Review: ReadysSet Heroes – ReadySet Heroes is volgens de PlayStation Store een fast-paced multiplayer dungeon crawler. Het spel is gemaakt door Robot Entertainment en zij zijn vooral bekend van de game Orcs Must Die! hetgeen een third-person tower defense game is waar de meesten vast wel eens van gehoord hebben. ReadySet Heroes is een cartoonachtige game die zich voornamelijk focust op het samen spelen met je vrienden, of vreemden. Zorg bij aanschaf het liefst dus dat je wat vrienden hebt die mee willen spelen, want is het zonder vrienden wel de moeite waard?

Wat valt er te beleven?

De game bestaat uit twee verschillende modi, die zowel alleen als met vrienden gespeeld kunnen worden. De eerste modus, genaamd “Crawl N’ Brawl”, focust zich voornamelijk op het online aspect, waarbij je – met vier verschillende spelers – zoveel mogelijk wapens, bepantsering, gebruiksvoorwerpen en spreuken, alsook power-ups moet verzamelen. Jij en je vrienden, of andere onbekenden, spelen ofwel een free-for-all of een team brawl. In beide modi is het de bedoeling om in acht minuten tijd zo sterk mogelijk te worden om vervolgens in de volgende fase in een soort brawl, die bestaat uit één van vijf minigames, te strijden om de overwinning.

De tweede modus, genaamd “Tower Crawl”, richt zich meer op couch coöp. Hierbij moet je 30 vloeren, waarvan vier vloeren je een baasgevecht voorschotelen, doorstaan om te winnen. Je krijgt hierbij drie levens om voorbij deze 30 levels te geraken. De baasgevechten zijn jammer genoeg redelijk gemakkelijk eens je het patroon van deze vijanden doorhebt en aan het einde van elke vloer krijg je een schatkist met één item (wapen, bepantsering, gebruiksvoorwerp of spreuk). De power-ups krijg je in de vorm van geslepen diamanten bij het doden van vijanden en het vernielen van tonnen. Als je echter sterft, verlies je alles en moet je helemaal van nul opnieuw beginnen. Dit laatste geeft natuurlijk de nodige spanning, indien die laatste kamer in zicht komt en je net onderweg al zo’n goede uitrusting bijeengeraapt hebt.

De positieve kant van het verhaal

De kleurrijke wereld en de verschillende personages geven zeker een leuke vrolijke sfeer aan de game, maar ook de muziek draagt bij aan het geheel. Ondanks dat je het spel helemaal alleen kan spelen, is het natuurlijk wel zo dat spelen met vrienden de ervaring vele malen aangenamer zal maken. Dit kan zowel in lokale split-screen als gewoon online. De moeilijkheidsgraad ligt bovendien vrij laag als alles naar behoren functioneert, wat de game dus erg toegankelijk en in bepaalde mate ook kindvriendelijk maakt.

De variëteit van aanvallen met verschillende wapens, alsook deze in de spreuken en gebruiksvoorwerpen, zorgen voor moeilijke keuzes aan het einde van elke vloer: neem ik de sterkere bijl waarmee ik kan rondzwaaien om vijanden pijn te doen of kies ik voor de iets zwakkere gitaar, waarmee ik vijanden te slapen kan leggen? Aan het einde van sommige vloeren kan je je gebruiksvoorwerp of spreuk gebruiken om zo nog wat extra diamantjes te verzamelen en je personage nog wat sterker te maken, voordat je je naar het volgende gevecht begeeft. Dit kan op sommige vloeren voor een extra uitdaging zorgen.

De andere kant van de medaille

In het begin word je een beetje aan je lot overgelaten. Er is geen tutorial en je kan best eerst even de opties raadplegen om de besturing uit te dokteren. Zo heeft het toch enkele runs geduurd vooraleer we door hadden dat de diamanten eigenlijk de power-ups zijn. Eens we de gameplay kenden, merkten we al snel dat deze niet zo gevarieerd is. Alhoewel er misschien wel wat variatie te vinden is in de wapens, kan jammer genoeg niet hetzelfde gezegd worden over de personages. Alle personages spelen namelijk hetzelfde en het is dus gewoon een kwestie van kiezen welk uiterlijk je voor je personage wilt gebruiken.

Wat leuker was geweest, was als deze personages unieke karakteristieken hadden gehad, waar dan een simpel verhaaltje aan gekoppeld zou kunnen worden. Dit om toch wat meer te bieden aan de spelers en ook om zo de levensduur van de game te vergroten. We hebben wat pogingen moeten wagen voordat we de laatste kamer ofwel vloer wisten te voltooien, maar door het gebrek aan variatie onder de personages, ontbrak jammer genoeg de stimulans om verder te blijven spelen. Voor de (online) multiplayer hoef je de game alleszins niet aan te schaffen, want er zijn namelijk zeer weinig mensen online te vinden, waardoor het vinden van een volle lobby moeilijker is dan je zou verwachten.

Serieuze bedenkingen

Buiten de bovenstaande opmerkingen zijn er ook nog een aantal problemen die voor echte frustratie kunnen zorgen. Het kwam regelmatig voor dat de input niet geregistreerd werd of dat ons personage vast zat in een aanvals-animatie, terwijl je eigenlijk al uit de kant wil rollen voor een inkomende nieuwe aanval van een vijand. De game kent bovendien ook af en toe framedrops, wat eveneens frustrerend kan zijn. Zo zijn we eens op vloer 25 gestorven, nadat het scherm haperde en we vervolgens veel schade toegediend kregen. Na het incasseren daarvan wilden we vluchten door weg te rollen, maar dat werd niet geregistreerd met als gevolg een onvermijdelijke trip naar het beginscherm.

Tot slot nog een opmerking over diamanten die op onbereikbare plaatsen komen te liggen. Na het uitschakelen van vijanden laten deze vijanden diamanten vallen die opgeraapt dienen te worden. Dit omdat het immers power-ups zijn waarmee de spelers sterker kunnen worden. Deze diamanten vallen echter soms buiten het bereik en kunnen dus niet gebruikt worden, wat vervelend is. Het zou natuurlijk wel leuk zijn als je je beloning ook daadwerkelijk kan oppikken en gebruiken, niet? Deze problemen zouden opgelost moeten worden om de ervaring in z’n geheel te verbeteren, nu zorgt het voor minpunten die impact op het cijfer hebben.

ReadySet Heroes kan doorgaan als een leuke couch coöp ervaring. Als singleplayer game brengt het te weinig tot de tafel om echt aan te raden en de multiplayer was alsook te onbevolkt om er menig uur aan te besteden. Het concept is zeker goed, maar framedorps, input die niet geregistreerd wordt en power-ups die niet bereikbaar zijn, zorgen voor de nodeloze frustratie die je niet zoekt bij het aanschaffen van een nieuwe game. Met wat beter playtesten had dit voorkomen kunnen worden en als je de game al hebt aangeschaft, dan hopen we dat een patch snel soelaas biedt. Op zoek naar een dungeon crawler die je met je vrienden kan doorkruisen? We raden je aan elders te zoeken naar je actie-avontuur kick.

• Artistieke stijl
  • Couch coöp
  • Leuk voor beginners