Het is intussen ongeveer een jaartje geleden dat we voor het eerst aan de slag konden met het tweede seizoen van het episodische Life is Strange. De eerste episode, Roads, zette direct een goede toon en introduceerde ons tot het verhaal van de broers Sean en Daniel. Hoe meeslepend het verhaal ook moge zijn, episodische games hebben altijd toch wel een beetje het “nadeel” dat je telkens een bepaalde tijd moet wachten vooraleer je verder kan met de game, tenzij je uiteraard wacht tot alle episodes afgewerkt zijn.

Geduld is een mooie deugd en fans van Life is Strange verwachtten initieel dat de episodes in het tweede seizoen van deze reeks ongeveer op hetzelfde ritme zouden verschijnen als de episodes van het eerste seizoen. Toen kregen we immers alle vijf de episodes in een periode van ongeveer tien maanden voorgeschoteld, wat op zich een aanvaardbare tijdspanne is. Seizoen twee laat echter wat langer op zich wachten… Zoals al vermeld zijn we intussen een jaar na het verschijnen van de eerste episode en episode vijf is nog steeds niet verschenen. Co-Creative Director Michael Koch verklaart dit fenomeen als volgt:

“The game is much bigger, it’s a bigger game with longer episodes. I think in the first season episodes were two hours long, here is more like three to four. It is also a much more ambitious game in the fact that we are using this road movie structure where each episode you are meeting new characters in new environments in new seasons so it’s a much bigger task to create the game which also ends up needing a longer development time for each episode. And yeah you’re right, I think the window between each episode has been three to four months instead of two to three in the first game so it’s longer which can be a bit frustrating for the players, but we also have this structure where each episode is really a small story during the road trip.”

Verder benadrukt hij dat de tijd die tussen de episodes zit, ook de in-game tijd wat reflecteert:

“In the first Life is Strange each episode was taking place in one day of the same week. In the second Life is Strange each episode is a few days during a whole year for the game and there is an ellipse of several weeks, sometimes months, between the story of each episode so I think the ellipse between the episode makes sense with the wait time in-game and makes sense with the time out-game for the players.

Maar als je dacht dat jij de enige was die wat gefrustreerd raakt door de lange wachttijden, vrees niet, want ook Koch had het graag anders gezien. De vijfde en laatste episode zou bovendien op 3 december 2019 moeten verschijnen.

“Personally, I would love to be able to reduce this time and see next game if we can maybe be more advanced in the creation of the content and start releasing the episode later. When we finish one episode, we still have a lot of work for the next episode. It allows us to see the community reaction and the reviews and maybe use some of that directly in the creation of the next episode, but it also creates a longer time capsule. If we later try to reduce the gap between episodes we might not be able to react that much to what the community is saying. It’s a tough question and we need to find a way to improve.”