Review: Blood & Truth (PS VR) – Toen PlayStation VR verscheen kwam gelijktijdig PlayStation VR Worlds uit. Een samenstelling van wat kleinere games en ervaringen, waarmee je de diversiteit in content voor de VR-headset kon ervaren. Eén van de games was The London Heist en dat heeft als basis gediend voor Blood & Truth, die als spirituele opvolger gezien mag worden. Ruim twee jaar na het verschijnen van PlayStation VR Worlds is Blood & Truth nu hier en die hebben we uitgebreid kunnen spelen, wat erg beviel.

Hollywood actie in Londen

In Blood & Truth stap je in de schoenen van Ryan Marks, een militair die terug naar huis wordt gestuurd in verband met het overlijden van zijn vader. Op de dag van de begrafenis gebeuren er echter wat ernstige zaken, waardoor Ryan zijn skills in zijn thuisstad in moet zetten. Niet langer vecht hij tegen soldaten, ditmaal neemt hij het op tegen criminelen in een avontuur van ongeveer vijf uur dat bol van de actie staat. De actie is binnen de kaders van het realisme dat de game kent enorm over de top. Er wordt een continue stroom aan vijanden op je afgestuurd en het is aan jou om iedereen overhoop te knallen. Van subtiliteit is geen sprake en dat maakt de situatie van kwaad naar erger.

Je primaire drijfveer is om je familie te beschermen, net zoals het erfgoed dat je vader heeft achter gelaten. Onder toeziend oog van een hogere macht krijg je alle vrijheid om alles overhoop te schieten in Londen en dat maakt het tot een erg leuk avontuur. Blood & Truth is qua opzet relatief simpel, maar weet tot het einde te boeien dankzij uitstekend acteerwerk van verschillende personages, waaronder wat bekende gezichten. Die personages komen erg goed uit de verf en zien er visueel ook uitstekend uit, waarbij zelfs de lipsynchronisatie helemaal op orde is. Het hele avontuur door krijg je het gevoel dat je in een blockbuster zit en dat komt doordat de actie zich snel afwisselt met verhalende tussenfilmpjes.

Er zijn in totaal 9 levels, maar de game geeft ook de tussenfilmpjes als level aan en dat is met het oog op het verhaal op zich logisch, want het voelt heel erg als één vloeiend geheel aan. De actievolle momenten wisselen zich volop af met dialogen en wat rustigere momenten, waardoor je je geen seconde zal vervelen. Juist die afwisseling zorgt ervoor dat Blood & Truth echt goed uit de verf komt. Het is ook duidelijk te zien dat er veel aandacht uit is gegaan naar het acteerwerk, de presentatie en de afwisseling, want je weet nooit wat je voorgeschoteld krijgt. Bovendien zijn de levels aan de grote kant en het duurt zodoende al gauw een minuut of 20 tot 30 alvorens je het einde bereikt.

Genoeg te doen

Bij veel PlayStation VR games heb je het na één playthrough wel gezien. Met een prijskaartje van €39,99 zou Blood & Truth binnen die kaders vrij prijzig zijn, maar maak je geen zorgen. De ontwikkelaar heeft genoeg extra’s aan de game toegevoegd wat de replaywaarde doet opvoeren. Afgezien van het feit dat het ontzettend leuk is om te blijven knallen, tref je in de levels ook ‘Marksman Targets’ aan. Dit is een roosweergave (die je kent van de shootingrange) ofwel ‘schietkaart’, waarbij het doel is om ze allemaal te raken in de levels. Dat levert punten op en daarmee speel je nieuwe attachments voor je wapens vrij. Het resultaat is ook dat een tweede playthrough – als je er jacht op gaat maken – verandert in een actievolle speurtocht.

Daarnaast tref je genoeg collectables in de levels aan, wat je eens te meer moet motiveren om de levels nog een keertje te doorlopen. Dat zal ook nooit een straf worden, want grafisch zien veel levels er echt prachtig uit. Verder kun je nog proberen om de beste score neer te zetten in een level, wat op basis van een sterrengradatie gaat. En alsof dat nog niet genoeg is, kun je je ook nog wagen aan ‘Time Challenges’. Verder is er nog een afgesloten optie in het menu, waar bij staat dat er later meer naar de game komt en dat allemaal bij elkaar genomen zorgt ervoor dat Blood & Truth genoeg waar voor je geld biedt. Als je voor alle collectables en doelen gaat, dan kan je al snel richting de 10 tot 12 uur denken qua gameplay en dat is voor een PlayStation VR game natuurlijk prima.

