De PlayStation 5 verschijnt eind volgend jaar en komt met een nieuwe controller, zo heeft Sony vandaag bekendgemaakt. Daarover kun je in dit artikel meer lezen. In de tussentijd hebben we nog wat meer details over de nieuwe console via een uitgebreid artikel op Wired, die met PlayStation CEO Jim Ryan en console architect Mark Cerny sprak.

SSD

Sony zal de installatie van games met de PlayStation 5 wat anders aan gaan pakken en dat is mede te danken aan de snelheid die een SSD biedt. Daar waar games nu nog als een ‘big block of data’ worden gezien, zal de nieuwe console een fijnere toegang tot de data toestaan. Dat betekent in de praktijk dat bepaalde segmenten los van elkaar geïnstalleerd en verwijderd kunnen worden.

Als je alleen de multiplayer wilt installeren, dan is dat mogelijk. Voeg je daar later de singleplayer aan toe, dan ben je daarin vrij. Net zoals wanneer je enkel de singleplayer of enkel de multiplayer weer wilt verwijderen. Daarmee kan je veel meer specifiek content op je harde schijf zetten of er vanaf halen in het geval van ruimte besparing. Je kunt immers enkel de content laten staan die je gebruikt, zonder dat de overige content onnodig ruimte inneemt.

Nieuwe user interface

De PlayStation 5 komt met een nieuwe user interface, daar waar de huidige interface van de PlayStation 4 nog erg simplistisch is. Je kunt bijvoorbeeld niet goed zien wat vrienden in games doen, tenzij je de game opstart en de PlayStation 5 zal dat veranderen.

Sony wil echter niet dat spelers de games moeten opstarten om te zien wat anderen precies doen, die informatie moet beter toegankelijk zijn. Verder zullen multiplayer servers spelers verschillende opties bieden om real-time een activiteit te joinen en singleplayer games geven informatie wat je krijgt als je een missie uitspeelt. Dit alles is zichtbaar in de user interface, zodat je direct vanaf daar in een game kan duiken, wanneer je maar wilt.

Ray-tracing

Eerder heeft Cerny aangegeven dat de PlayStation 5 Ray-tracing zal ondersteunen, maar daarover ontstond wat onduidelijkheid. Dat is nu ook opgehelderd, het zal geen softwarematige fix zijn, want er is een Ray-tracing acceleratie in de GPU hardware aanwezig.

Controller

Wired schrijft dat ze de nieuwe controller in handen hebben gekregen, wat vooralsnog een prototype is. Qua design lijkt deze heel erg op de DualShock 4, maar dan met verschillende verbeteringen waarover hier meer. Ook komt deze controller met een verbeterde speaker en de journalist stelt dat de weerstand in de triggers een realistische weergave geeft van de acties die op het scherm gebeuren.

De haptic feedback is trouwens niet zomaar even een nieuwe feature, het is een onderdeel dat al sinds de DualShock 4 in ontwikkeling is. Ze hadden het zelfs kunnen leveren bij de controller van de PlayStation 4 Pro, maar daar zag Sony vanaf om geen gesplitste ervaring voor gamers te creëren. Een andere verbetering aan de controller is dat deze nu een USB-C connector gebruikt voor het opladen en dat de batterij capaciteit groter is.

Ook is de controller iets zwaarder dan de huidige DualShock 4 controller, wat voornamelijk te danken is aan de haptic motoren. De controller zal wel iets lichter zijn dan de huidige Xbox One controller met batterijen, dus de toename in gewicht valt wel mee.

Tot zover de nieuwe informatie over de PlayStation 5. Als Sony hetzelfde traject volgt als met de PlayStation 4, dan is de kans vrij groot dat we begin volgend jaar meer gaan horen over de console en wellicht dat we dan ook games gaan zien. Het is immers goed mogelijk dat Sony weer een PlayStation Meeting organiseert, maar dat is echter afwachten en tot zover speculatie.