Over de nieuwste generatie consoles wordt mondjesmaat steeds meer informatie vrijgegeven, waardoor de verwachtingen erg hoog komen te liggen. Zo wisten we bijvoorbeeld al dat de PS5 gebruik zal maken van een ultra-high speed SSD om zo komaf te maken met één van de meest vervelende game-features ooit: laadschermen. Een nieuw patent van Sony lijkt dit enkel maar te bevestigen.
Laadschermen hebben altijd al een deel uitgemaakt van de gamewereld, waardoor ze eigenlijk moeilijk weg te denken zijn uit onze games. Hoe vervelend ze bovendien ook zijn, het is begrijpelijk dat de verschillende gamefiles geladen moeten worden, waardoor die vervelende laadschermen toch aanvaard werden. Hoe is het dan mogelijk om deze, voordien noodzakelijke, functie weg te werken? Het patent geeft hiervoor de volgende verklaring:
A system and method are disclosed for dynamically loading game software for smooth game play. A load boundary associated with a game environment is identified. A position of a character in the game environment is then monitored. Instructions corresponding to a next game environment are loaded into a memory when the character crosses the load boundary, such that game play is not interrupted.
Makkelijker gezegd, een game wordt beschouwd als een soort puzzel die is onderverdeeld in verschillende stukjes. Wanneer een speler een bepaald stukje betreedt, wordt de locatie van de speler nauw bijgehouden ten opzichte van de naburige stukjes. Deze naburige stukjes worden vervolgens in de achtergrond geladen en als het ware klaargemaakt indien je als speler ervoor zou kiezen naar een bepaald stukje te reizen. Telkens wanneer een nieuw stukje wordt betreden, wordt dit proces herhaald met de nieuwe aanliggende stukjes.
Eerdere games, zoals Red Dead Redemption 2, experimenteerden al met een dergelijke techniek, wat uiteindelijk tot een erg geslaagde ervaring leidde. Uiteraard zullen toekomstige games grootser en zwaarder zijn dan games van de huidige generatie, maar het lijkt erop dat de SSD-specificaties van de PS5 krachtig genoeg zullen zijn om deze techniek op grote schaal toe te passen, wat voordien niet mogelijk was.
Momenteel is er nog geen releasedatum voor de PS5 bekend, maar als Sony ervoor kiest hun nieuwe console rond dezelfde periode als de nieuwe Xbox uit te brengen, kunnen we de PS5 aan het einde van 2020 verwachten.
Werkt waarschijnlijk voor de eerste paar launch titels, daarna worden de games vanzelf weer groter en geavanceerder, waardoor de ps5 net als elke generatie uiteindelijk weer als ‘traag’ wordt beschouwd.
Klinkt allemaal mooi ( te mooi )
G.Z.D…!! Witcher 3, GTA, Kingdom Come.
Hahahaha, dat zeiden ze bij de ps4 ook
Klinkt veel belovend, toch maar eerst in het echt zien.
Dit had horizon zero dawn toch ook al
@2a02:a210:2a00:4400:51ac:9a61:789f:d.xxx:
Precies
Eerst zien dan geloven
Ik heb inmiddels honderden games voor de PS4. Naast de interne schijf staan de meeste games op de 4 TB externe schijf. Ik verwacht niet dat de PS5 al deze games zonder laadtijden kan weergeven. Misschien dat er met een kleine ultra snelle drive, een paar games snel geladen worden, maar vast niet de hele bibliotheek. Het zou overigens wel prachtig zijn. Anthem en RDR2 zijn nu toch echt een drama wat betreft de laadtijden.
@82.74.254..xxx: Moet je eens dood gaan in The Witcher 3… of beter nog… bij een boss een aantal keer dood gaan. Dan besef je wel hoe lang de laadtijden van The Witcher 3 zijn 😉
(ja, tijdens het spelen zelf heb je er amper last van)
Ik vind het vooral een hoop gelul. Zoals in de eerste post al gezegd werd… zodra de games nog groter en geavanceerder worden komen laadtijden vanzelf weer terug.
Qua kracht heeft een PS4 ook geen problemen om een PS2 game zonder laadtijden te laden waarschijnlijk. Maar dat is appels met peren vergelijken.
