Review: eFootball PES 2020 – Inmiddels is het seizoen alweer in volle gang, hebben we net een week Europees voetbal erop zitten en gaan we alweer richting eind september. De overgrote groep voetballiefhebbers onder ons weet wat dit normaal gesproken betekent. De nieuwe Pro Evolution Soccer (ofwel PES) is uit en dat is ditmaal niet anders. Anders dan de voorgaande jaren kregen wij iets later ons finale exemplaar binnen. Beter laat dan nooit is hier het devies, waarbij wij met hoge verwachtingen het veld opgegaan zijn. Dit in de wetenschap dat Konami de afgelopen jaren de franchise elke keer iets heeft weten te verbeteren.

Het beestje bij de naam noemen

Direct in het oog springend is de titel, waar nu het woord ‘eFootball’ voor is gekomen. Dat heeft ermee te maken dat Konami zich ook meer wil gaan focussen op de e-sports scene. De overgrote groep non-competitieve fans wordt echter niet vergeten, want er is voor iedereen wel wat te doen. De term ‘eFootball’ heeft Konami ook laten terugkomen in één van haar modi, want via eFootball kan je gelijk online om het op te nemen andere tegen gebruikers in diverse evenementen en toernooien. Daarnaast maken ook vertrouwde modi als de Master League, Become A Legend en MyClub weer hun opwachting. Het is echter aan te raden om niet direct een online uitdaging aan te gaan of om het op een hoog niveau tegen de computer op te nemen als je nog niet helemaal gewend bent met de serie. Want eFootball PES 2020 speelt duidelijk net weer even wat anders dat de editie van vorig jaar.

Tandje terug

Geheel verrassend is het niet, want ook wij hebben de demo eerder gespeeld, maar wederom bevestigt het wel onze voorgaande bevindingen. Het tempo is duidelijk een tandje teruggeschroefd en dat is goed te merken. Voor wie de game echter nog niet gespeeld heeft en gelijk begint te vrezen, geen paniek. Hier geldt ook dat je het spel nog steeds soepel over de mat kan laten vloeien naarmate je er meer gewend aan raakt. Daar draagt onder andere de befaamde steekbal aan bij en die zit er nog steeds in. Sterker nog, in de vele potjes die wij hebben gespeeld is deze steekbal erg aanwezig geweest, want hij is makkelijk om te geven. Zelfs over een afstand van zestig meter of meer kan je vaak een teammaat bereiken, waarbij je je ondertussen afvraagt waarom de bal niet wordt onderschept. Daar komen we gelijk bij het eerste pijnpunt van de gameplay en dat is de AI van sommige van je teammaten. Die is soms redelijk dramatisch, wat de verdedigers betreft dan. Het ene moment lopen ze heel attent mee en soms zijn ze gewoon te lui en blijven ze hangen. Dan is de aanvaller al uit je rug weggelopen en kan je hem bijna altijd niet meer bijhouden.

Gooi je kont erin!

Dat de AI van de verdedigers hier duidelijk een steekje laat vallen is jammer, al is dat niet het enige dat opvalt. Het lijkt wel of Konami van ‘je kont erin gooien’ een nieuwe feature heeft gemaakt. Een speler die de bal aanneemt zal vaak direct proberen om de bal af te schermen met zijn rug naar de tegenstander. Wanneer je als aanvallende speler de bal wil afpakken van iemand die zijn kont erin heeft gegooid, is dat echt heel lastig. Zeker een fractie van een seconde heeft de speler met de bal aan de voet dan het momentum. Weet je dat goed te benutten, dan kan je makkelijk wegdraaien om vervolgens de bal door te spelen naar iemand anders. Aanvallers tonen zich daarbij meer actief dan hun collega’s in de achterhoede. Zij proberen waar het kan uit je rug weg te lopen, wat dus helaas niet altijd even moeilijk is. Aanvallers zullen waar ze de kans zien ook onmiddellijk op doel schieten.

Ze kunnen het de keeper daarbij erg lastig maken door de bal vol op de wreef te raken. Schiet je op op zo’n manier op doel, dan neemt de bal in zijn vaart ineens een duikvlucht naar beneden. Dit resulteert er altijd in dat de keeper de bal zal weg stompen en je kans hebt op een rebound. Dat is een mooi bruggetje om te maken naar de keepers, zij maken bij vlagen de meest spectaculaire reddingen, maar vaak laten ze ook schoten makkelijk op een rare manier door. Regelmatig vallen ze meer als een zoutzak naar de hoek wanneer je schuin het strafschopgebied in komt en op doel schiet en dan zijn ze te laat om de bal tegen te houden. Tevens is het ons meermaals gebeurd dat onze keeper door een belachelijke duikeling met een aanvaller of zelfs de eigen verdediger de bal los moet laten. Die bal ligt dan voor het oprapen van een aanvaller en hup, wederom een doelpunt tegen.

