms maar goed ook dat het gebeurt, want er worden vaak dingen over en weer gezegd die mogelijk van invloed kunnen zijn op je acties en die conversaties zijn niet terug te halen, tenzij je opnieuw start vanuit het laatste checkpoint.
Als je niet goed oplet mis je al snel een stuk van het verhaal, wat natuurlijk doodzonde is aangezien het verhaal dé pilaar is waar de gehele game op steunt. Afgezien van de gebeurtenissen omtrent de familie De Rune, en dan voornamelijk die van Amicia en Hugo zodra de game echt op gang komt, is de game niet bepaald indrukwekkend. De gameplay is niet slecht, maar ook niet buitengewoon. Voornamelijk het lopen en klimmen vallen hierbij absoluut niet in de prijzen. De puzzels zijn wel leuk bedacht, maar nemen door de tijd die ervoor benodigd is eigenlijk de vaart een beetje uit het spel. Het upgradesysteem en de nieuwe manieren van aanvallen zijn wat ingetogen, maar ons gevoel zegt dat de game niet uitgebreider had moeten zijn of het zou onoverzichtelijk worden en zinloos aanvoelen.
De welbekende Instagram filter
Grafisch moet je ook niet al te veel verwachten van de game, hoewel sommige omgevingen bij vlagen juist weer wel goed gelukt zijn. Het lijkt echter wel alsof de ontwikkelaars een Instagram filter over de game hebben gelegd, zodat het er over het algemeen beter uitziet, maar wel veel minder scherp helaas. Over de stemacteurs en de audio in het algemeen zijn we wel tevreden, want zelfs de bij-acteurs weten emotie en sensatie geloofwaardig over te brengen. Dit voegt veel toe aan de algehele beleving, vooral als een spannende scène zijn opwachting maakt.
Conclusie
Ontwikkelaar Asobo Studio heeft een interessante setting genomen en hieromheen een wereld en verhaal gecreëerd, die ons in de eerste instantie enorm intrigeerde. De trailers logen er niet om en zorgden voor de nodige feeling. In theorie leek het allemaal zo mooi, maar in de praktijk blijkt dat dit helaas niet het geval is. Er lijkt een constante filter over de game te liggen, zodat de game mooier 'lijkt' dan het eigenlijk is en de besturing is niet bepaald geweldig. Het verhaal hebben ze - ongeacht - nog steeds goed neer weten te zetten, mede door het goede werk van de stemacteurs. Al met al was het idee beter dan de uitvoering, waardoor de game een stuk lager scoort dan we gehoopt hadden.
Pluspunten
- Mooi verhaal
- Stemacteurs
- Diversiteit omgevingen
- Upgrades katapult
Minpunten
- Stroeve besturing
- Langzaam tempo
- Filters gebruikt en daarom onscherp
- Een beetje repetitief
6.5
Als het maar een goed verhaal heeft ben ik al tevreden. Meer had ik ook niet verwacht van de gameplay
@20style [20]: Volledig mee eens toch lage score hier op psx .
Zelfs als je 100% concentreert om via kruisje die banner onderaan de pagina weg te klikken hij stuurt je toch door naar website!
@tyger1:
Niks van aantrekken, reviews slaan nergens op. “Het is iemand mening”. Ja mooi, te vroege conclusies de reviews van vandaag de dag. Wacht eerst de day one patch af voordat je een game “afbrand”. Days Gone is daar een goed voorbeeld van….
Game on!
Nadat ik Days Gone uit heb ga ik deze halen! Maar geen haast want van die game wil ik nog lang genieten.
@82.72.56..xxx: ik had gisteren het idee dat ik in de buurt was van het einde (days gone) en toen werd ik in een keer meegenomen naar een ander deel van de map. Ben ik pas op de helft. Dit spel is gigantisch 🙂
Ga deze wel een keer kopen, ben benieuwd naar het verhaal 🙂
@Jintai:
Haha ja dat had ik toen ook, ik dacht eerst wat een kleine map. Maar er kom nóg meer, meer zeg ik niet. Ik heb ook niet alles gezien en al vanaf dag 1 bezig.
@tyger1: de meeste scores zijn 8, zoals de meeste zeggen ieder zijn mening. Sommige kijken verder dan de technische foutjes en de meeste nemen de kleine foutjes als een groot probleem! Zolang wij ervan genieten. days gone en world War z zijn een groot voorbeeld dat het wel succesvol is ongeacht de matige of slechte reviews! Heb zwaar genoten van days gone en zal ook zeker genieten van Plague omdat verhaal echt goed is in algemeen.
Maakt niet uit wat de review is ik ga deze game zeker halen kijk maar naar Days gone best verkochte game en een top game .
@Jintai: had hetzelfde gedacht toen ik naar de volgende deel moest gaan. En het is een lang durige deel dus geniet er maar van!
Ik kan me niet vinden in jullie review , vooral grafisch is het een plaatje
Damnit, had wel iets hoger gehoopt.
Dus als het reviewcijfer hoog uitvalt parallel aan je verwachting , heeft de reviewer het goed gezien maar in het tegengestelde geval is het maar een (persoonlijke) mening ? 🙂
@Nasislike: het verhaal is echt goed, geen bugs of glitch gezien
De gemiddelde score ligt alvast hoger dan jullie degelijk vindende score van rage 2. Dan is deze meer dan degelijk
Ik vindt het langzame tempo juist een +punt het hoort bij deze game het past precies bij de gameplay maar ik merk ook niks van de stroefe besturing ik zou de game een 8 8.5 geven
@84.81.82..xxx: Goed om te horen! Dat is voor zo’n spel ook wel het belangrijkste.
