De laatste tijd is het toch wel een soort trend aan het worden bij de grote uitgevers om hun games zo snel mogelijk op de markt te zetten en de oneffenheden er later uit te patchen. Dat zorgt ervoor dat games een slordige impressie opwekken bij de release en het heeft impact op de reviews. Goede voorbeelden hiervan zijn Anthem en Ghost Recon: Breakpoint, om twee titels te noemen. Het concept om een game in ‘Early Access’ te verkopen is niet nieuw, zeker niet als je pc-gamer bent. Op Steam kan je tegenwoordig veel games van (kleinere) studio’s al aanschaffen terwijl de ontwikkeling nog in een vroeg stadium verkeert. Dat voor een lagere prijs als het uiteindelijke product en je kunt op deze manier de game als het ware zien ‘groeien’, waarbij een community direct feedback geeft op de game alvorens het officieel wordt uitgebracht.

Dat kan dus resulteren in dat een game ook daadwerkelijk af is wanneer de officiële release plaatsvindt, waardoor mensen er geen bekocht gevoel aan overhouden als de maximale prijs uitgegeven is. Dit zou een manier kunnen zijn voor nieuwe games om toe te passen, met name bij de volgende PlayStation. Zo is het bekend dat je een game in delen kan installeren en dit is mede mogelijk door de SSD die in de console zal zitten. Met deze mogelijkheden kan je als ontwikkelaar je game meer in stukken uitbrengen of misschien zelfs op andere praktische manieren als de technologie dat toelaat. Sony zou het beleid wel moeten aanpassen om dit ook daadwerkelijk aantrekkelijk te maken voor ontwikkelaars.

Momenteel moeten ontwikkelaars alle patches en updates aan Sony presenteren voor een controle en hier zijn ook kosten aan verbonden. Hoewel de kosten voor kleine ontwikkelaars niet zozeer het probleem zijn sinds deze generatie, kost het certificeren van een update of patch gewoonweg veel tijd wat niet praktisch is als je continu je game wilt updaten met veranderingen. Sony moet dus wat meer openstaan voor deze benadering, want het zal de uiteindelijke game alleen maar ten goede komen. Ook kan daarmee voorkomen worden dat de echt hele grote titels niet teleurstellen, omdat het technisch een rommel is of omdat games simpelweg niet klaar zijn. Het financiële plaatje voor de partijen in kwestie zal weinig veranderen, want via Early Access kunnen ze er ook al aan verdienen. Toegegeven, dat is misschien wat kort door de bocht gesteld, maar het zal in ieder geval geen kwaad kunnen. Toch?

Gamers eisen niets liever dan transparantie over hun nieuwe games. Early Access is een manier om betrokken te blijven bij het proces, maar ook om vroegtijdig een ontwikkelaar financieel te ondersteunen. Het grote nadeel is natuurlijk dat je wel jaren opgescheept kan zitten met een game die niet af is, maar daar tegenover staat dat je nooit de volle hap voor de game hoeft te betalen. Natuurlijk kan je ook het ontwikkelproces afwachten en voor de adviesprijs de game aanschaffen, waarbij je op voorhand weet hoe het proces verlopen is en dat zou meer vertrouwen kunnen geven. Oftewel: de kat uit de boom kijken.

Ook kunnen grote ontwikkelaars en uitgevers er voor kiezen om games vrij laat in de ontwikkeling in Early Access te plaatsen als een soort high-end beta en vanaf daar door blijven ontwikkelen. Dat hadden titels als Anthem en Ghost Recon: Breakpoint zeker geholpen. Een ander voorbeeld, Skull & Bones van Ubisoft is al een paar keer uitgesteld en wij weten als consument niet waarom en in welke staat de game nu verkeert. Een Early Access had dus meer inzicht kunnen bieden en er misschien zelfs voor kunnen zorgen dat de game al uit had kunnen zijn.

Wat denken jullie ervan? Klinkt het als een mooie middenweg om te voorkomen dat games op launch ongepolijst of onaf verkocht worden of is de huidige stand van zaken prima en vertrouwen we over het algemeen de ontwikkelaars dat het allemaal goedkomt? Laat je mening hieronder horen!