Special: De funfactor van Gunfight in Call of Duty: Modern Warfare – In aanloop naar de release van Call of Duty: Modern Warfare gaan we nader in op een aantal aspecten van de game. Al eerder heb je kunnen lezen over enkele vernieuwingen die te vinden zijn in deze aankomende shooter. De modus ‘Gunfight’ is één van deze ‘vernieuwingen’, die we in de alpha en beta’s hebben kunnen spelen. Mocht je dat gemist hebben, dan vandaag nog even een artikel waarin we je uitleggen wat je ervan kan verwachten en belangrijker nog: wat de funfactor van Gunfight is.

Wat is het?

Mocht je er nog niet bekend mee zijn, hoewel we die kans klein achten, hierbij alsnog even een korte uitleg. Gunfight is een nieuwe modus die je kan spelen, maar het werkt hier echter wat anders dan je gewend bent, want je speelt slechts met één teammaat tegen twee andere vijanden. Doordat er in totaal slechts vier spelers zijn, zijn de maps qua opzet ook vrij klein. Ze zijn erg overzichtelijk en vooral bezaaid met verschillende objecten. Die objecten staan er niet voor niets, want kapotte auto’s, rotsblokken, houten platen of hutjes kunnen uitstekend zijn om je achter of in te verschuilen.

Het gaat er in deze modus om dat je als eerste het andere team weet te verslaan. Het team wat daarbij vervolgens als eerste zes rondes (onder voorbehoud) weet te winnen, wordt gekroond tot algehele winnaar. Binnen die verschillende rondes krijg je betrekkelijk weinig tijd om je vijanden uit te schakelen. Lukt je dit niet binnen de gestelde tijd, dan verschijnt er in het midden van de map een rode vlag. Het team dat als eerste die vlag weet te veroveren – of de meeste health heeft als dat niet lukt – wint vervolgens die ronde. Klinkt als een erg simpel en oerdegelijk concept, maar de interessante twist is dat je niet zelf je wapens en uitrusting kunt kiezen.

Elke wapen is weer een verrassing

Aan het begin van elke ronde krijg je automatisch willekeurige wapens in je handen gedrukt en die veranderen keer op keer. Het zal daardoor ook voor kunnen komen dat je met wapens komt te spelen die je eigenlijk niet liggen. Een positief aspect hieraan is dat je zo gedwongen wordt om meer te oefenen met deze wapens. Heb je daar geen trek in, dan biedt de game je een alternatief in ‘Gunfight OSP’, waarin je de optie krijgt om wapens naar keuze op te pakken. Maak wel snel je keuze, want Gunfight zijn potjes die snel voorbij gaan. In elke variant is goed communiceren in ieder geval van groot belang, want alleen dan kan je goed samenwerken om de tegenstanders te verslaan.

Zo is de kans bij goede communicatie simpelweg groter dat je nog sneller de vijanden kunt insluiten. Dat word je door de opzet van de maps in ieder geval niet lastig gemaakt, want – zoals we al aangaven – zijn eigenlijk alle maps zeer klein. Ze zijn vaak zo compact, dat je snel genoeg doorhebt wat de handige looproutes zijn. Daardoor word je als speler weer uitgelokt om te blijven bewegen. Er kan echter een situatie ontstaan, waarbij dat blijven bewegen bijvoorbeeld minder belangrijk kan zijn. Zo’n situatie ontstaat wanneer je uiteindelijk één tegen één komt te staan. Dan kan je bijvoorbeeld gedwongen worden om je speelstijl aan te passen, want de tegenstander kan ook voorzichtiger worden. Door te blijven rennen is de kans groter dat je gespot en gepakt wordt.

Gunfight is tactischer dan je denkt

Elk potje in Gunfight (OSP) bestaat uit zes rondes en het komt er op neer dat het team die als eerste de zes punten weet te behalen het potje wint. Ook weer een zeer simpel concept, maar wederom zorgt dit voor genoeg spanning. Als een team bijvoorbeeld 4-1 voor staat, wil dit niet garant staan voor een zege. De partij die achter staat kan bijvoorbeeld andere tactieken verzinnen om verrassend uit de hoek te komen om zo toch te winnen. In Gunfight, waarbij je vooraf een geselecteerde set-up krijgt, heb je een primairy en/of secundairy wapen en een tactisch object (granaten, syringe voor health, flash granaten, etc.). Het kan dus zomaar zijn dat het secundaire wapen of tactische object je meer nut kan bieden in de verschillende situaties dan je aanvankelijk zou denken. Of wat te denken van andere opties van wapens die op de grond liggen in Gunfight OSP. Hoewel je altijd beperkt bent in je set-up, kun je toch creatief genoeg zijn wat resulteert in zeer interessante tactieken en verrassende uitkomsten in potjes.

Nieuwe verslaving?

Gunfight is zo’n modus die lekker vlot wegspeelt. Voordat je het weet is een ronde voorbij en sta je klaar voor de volgende. Heb je verloren in een ronde? Dan wil je dat natuurlijk goed maken en dat is waar de verslavingsfactor bij de gameplay komt kijken. Het gaat snel, kent een hoog pick-up-and-play gehalte en het is dé modus om helemaal verslingerd aan te raken. Juist omdat je gedwongen wordt om samen te werken. Wat een goede bijdrage hieraan levert is dat elk potje gelijk op gaat, gezien de wapens willekeurig geselecteerd en uitgedeeld worden. Je hebt altijd hetzelfde materiaal als de tegenstander en dat is bij aanvang ook een verrassing, tenzij je OSP speelt. Kortom, ben jij een speler die houdt van samenwerken en van het spelen van snelle potjes Call of Duty? Kijk er dan niet gek van op als dit je nieuwe verslaving wordt.