In actie gezien: TT Isle of Man 2 – Eén van de meest legendarische en tegelijkertijd ook gevaarlijkste motorraces is de TT op het eiland Man. Jaarlijks wordt dit evenement georganiseerd en hoewel de deelnemers en de organisatie het zo veilig mogelijk proberen te laten verlopen, is het niet ongebruikelijk dat er doden vallen. Puur vanwege het feit dat de race op de openbare weg gereden wordt. Het is een uniek evenement en Bigben zag daar vorig jaar wel wat in en bracht een game uit die je in staat stelde het evenement veilig thuis op je tv te beleven. Nu komt het tweede deel eraan en dat is nog beter, uitgebreider en mooier dan voorheen. Althans, dat is het streven en wij zagen de game in actie.

Verbeteringen hier, verbeteringen daar

TT Isle of Man 2 is eigenlijk gewoon meer van hetzelfde. De ontwikkelaar pakt het concept van het origineel en gaat dat verder uitbreiden met meer mogelijkheden en tevens worden punten van kritiek aangepakt. Door een nieuw physics-systeem in de game te verwerken zouden de motoren nu nog realistischer moeten bewegen. Dat bewegen op de baan zit hem niet alleen in de motoren zelf, want als extra element zit nu ook ‘body movement’ in het geheel inbegrepen en dat beweegt anders van je motor, waardoor het dynamischer aan moet voelen. Ook qua gevoel zou het hierdoor meer met de realiteit overeen moeten komen.

Een ander punt van kritiek op het origineel was de AI, die onredelijk zou zijn. Tijdens de presentatie kwam ook dat even kort naar voren en daarover kon de ontwikkelaar kwijt dat ook dat aspect is aangepakt. Samen met de physics is dat naar een hoger niveau getild en zo wordt geprobeerd om de algehele kwaliteit per definitie naar een nieuw niveau te brengen. Die twee aspecten zijn in een game als deze erg belangrijk en daarin zouden we verbetering gaan zien. Maar dit vervolg komt met meer diepgang en features, waardoor het het gevoel nog beter zou moeten nabootsen en ook zal het spelers meer content bieden.

Realistisch motorgedrag

Iets waar je straks rekening mee zult moeten houden is hoe je motor zich gedraagt op de weg. Dat is iets dat onder invloed van jou staat als coureur, maar ook hoe je met de machine omgaat. Zo zullen de banden bij koud weer langer koud blijven en dat zorgt voor minder grip. Bij warm weer gaat het opwarmen veel sneller en dat betekent ook dat je sneller de limieten op kunt gaan zoeken. Benzine is ook zo’n element, want hoe leger de tank is, hoe sneller je zult accelereren vanwege het gewicht dat lager ligt. Heb je net getankt, dan zul je merken dat de motor zich net wat anders gedraagt. Gaandeweg de rit – zeker bij een heel rondje op het eiland – zul je duidelijk merken dat het rijgedrag anders wordt en daar zul je op moeten anticiperen.

Screenshot van vorige deel ter illustratie vanwege gebrek aan beelden van het tweede deel.

De dood speelt een rol…

Interessant in deze game is ook dat ze op een ander vlak het evenement realistisch willen nabootsen. In de inleiding haalden we al aan dat er soms doden vallen en als je een realistische game wilt maken, dan zou dat tot de opties moeten behoren. Dat is misschien een wat macaber gegeven, met name omdat het gelinkt is aan iets wat werkelijk bestaat en dat er dus mensen zijn die naasten aan de race zijn verloren. Toch bleek dit niet zo’n rare vraag toen we dat de ontwikkelaar voorlegden, want de game kent een harcore modus. In deze modus is het zo dat een race op het eiland niet zonder risico is. Als je licht valt tijdens dé race of andere in je carrière, dan kan je niet langer aan de races in kwestie meedoen. Val je heel erg hard? Dan is het letterlijk je ‘dood’ en mag je opnieuw aan de carrière modus beginnen.

Dat laatste is enkel voor de echt fanatieke spelers, want als je de game met normale instellingen speelt, dan zul je na een crash gewoon spawnen zodat je je weg kunt vervolgen. De optie bestaat in ieder geval en dat is binnen de carrière modus. Die keert ook nu weer terug en dat in herkenbare vorm. Er zijn diverse races op de kalender te vinden en je zult keuzes moeten maken aan welke je mee gaat doen. Sommige races zijn makkelijk, anderen zijn wat prestigieuzer. Als je daar een goed resultaat neerzet krijg je misschien een contract aangeboden daar waar je in normale races gewoon geld zult verdienen, waar je nieuwe motoren en onderdelen mee kunt kopen. In de carrière modus ben je geheel vrij om de races aan te nemen die je interessant vindt en zo zul je je eigen route naar de top uitstippelen.

Screenshot van vorige deel ter illustratie vanwege gebrek aan beelden van het tweede deel.

Oefenen maar

Met naar verwachting 30 officiële coureurs, 17 verschillende banen en natuurlijk dé baan op het eiland, belooft de game genoeg diversiteit te brengen. Wat daarin meehelpt is dat je een recreatief gebied van 50 tot 60 kilometer aan asfalt krijgt om daar te rijden, testen en oefenen zoveel je maar wilt. Om dat wat creatiever in te vullen zul je daar ook verschillende uitdagingen vinden waar je deel aan kan nemen. Met realisme hoog in het vaandel is dat misschien iets wat de rest een beetje zal tegenspreken, maar volgens de ontwikkelaar komt het het algemene speelplezier ten goede. In feite krijg je een grote speeltuin in de vorm van een hoop asfalt waarin je vrij kunt free-roamen om zo op je gemak je motor te leren kennen.

Voorlopige conclusie

TT Isle of Man 2 borduurt letterlijk voort op de basis die het vorige deel legde. Die was zeker niet slecht, maar kende wel genoeg ruimte voor verbetering. De twee belangrijkste punten van kritiek, de AI en de physics worden sowieso onder handen genomen. Niet alleen omdat daar in het vorige deel het één en ander aan schortte, ook omdat ze een nog meer realistische ervaring willen brengen. Verder zijn de diverse zaken waar je nu meer rekening mee moet houden interessante details net zoals de hardcore modus die de beroemde race zoveel mogelijk wil nabootsen door een ‘permadeath’ te integreren. Afsluitend kunnen we je vertellen dat de game er netjes uitzag en als de ontwikkelaar voldoende tijd neemt en de beloftes inlast, dan is TT Isle of Man 2 goed op weg om z’n voorganger te overtreffen.