Review: Tropico 6 – Het maken van een prachtig paradijs, gebukt onder een streng regime dat in het echte leven het daglicht niet zou mogen verdragen blijkt een verdomd vermakelijke bezigheid. Tropico 6 brengt dit in de meest uitgebreide en geperfectioneerde vorm die de franchise ooit heeft gezien. Diegene die Tropico 5 hebben ontdekt via de gratis PlayStation Plus line-up destijds of het feit dat dit de eerste Tropico-game op de PS4 was, heeft ongetwijfeld uitgekeken naar deze release. Die-hard spelers van de franchise spelen het waarschijnlijk op de pc, wat we ook wel weer kunnen begrijpen. Tropico 6 bouwt verder op de fijne besturing die gelegd is met het vorige deel en probeert nu opnieuw PS4-eigenaren blij te maken. Wij gingen aan de slag met deze politieke- en stedenbouwer-simulatie, een genre die niet heel veel games op de PS4 kent, dus dat kan nog wel eens leuk worden!

Dit soort simulaties op consoles blijft altijd een ding

Voor dit soort games heb je gewoon een toetsenbord en muis nodig“, een veelgehoorde uitspraak als het gaat om games als Tropico, Cities: Skylines of ieder ander simulatiespel van in dit genre. Voor ontwikkelaars is het dan vaak een hele uitdaging om de besturing van de pc te porten naar de console, want met een controller ben je een stuk beperkter. Je hebt immers minder knoppen tot je beschikking en de besturing leunt veelal op de analoge sticks en wielen om daarmee opties te selecteren. Toegeven, het is niet de beste manier om dit soort games te spelen, maar het werkt wel.

Tropico 6 is prima geoptimaliseerd om te spelen op de PS4, maar als je de keuze hebt om de game op een pc te spelen, ga hier dan voor. Het is niet per se een kwestie van gewenning om simulaties op de pc te spelen, maar een muis en toetsenbord zijn gewoon flexibeler als het gaat om controle. Je hebt immers te maken met een stuk meer menu’s en besturingsmogelijkheden dan een racegame, waar slechts een paar knoppen genoeg voor zijn. Desalniettemin is er voor PS4-eigenaren voor een stabiele en makkelijke manier van besturen gekozen, al is kramp in de duimen na verloop van tijd wel een domper.

Franchise nadert perfectie

Voor nieuwkomers die de Tropico-franchise niet kennen, zullen we het kort uitleggen. In de game ga je naar de Caraïben om daar een leuk eilandje op te bouwen als staat zijnde. Zoals meer eilanden in die buurten, met een grote knipoog naar Cuba, gaat dit gebukt onder een dictatuur. De export is belangrijker dan de import voor het eigen volk en de arbeidsomstandigheden zijn niet altijd even fijn. Door heerlijk corrupt te werk te gaan, piraten de zee op te sturen en dealtjes onder de tafel te sluiten met andere landen, kun je een flinke smak geld verdienen.

Je verdiende geld moet natuurlijk weer vermenigvuldigd worden, dus je zou jezelf bijvoorbeeld kunnen focussen op toerisme, met prachtige hotels en faciliteiten waar de lokale bevolking nooit van zal kunnen profiteren. Het is ook een confrontatie met de realiteit waar de toerist als een god leeft, terwijl de lokale bevolking in barre omstandigheden verkeert. Tropico speelt hier op heel veel manieren fantastisch op in en soms krijg je er zelfs een dubbel gevoel bij, omdat je weet dat het stiekem toch gebaseerd is op de realiteit.

Het runnen van je eigen bananenrepubliek is alleen wel verdomde vermakelijk en Tropico weet er genoeg humor in te brengen dat je jezelf niet te allen tijde heel schuldig gaat voelen. Met het zesde deel zijn er nog meer mogelijkheden bijgekomen om je eiland aan te kleden en dat maakt de game plots een stuk diverser met meer diepgang. Het bouwen van je stad is nu een stuk dynamischer, met onder andere tunnels, taxibedrijven, openbaar vervoer en het verder uitbouwen van je paleis. Waar de vorige delen vooral leunden op het onderzoekssysteem en het behalen van doelstellingen, is er nu nog verder gekeken naar hoe je een leuke stad kunt bouwen.

Piraten!

We noemden ze net al even, de piraten. Deze kun je nu op pad sturen om bijvoorbeeld wereldbekende architectonische hoogstandjes te stelen om die vervolgens ook in je eigen stad te bouwen, maar dat is nog vrij onschuldig. Wanneer je een Pirate Cove bouwt kun je hen ook op pad sturen om van alles te stelen en dit gaat verder dan bouwwerken, want zij kunnen namelijk ook grondstoffen bemachtigen. Dit brengt je populariteit op de wereld echter wel omlaag en het is dus slim om een goede militaire basis te hebben alvorens je hiermee aan de slag gaat.

Dit nieuwe gameplay element zorgt voor veel meer variatie tijdens het spelen en je moet, wanneer je dit pad bewandelt, met heel veel zaken rekening houden. Voor liefhebbers van de franchise kan dit een fijne toevoeging zijn qua diepgang om dat het meer diversiteit brengt, tegelijkertijd maakt dat de game wel complexer voor nieuwkomers die met Tropico 6 pas instappen. Complexe menu’s en het uitdokteren van veel functionaliteiten kan immers afschrikwekkend werken, maar de missies zijn gelukkig een mooi opstapje om kennis met alles van de game te maken voordat je de sandbox induikt.

Grafisch wat ondermaats

We zijn behoorlijk te spreken over Tropico 6 qua veranderingen in de gameplay, maar waar we wel wat kritiek bij plaatsen zijn de grafische prestaties. De anti-aliasing doet zijn werk niet heel goed en zelfs op de PS4 Pro ziet de game er gewoon wat ondermaats uit. Met dit soort games is het juist altijd zo’n fijne beleving wanneer je bij het inzoomen nog steeds heel veel detail ziet en je merkt dat je wereld echt heel erg levendig is, zelfs op micro zoom-niveau. Dat ontbreekt bij de PS4-versie een beetje, want het geheel is gewoon niet zo gedetailleerd als je dat verwacht vandaag de dag van een simulatie game.

Tropico 6 brengt ons de meest complete versie binnen de franchise ooit en nieuwe toevoegingen zoals piraten, verbeterde infrastructuur, een simpeler onderzoekssysteem en meer diepgang zorgen ervoor dat wij als fans in ieder geval heel enthousiast zijn. Het enige waar we over vallen zijn de grafische prestaties, die zijn op de PS4 simpelweg ondermaats voor dit type game. Ben je nog niet bekend met Tropico 6? Pas dan op dat alle menu's je niet teveel afschrikken, begin rustig met wat missies alvorens je de sandbox inspringt en dan leer je het vanzelf waarderen. Het runnen van een bananenrepubliek met de geweldige humor van Tropico 6 was nog nooit zo leuk, wat ons betreft een heerlijke game.

• Diepgaander dan ooit
  • Ondanks dat het niet perfect is: toch goed speelbaar op console
  • Toevoeging van piraten