@Frenchcorepower:
Precies, ik had ook geen snelle tempo verwacht voor een spel als dit. Zolang het verhaal je geïnteresseerd houdt, is een langzame tempo niet saai
Een 6.5?! Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht van een site die een spelcomputer support waarvoor over het algemeen alleen harteloze spellen te verkrijgen zijn. Misschien ligt het aan de smaak van de reviewer want het spel krijgt op de meeste sites minimaal een 8.
@MartZuid: Ik vond juist het verhaal heel goed, iets wat je ook leest als je de review daadwerkelijk leest en je niet enkel blind staart op het cijfer. Het is de steunpilaar van de game. Ik vond de rest gewoon niet zo goed? Wel leuk, maar niet geweldig.
Net gekocht, fck die 6.5
Beste Kim Habraken, wat voor game is dit?
Is het een shooter, een adventure/puzzel/walking simulator, RPG, platformer?
@tielo: een shooter met puzzelelementen en buitenaardse ratten in het jaar 3027
@tielo: Puzzel, avontuur, stealth. Verhaal gedreven, geen open wereld.
@Sensu: tot nu toe genieten ik en mijn vriendin van het verhaal alles past mooi bij elkaar. Ook de setting vind ik echt interessant! Echt een aanrader voor de mensen die twijfelen! grafisch is het ook mooi.
@Nasislike: heb er geen spijt van man, gwn halen!
Op youtube praten de mensen er erg positief over.
@Sensu: Je geeft aan dat puzzels te lang kunnen duren terwijl het o.a. een puzzel game is. Waarom zijn ze te lang?
De besturing ervaar je als stroef terwijl de besturing niet per se een essentieel onderdeel van de game beleving is. Bij games als Shadow of the Colossus zou je de besturing ook als problematisch kunnen beschrijven maar daar is het een onderdeel van de game. Hier loop je vaak met een kind aan je arm, zou dat de rede kunnen zijn?
En waarom is de game niet mooi. Is het filter het probleem en wat voor filter is dat? Wordt het waziger of hebben ze er film grain overheen gedaan en zou dat een stilistische keus kunnen zijn geweest?
Dit zijn maar een paar vragen die de review bij mij oproepen.
@tielo: grafisch heb ik het idee dat ze ervoor gekozen hebben zodat het minder lelijk lijkt. Sommige omgevingen zijn echt mooi, waar anderen gewoonweg lelijk zijn (voornamelijk in het begin). Sommige layers worden daardoor onscherp. Ik begrijp niet waarom er zoveel reviewers zijn die dit niet opvalt, alsof er een soort van waas over de game zit.
De puzzels zijn vaak vrij simpel, maar duurt lang om ze te voltooien. Soms moet je een ladder op klimmen en dan moet eerst dat jong ervoor, dan nog een andere NPC. Dan moet je langzaam een pot een andere kant op duwen. En dat dan meermaals heen en weer bij sommige puzzels. Ik vind dat super irritant… vooral dat wachten op die NPCs.
Qua besturing moet je soms ergens overheen klimmen bijvoorbeeld, dan moet je er precies op de juiste manier voor staan (en de camera goed houden) anders dan lukt het niet. Of als je iets moet oppakken, zelfde probleem. Niet altijd, maar genoeg dat het me opvalt. En dan het lopen is net alsof je overal heen zweeft als je Hugo aan de hand hebt..
@Sensu:
Ik heb met de besturing totaal geen last van juist lekker soepel bij mij
En grafisch idd ene x erg mooi andere x iets minder ( speel hem met ps4 slim)
@Frenchcorepower: En ik heb toch geen nieuwe patch gehad waarna het anders (beter?) is volgens mij. Maar wellicht ben ik gewoon sneller geïrriteerd, wie weet. Echter vind ik de game gewoon goed hoor, maar voornamelijk door het verhaal en de emoties die het teweeg brengt.
@Sensu: dat is het voornaamste. Een goed verhaal dat je bijblijft. Zoals tlou, quantic dream games, enz.
Ik keek erg naar deze game uit.
Een goed verhaal is meegenomen, maar ook qua gameplay moet het interessant zijn voor mij. Vandaar dat ik deze skip, de gameplay lijkt me vrij basic en weinig tot geen replay value bieden.
Waarom is ‘langzaam tempo’ iets om als minpunt te noemen? Misschien ligt het aan mij, maar ik heb een hekel aan ADHD spellen en vind dit soort spellen juist een verademing.
@Jintai: Ik dacht ook al wat een kleine map. Ik heb het spel uitgespeeld en moet nog 2 trofeeën voor 100%
@144.76.14.xxx: Ligt niet aan jou, als deze game een sneltrein zou zijn dan was het niet goedgekomen. Pas perfect bij deze erg toffe game. 6.5 kan ik mij totaal niet in vinden en gelukkig zijn andere reviews positiever. PU geeft een meer dan terechte 9,2. @Kluut: Hopelijk niet alleen obv deze review?
9.2 waard toppertje