In actie gezien: Overpass – Bij racen op ruw terrein denk je al snel aan rallygames. Logisch, want dat is veruit het populairste in die tak van sport. Aanvullend heb je nog Dakar, maar dat is al wat meer niche. Als je nog wat verder in de niche hoek duikt zul je zien dat er veel meer is. Overpass is een game die dat wat meer aan de buitenwereld zal gaan laten zien met een game die zich positioneert tussen WRC en Mudrunner. Dat zien we niet echt veel voorbij komen op onze PlayStation en onze interesse is zodoende gewekt. Op de gamescom zagen we de game weer even in actie en uit de presentatie is een hoop meer duidelijk geworden.

Snel zijn door de grip te zoeken

In Overpass krijg je te maken met allerlei ruwe omgevingen waar je met verschillende voertuigen doorheen moet ‘racen’. Met ruwe omgevingen bedoelen we rotsachtige gebieden, zanderige heuvels, begroeide bossen en meer. Dat zijn niet de alledaagse omgevingen waar je met een voertuig doorheen gaat en dat zorgt vanzelfsprekend voor de uitdaging. In Overpass is het zaak om races af te werken en dat op een manier die zo snel als mogelijk is. Je gaspedaal tot de bodem drukken is een optie, maar veel zal dat niet helpen. Grip is cruciaal, want alleen dan kun je goed vooruit komen en dat is waar je in deze game naar moet zoeken.

Het gros van de ‘races’ die je zult rijden zijn in feite hindernisbanen voor de voertuigen. Grove stenen, grote hoogteverschillen en andere aanvullende (natuurlijke) elementen vormen hierin de obstakels. Het is aan jou om de juiste route te vinden zonder je auto te slopen en daarbij moet je zo snel en efficiënt mogelijk rijden wil je als eerste geclassificeerd worden op het scorebord. Overpass moet een uitdagende game zijn om dat je continu met dat soort obstakels geconfronteerd wordt en dat moet je zien te overwinnen. Met in totaal 40 tracks in verschillende omgevingen krijg je genoeg te doen in de game en wat het geheel meerwaarde geeft is dat je altijd op zoek kan naar een snellere hoek.

Dat verandert de hindernisbanen in zekere zin naar een soort puzzel, want je zult de juiste routes moeten vinden, de juiste snelheid moeten bepalen en de perfecte hoek moeten vinden om een obstakel te overwinnen. Dat is de ene kant van de uitdaging, de andere kant zit hem in de voertuigen. De game presenteert je 25 verschillende voertuigen die zich allemaal anders laten besturen en met afwisselend rijgedrag maakt de game het je nog moeilijker. Fouten maken is ook niet iets wat je oneindig kan doen, want bij te grove stuurfouten zul je merken dat je voertuig er last van ondervindt en daardoor kan het besturen lastiger zijn. Weet je alsnog de race te winnen, dan krijg je gelukkig wel geld om de schade weer te herstellen.

Naar de top

Met de focus op het realisme krijg je enerzijds te maken met voertuigen die tot op een bepaalde hoogte een uitdaging vormen. Ook de omgevingen zijn dermate gevarieerd dat het telkens weer een verrassing zal zijn wat je gepresenteerd krijgt. Naast de genoemde hindernisbanen biedt Overpass ook nog hillclimb koersen en daarin is het natuurlijk de bedoeling om zo snel mogelijk een berg op te rijden. Maar ook daarbij geldt weer dat grip alles is, want alleen dan kan je echt de top bereiken. Snelheid is altijd handig, maar duidelijk werd uit de demonstratie dat het onderweg zoeken naar grip minstens zo belangrijk is, anders zul je snel weer beneden aan de berg staan.

Naar de top rijden is in hillclimb dé doelstelling, maar dat geldt ook voor de carrière modus die de game je presenteert. Je begint hierin als een rookie onderaan de lader en het is je doel om steeds meer te winnen en verder te geraken. Dat levert je nieuwe auto’s, upgrades en meer op, zodat je verderop in de game deel kunt nemen aan zwaardere en andere races. Veel meer traditioneel dan dat krijg je een carrière modus niet, dus we hopen dat de ontwikkelaar er ook nog wat leuke elementen in verwerkt waardoor het ook wat unieks te bieden heeft. Verder kon de ontwikkelaar nog kwijt dat de game de beschikking heeft over allerlei standaard modi, een multiplayer en een hot seat modus, waarin je de controller doorgeeft.

Voorlopige conclusie

Overpass pakt een niche in de autosport en bouwt daar een volledige game omheen die met hillclimb nog wat extra’s probeert te bieden. Het concept klinkt erg tof, met name omdat het racen niet zozeer om snelheid gaat, maar juist om effectieve stuurmanskunsten. Dat vormt namelijk de uitdaging, omdat de omgevingen zo ruw zijn. Dit zien we zelden in games en afgezien van de nogal herkenbaar klinkende carrière modus zijn we geïntrigeerd geraakt door de titel. Het overwinnen van de vele obstakels samen met het continu onder controle houden van je auto zorgt voor een nieuwe ervaring en dat kunnen we altijd waarderen. Of het ook langdurig leuk blijft is iets waar we nog zo onze vraagtekens bij plaatsen, maar voor nu heeft Overpass een prima indruk achtergelaten. Ergens volgend jaar ligt de game in de winkels en dan zullen we je er meer over vertellen.