Schieten, schroeven en laatjes opentrekken

De gameplay van Blood & Truth is best wel klassiek. Je zult in alle levels continu op vaste punten staan en het is aan jou om iedereen overhoop te schieten alvorens je naar een punt verder kan. Wel kan je op veel plekken van links naar rechts strafen, maar dit gaat altijd automatisch op basis van een druk op de knop. Je hebt dus niet de absolute controle in de zin van bewegingsvrijheid, want de game biedt (verschillende) vaste punten aan en daar moet je het mee doen. Dat voelt het eerste kwartiertje wat beperkt aan, maar nadien weet je niet beter en kom je tot de conclusie dat dit een prima manier is om de game te spelen. Dat spelen kan op twee manieren en dat is met de DualShock 4 en de PlayStation Move controllers.

Onze voorkeur geniet de PlayStation Move, gezien dat veel natuurlijker aanvoelt. Met de DualShock 4 voelt het net alsof je handen aan elkaar gebonden zijn en dat zorgt voor ongemakkelijke handelingen en beperkingen. De PlayStation Move is overduidelijk de beste keuze, ook omdat je daar meer accuraat mee kunt schieten. Verder kun je met de PlayStation Move dual-wielden en dat voelt machtig aan met twee mitrailleurs in de hand, want als een soort Terminator maai je werkelijk alles en iedereen overhoop wat heel erg cool aanvoelt. In feite heb je continu de besturing over je twee handen en hoewel je het gros van de tijd aan het schieten bent, krijg je ook met andere gameplay elementen te maken. Denk aan kastjes opendraaien met een schroevendraaier om kortsluiting te veroorzaken, of lock-picken om een deur te openen. Ook zul je met enige regelmaat moeten klimmen, waarbij je echt goed vast moet houden wil je niet naar beneden lazeren.

We haalden eerder al de afwisseling aan in de omgevingen en de actie met tussenfilmpjes, ook in de gameplay is voldoende variatie aanwezig om je geboeid te blijven houden. De ontwikkelaar weet de game op een diverse manier qua gameplay handelingen in te vullen wat erg natuurlijk aanvoelt en dat zorgt eens te meer voor de plezierige ervaring. Wel hebben we gemerkt dat de tracking van de motion controllers niet altijd top notch is, waardoor op je gemak richten lang niet altijd een oplossing is, omdat het te lang duurt. Ook willen je (virtuele) handen weleens de verkeerde kant opvliegen en als laatste komt het voor dat je per ongeluk een wapen pakt in plaats van nieuwe kogels, waardoor je het loodje legt omdat het zeer snel moet gaan en je in verwarring raakt.

Dat zit hem puur in de nauwkeurigheid van de registratie die niet altijd even optimaal is. Zeker als je veel handelingen binnen een kort tijdsbestek moet verrichten. Het is misschien de beperking van de hardware en dat kan soms wat irritant zijn, maar gelukkig zal frustratie nooit de overhand krijgen, omdat het goed genoeg werkt. Dat gezegd hebbende moeten we nog één opmerking bij de visuele kwaliteit plaatsen, want hoewel de filmpjes er uitstekend uitzien en hetzelfde voor indoor locaties geldt, is dat buiten op de weg toch wat minder. Het oogt wat kaal en grafisch minder scherp, plus dat sommige crash animaties (auto’s die over de kop vliegen en motorrijders die onderuit gaan) te overdreven zijn, omdat de physics niet echt natuurgetrouw zijn. Dat ziet er wat vreemd uit net zoals wat glitches hier en daar, zoals schilden die recht overeind blijven staan na het doden van een vijand. Buiten dat is het grafisch verder een mooi spektakel dat gecomplimenteerd wordt met een wel heel erg lekkere soundtrack die perfect bij de actie en sfeer past.

Blood & Truth is een bijzonder vermakelijke shooter voor PlayStation VR die vooral uitblinkt in diverse omgevingen, goed acteerwerk, een lekkere soundtrack en over de top actie. Die actie zou niet misstaan in de gemiddelde Hollywood actiefilm en ondanks dat het over de top is, voelt het heel erg tof aan. De tracking van de PlayStation Move had wel net wat meer accuraat gekund en de grafische glitches die de game soms ervaart zijn wat slordig. Ook de physics zijn wat onnatuurlijk, maar geen van deze punten zullen veel impact op de ervaring hebben. Misschien ga je een keertje onnodig dood, maar gelukkig hoef je nooit veel opnieuw te doen. Dat brengt ons ook bij het laatste punt en dat is als je The London Heist erg vermakelijk vond, dat je Blood & Truth blindelings aan kan schaffen. Die game niet gespeeld, maar wel in voor een goed actie avontuur? Ook dan is deze game absoluut een aanrader.

• Goede sfeer
  • Lekkere soundtrack
  • Heerlijke over de top actie