Je timing is belangrijk en de scheids is inconsequent

Scoren of de bal in ieder geval goed raken is echter niet altijd even eenvoudig, want dit heeft meer dan ooit te maken met de juiste timing. Je moet daarbij de bal niet te hard, maar soms ook niet te zacht raken. Daarin de juiste afstemming vinden is zeker in het begin nog een kwestie van wennen. Tevens is het van belang dat je met je lichaam en met je standbeen goed gepositioneerd staat. Wanneer je net even de verkeerde kant op gedraaid staat, zal je de bal namelijk ook niet hard genoeg raken. Hierdoor zal de pass niet aankomen bij een medespeler en zal een schot op doel heel hoog over gaan of ver naast zijlen. Tegelijkertijd doen spelers er alles aan om de bal direct zo mee te krijgen dat ze hem goed kunnen doorspelen.

De animaties die de spelers daarbij gebruiken ogen geweldig. Buitenkant voet, met de hak of via een pirouette, het ziet er allemaal zeer gelikt uit. Zoals ook de ‘schijntrap’ en ‘de finesse dribbel’ prettig voor het oog zijn wanneer je de bal aan de voet hebt. Binnen al die frivoliteit is een ander punt van frustratie echter de scheidsrechter. In veel gevallen lijkt de beste man zijn hoofd er namelijk niet helemaal bij te hebben. Hij fluit regelmatig voor iets heel onbenulligs, gewoon voor je man komen en de bal onderscheppen betekent regelmatig al een overtreding. Des te vreemder is het dat hij vervolgens niks doet wanneer je iemand een geweldige optater geeft. Tevens is hij ook lang niet altijd attent op het geven van voordeel, hij vergeet in dit soort situaties ook vaak om alsnog een kaart te trekken.

Modi doen weinig echt nieuwe dingen

Tot zover het onderwerp gameplay. Zoals wij hier in het begin al aangaven is er voor iedereen wel wat te doen. Fans van het eerste uur zullen gretig aan de slag gaan met de Master League modus. Dit is altijd één van de meest populaire modi geweest. Net als eigenlijk bij alle modi het geval is, kent ook deze modus geen grote vernieuwingen. Of het moeten de verschillende cut-scènes zijn die je meenemen in het proces van het aanstellen van een trainer tot het bespreken van de verschillende doelstellingen met je technisch directeur. Prettige bijkomstigheid is dat de transferbedragen dit keer wat meer in verhouding zijn met de realiteit.

Wat dat betreft kan je als ‘big spender’ beginnen. Je kan van tevoren zelf instellen of je met een hoog transferbudget begint en daarmee ook of onderhandelingen met spelers makkelijk zullen verlopen. Toch slaat dit soms wel weer wat door, want zo hebben wij op enig moment Messi als ’talent’ aangeboden gekregen. Of we hem ‘even’ voor ruim veertig miljoen willen kopen, want de betreffende speler heeft er wel trek in om bij onze club aan de slag te gaan, aldus onze scout. Leuk aspect aan deze modus is dat je nu legendarische oud-voetballers als Johan Cruijff, Roberto Carlos en Diego Maradonna kan aanstellen als trainer.

Verder heb je nog MyClub, dat is de traditionele tegenhanger van FIFA’s Ultimate Team. In MyClub is het ook de bedoeling om een zo sterk mogelijk team op te bouwen. De belangrijkste factor daarbij is de totale chemie van het team. Die moet zo hoog mogelijk zijn en om dat voor elkaar te krijgen moet je zoveel mogelijk spelers opstellen die allemaal veel affiniteit hebben met de aanpak van de trainer. Lionel Messi en Sergio Agüero zijn in ons geval beschikbaar als speciale leen-spelers. Met zulke spelers is het eenvoudiger om snel potjes te winnen. Daarmee verkrijg je weer munten, waarmee je binnen een virtuele veiling kan bieden op items. Zo’n item kan dan bijvoorbeeld een persoon (scout) zijn die specialist is in het zoeken naar spelers in een bepaald gebied. MyClub is wederom vermakelijk, maar kent verder geen revolutionaire vernieuwingen. Zoals eerder aangegeven kan je je online ook meten met andere spelers door weer aan evenementen en toernooien deel te nemen. Of je ploegt de verschillende online divisies door om uiteindelijk zo hoog mogelijk uit te komen.