Diablo IV werd onlangs met veel bombarie aangekondigd tijdens BlizzCon 2019, hoewel er ook hardnekkige geruchten waren omtrent een remaster van het legendarische Diablo II. Geruchten die naderhand niet waar bleken te zijn en een aankondiging op een later tijdstip zit er waarschijnlijk ook niet in.
In een gesprek met GameSpot vertellen de originele makers van de game – David Brevik en de gebroeders Max en Erich Schaefer – over de laatste uurtjes van Diablo II’s ontwikkeling. Volgens de drie heren is de originele broncode namelijk onherstelbaar gecorrumpeerd, zonder dat er een back-up was gemaakt.
Blizzard Entertainment is er daarna wel in geslaagd om aan de hand van een testversie de game alsnog af te maken, maar omdat de originele broncode en de bijbehorende middelen verloren zijn geraakt, is een remaster dus onwaarschijnlijk.
In het geval van een remaster zou dat betekenen dat Blizzard Entertainment helemaal opnieuw moet beginnen en dan is er meer sprake van een remake.
“[We] finally rebuilt a lot of it through what people had at their homes. I had a big chunk of it. Went home, pulled out the hard drive or whatever we did back then. Spent a few days reconstructing it, which ended up working fine, except that we lost all the history. We lost a lot of the assets, art assets. It would make it very difficult for Blizzard to do a Diablo 2 Remaster because all the assets we used are pretty much gone. They’d have to make them from scratch.”
Al met al is dit toch wel een treurig verhaal te noemen. Gelukkig is Diablo II wel verschenen, maar het verliezen van de originele broncode drukt de hoop op een eventuele remaster haast definitief de kop in. Laten we hopen dat Diablo IV weer terug weet te gaan naar de duistere roots van de franchise.
Ik hoopte wel op een remaster. Toch maar eens aanschaffen dan in Battlenet. Heb deze versie nooit gespeed, alleen maar gezien bij vrienden van de basisschool vroegah
Ik snap het niet helemaal de game is gewoon te koop waarom kan je dat niet remasteren?
@Flaming_Kaiser: Sorry als dit niet helemaal duidelijk naar voren kwam in het bericht. Doorgaans zijn afgemaakte games (of: “masters”) niets meer dan een samengesteld “pakketje” van verschillende assets zoals textures, scripts, geluidsbestanden e.d. Oftewel een programma wat gestart kan worden door bijv. een console of pc.
Het hangt van de ontwikkelaar en de game af, maar in een aantal gevallen is het helaas niet zo simpel als dat “pakketje” weer uitpakken en dat je dan de game kunt remasteren. Zie het maar als een bak hutspot, je kunt de uien snijden en bakken in de pan, maar je kunt niet meer terug gaan naar rauwe en ongesneden ui.
Grappige is, op een groot aantal van de Japanse kopieën destijds was perongeluk de gehele broncode en synopsis file mee gekopieerd. Dus dat ze die niet meer hebben is onzin. En hij staat ook volledig op github