Hier een video met alle informatie over de toekomstige, nieuwe generative PlayStation 5.
https://youtu.be/OpmqPaNUuao
@212.127.228.xxx:
De “SSD” werkt apart naast je gewone HDD. Het spel wat je op dat moment speelt worden bepaalde delen naar de “SSD” geplaatst. Welke op deze manier zo snel benaderd kunnen worden. De “SSD” in de PS5 werkt niet als je lokale opslag medium voor je bibliotheek.
Even wachten is toch niet zo’n ramp? Eerst zien dan geloven.
@212.127.228.xxx:
“Ik heb inmiddels honderden games voor de PS4. Naast de interne schijf staan de meeste games op de 4 TB externe schijf.”
Alle games staan of op je interne of op je externe, niet op beide. Die optie is er namelijk niet.
Dit is allang het geval in de meeste games, het probleem is dat assets in het begin van een game geladen moeten worden :). Wat wel vaak het geval is dat je niet een hoge snelheid kan hebben in een hoge wereld omdat er dan teveel assets in gestreamd moeten worden.
Gewoon afwachten.
@89.200.3..xxx: Heb games op mijn interne schijf en mijn externe schijf op mijn ps4’s ( ps4 slim en ps4 pro) werkt gewoon prima hoor kom niet met fabels. Of je begreep hem verkeerd. Hij heeft 1tb vol staan aan games op de ps4 dus de andere games staan op zijn 4tb externe schijf.
@Frenchcorepower: Ja en nee…. GTA heeft het ook net als de meeste open world games…
Ik kijk al uit naar GTA 5 Remastered! Niet meer 5 minuten wachten op het laadscherm, nog betere graphics en 60 fps 🙂
@62.72.193.xxx:
Heb je daar een link van?
Ben benieuwd mvg
Eerst zien dat geloven 😉 ze kunnen veel in een artikel zeggen 🙂 maar ik wacht af koop hem niet op Day one.
Dit moet makkelijk kunnen ook als de ps5 games zwaarder gaan worden moet het gewoon kunnen. De ps5 hoeft niet de hele game in te laden. Alleen de segmenten waarbij jij in de buurt bent en deze worden ingeladen zonder dat je er iets van merkt.
kortom,ipv laadtijden voordat games beginnen of tussen maps / gameplay / cutscenes door speel je straks letterlijk volcontinu op de laadtijd.. :p
@True RPGGamer:
Oké knul.
Dit was allang bekend, haal dat ‘misschien ‘ maar weg.
@62.72.193.xxx: idd dat zeiden ze ook bij dd ps4, dat het sneller ging zijn of bijna geen ladingen. Eerst zien en dan geloven. Bij de meeste games moet ik nog steeds lang wachten om te starten! en bij de x1x erger ik me aan het laden van fh4. Ik kan zeker een halve match fifa spelen op de ps4, terwijl fh4 is aan het laden is
@82.72.56..xxx: Geen probleem wij jongeren moeten de oudere generatie helpen met zulke dingen. Blij dat je het nu wel weet 😉
Een NBA 2K game zonder ellenlange laadschermen, ik moet het nog zien…
@True RPGGamer:
Haha ja!
…
judment ps4 heeft ook al geen laad tijd wat bijzonder dit dus not
@62.72.193.xxx: en bij ps3
Net als seamless patching op de ps4. Of instant gaming na standby.
@Marconobi: Bedankt voor je toelichting. Het klinkt goed. Je hebt in eerste instantie dus wel laadtijden, omdat de PS eerste de game moet laden en moet optimaliseren voor gebruik. Ik ben erg benieuwd naar de snelheid ten opzichte van de huidige PS-pro. Ik hoop dat we een grote stap vooruit gaan. We gaan het beleven in 2020, toch?
Ligt puur aan de developers van een game, sommige zijn gewoon waardeloos hierin. 2k games bijvoorbeeld. EA over het algemeen ook.
Sony exclusives hebben hier betrekkelijk minder last van. Maar ook niet altijd.
Oud en incompleet nieuws… stond vorige week al op Resetera, met veel meer info
We zullen het wel zien als we eenmaal met de PS5 aan de slag kunnen.