Special: Enkele van de vernieuwingen in Call of Duty: Modern Warfare – Op korte termijn kunnen we eindelijk aan de slag met Call of Duty: Modern Warfare. Alvorens dat moment daar is publiceren we vandaag een special, waarin we dieper ingaan op een paar van de vernieuwingen in deze aankomende shooter. Deze Modern Warfare belooft immers een aantal zaken wat anders aan te pakken. Met een paar dingen daarvan hebben we tijdens de twee beta’s al kennis kunnen maken en dat smaakte absoluut naar meer, zoals je hier terug kunt lezen. In aanloop naar de release willen we echter nog een diepgaandere blik werpen op een paar van de vernieuwingen voordat we overgaan tot het eindoordeel.

Andere modi

Zolang als dat de franchise al bestaat zijn er verschillende modi die je inmiddels wel kan dromen. Team Deathmatch en Domination zijn bijvoorbeeld graag geziene gasten, maar er staat nu wat te veranderen. Wij pikken er hier een paar nieuwe modi uit. Met Realism ga je nog een stapje verder dan normaal gesproken bij de Hardcore modus. In Realism ontbreekt de HUD compleet en je weet ook niet automatisch waar je mede teamleden zijn, laat staan je vijanden. Daar komt nog bij dat je ook niet goed weet hoeveel kogels je nog hebt, gezien dat ook niet wordt weergegeven. Verder dien je zeer goed te anticiperen op geluiden in je omgeving, waarbij je je zeer zorgvuldig door de map heen dient te bewegen. Hier ben je echt op jezelf aangewezen en dat maakt het spelen van deze modus érg spannend.

Minstens zo spannend, maar dan op een andere manier is ‘NVG’. Deze modus, die je wellicht nog kent van de beta, speel je volledig in het donker. Toch hoef je niet te wanhopen, want met een nachtkijker op heb je de juiste apparatuur voorhanden om alle bewegingen in je omgeving waar te kunnen nemen. Wel brengt het een ander gevoel met zich mee wanneer je een map in de nacht speelt. Doordat het donker is, ligt het voor de hand dat je je automatisch iets trager en tactischer gaat bewegen. ‘Cyber Attack’ is ook nieuw en is net zo spannend als Demolition of Search & Destroy. Het verschil is hier echter dat twee teams één bom moeten pakken en die moeten plaatsen bij de basis van de vijand. Wat het spannender maakt is dat gevallen spelers nu ook gerevived kunnen worden.

Grote chaos en kleine tweaks

‘Ground War’ is de overtreffende trap van het Ground War zoals we dat uit het verleden kennen. Je speelt nu met vierenzestig man verdeeld over twee teams. De map is daar qua grootte dan ook op aangepast en dat voelt gebalanceerd aan. Het draait hier om het innemen van verschillende punten die verspreid over de map te vinden te zijn. Je opereert in een squad en als je doodgaat, dan kan je ook weer opnieuw bij je squad terechtkomen. Net als in alle andere modi kan je hier als speler ook gebruik maken van ‘field-upgrades’ voor je team en dat is handig. Je kan namelijk extra munitie neergooien of een schild optrekken om belangrijke punten te verdedigen. Verder heb je hier ook voertuigen, zoals tanks, helikopters en kleinere terreinwagens. Ground War lijkt weliswaar erg op de Conquest modus van Battlefield, maar het past op zijn manier prima in deze Modern Warfare.

De gameplay zelf bevat ook een aantal aanpassingen die het geheel naar een hoger plan tillen. Eén van die aanpassingen is dat je op meerdere manieren deuren kan openen wanneer je voor een gebouw vol met vijanden staat. Dat klinkt op zich niet spannend, maar het kan je wel degelijk voordelen bieden. Je kan een deur op een kier zetten en een flitsgranaat naar binnen gooien om vijanden te verblinden. De deur opblazen en met grof geweld binnenvallen behoort ook tot de mogelijkheden of je kan er voor kiezen om de deur heel behoedzaam te openen. Er zijn dus meerdere manieren om je vijanden te verrassen. Als je ergens naar binnen moet kan zo’n keuze bepalend zijn voor winst of verlies wanneer je bijvoorbeeld een laatste vijand moet uitschakelen of ergens de bom moet zien te plaatsen.

Altijd je wapens gebruiken en de goede plekjes opzoeken

Het op verschillende manieren openen van deuren is één ding, maar er is meer. Denk aan de wapens, die bewegen nu realistischer door de terugslag die ze hebben en je kan ze ook herladen terwijl je door je vizier kijkt zonder dat je uit die animatie wordt gehaald. Wapens kan je ook blijven gebruiken terwijl je een trap beklimt en dat zijn allemaal van die punten die er voor zullen zorgen dat de gameplay gestroomlijnd blijft, ongeacht de bewegingen die je doet. Maar hoe gestroomlijnd het ook is, het is bij vlagen een chaotische strijd waar je in terecht zal komen. Dat is mede te danken aan de verschillende maps die door hun opzet hier zeker aan bijdragen.

Dat laatste merk je onder andere bij het spelen van een modus als Ground War. Omdat er daar maximaal vierenzestig spelers tegelijk op één map zijn, is de map voorzien van veel hoger gelegen plekken. Ontwikkelaar Infinity Ward heeft hier duidelijk op ingespeeld en je wordt als speler aangemoedigd om de strijd niet enkel op de grond voort te zetten. Het kan van alles zijn, van meerdere verdiepingen tot daken van gebouwen en rotsen. Op vrijwel elke map is het voor elk team belangrijk om zich strategisch op te stellen en dan helpt het om jezelf op een verdekte plaats te positioneren. Daar kan je jezelf en je team uiteindelijk alleen maar een voordeel mee bezorgen.

Speel met iedereen

Eén van de meest grensverleggende aanpassingen is wel de ondersteuning van cross-play. Je hoeft het nu niet enkel meer op te nemen tegen alleen PlayStation gebruikers, want je kan ook de strijd aangaan met mensen die spelen op een ander platform. Daarbij worden meerdere manieren van het spelen ondersteund. Je kan ook op de PlayStation 4 muis en toetsenbord gebruiken en je kan daarbij per lobby zelf filteren tegenover wat voor type gamers je komt te staan, hierin biedt de game dus genoeg keuzeopties om iedereen te bekoren.

Vernieuwend voor de serie

De woorden ‘Call of Duty’ en ‘vernieuwing’ met elkaar in één zin gebruiken is voor sommigen als vloeken in de kerk. Het is echter zaak om dit genuanceerd te bekijken, want deze game bevat wel degelijk een aantal dingen die vernieuwend zijn voor de franchise. Zoals eerder aangegeven zijn het allemaal kleine aanpassingen die deze Modern Warfare een geheel eigen identiteit geven, waardoor de totale ervaring toch weer anders en misschien wat meer volwassen aanvoelt. Voor ons finale oordeel hiervan moet je uiteraard nog even geduld hebben.