Review: Project CARS 3 – Met de derde iteratie van Project CARS wilden ontwikkelaar Slightly Mad Studios en uitgever Bandai Namco Entertainment het eens totaal anders aanpakken. Niet meer die echte simulatie die we kennen van Project CARS 1 en 2, maar een meer arcade racer die ons meer plezier zou moeten brengen. De game valt eerder te vergelijken met een Need for Speed: Shift en een Driveclub dan met zijn eigen voorgangers. Alle fans van de eerste twee games en van simulatieracers mogen stoppen met lezen, want deze game is echt een arcade racer. Dit is een zeer gewaagde stap in de franchise en hier lees je of deze sprong naar arcade racen werkt.
Is dit wel Project CARS? Niet echt
We zijn een beetje verbaasd dat de game als een vervolg op Project CARS 1 en 2 uitgegeven wordt. Dit is namelijk wat misleidend en wij zouden de game gewoon onder een andere naam uitgebracht hebben. Maar genoeg gezaag. Hoe is de game als een arcade racer? Wel, goed. Je wordt losgelaten op meer dan 100 verschillende versies van 51 verschillende locaties. Sommige races vinden plaats op echte circuits als de Autódromo José Carlos Pace, ook wel Interlagos genoemd. Andere races vinden plaats op onbestaande circuits in steden als Havana of op de heuvels van Toscane. De afwisseling tussen circuits die je als racefan kent en nieuwe onbestaande circuits is verfrissend. De onbestaande zijn zeer goed en brengen je naar locaties waar je niet zou komen indien de game alleen uit echt bestaande circuits zou bestaan.
Niet alleen de circuits zijn belangrijk, ook de wagens waarmee je deze banen trotseert zijn natuurlijk van belang. Je hebt de keuze uit meer dan 200 voertuigen van 40 verschillende fabrikanten. De meeste automerken die je in een racetitel verwacht – zoals Audi, Bugatti, Ferrari, enzovoort – zijn aanwezig. Wat echter de hoofdzaak is, is natuurlijk wat je met al deze wagens en circuits kan doen. Wel, Project CARS 3 bestaat uit een singleplayer carrière en twee verschillende multiplayer modi. In de ene race je tegen andere spelers en in de ander zul je voor jezelf een prestatie moeten neerzetten die dan vergeleken wordt met die van andere spelers wereldwijd, wat leuk is als referentie.
Race de blokken kapot!
De focus ligt qua diversiteit vooral op de singleplayer dus daar zullen we nu voornamelijk naar kijken. Deze modus heeft in vergelijking met zijn voorgangers meer structuur gekregen. Je gaat door verschillende raceklassen heen in een meer vooropgestelde volgorde. Elke klasse bestaat uit vier losse kampioenschappen en binnen deze kampioenschappen zijn er drie kleinere evenementen en een eindkampioenschap. Er zijn ook weer verschillende soorten evenementen binnen deze losse kampioenschappen. Zo zijn er vier varianten: normale races, time trials en de zogenaamde “Pace Setters”, waarin je zo snel mogelijk drie ronden achter elkaar rijdt. Je moet dan zorgen voor een zo snel mogelijk gemiddelde en elke fout zorgt ervoor dat je tijden niet langer tellen. Het is dus zaak om foutloos te blijven en tegelijkertijd te presteren op het beste van je kunnen.
Tot slot is er nog een nieuw evenement dat de naam “Breakout” draagt. In deze modus is een baan bezaaid met polystyreenblokken en elk blokje heeft een puntenwaarde. Het is jouw taak om te experimenteren om zo de optimale route rond de baan te vinden, waardoor je het maximum aantal punten scoort terwijl je deze blokken kapot rijdt. De blokken met het hoogste puntenaantal staan echter meestal niet op het circuit, waardoor jij van de baan af moet om ze te kunnen breken. Dit evenement is nieuw en vormt een leuke afwisseling op alle andere races, waarin het de bedoeling is om juist wel op de baan te blijven. Het voelt in die zin voornamelijk aan als een leuke minigame tussen alle races en time trials door, maar denk niet dat het daarom de makkelijkste variant is om te voltooien.
Bij elke raceklasse horen een paar wagens waar jij jouw favoriet uit moet kiezen. Een knop om de prestaties tussen verschillende wagens te vergelijken was hierbij wel handig geweest, aangezien er natuurlijk verschillen zijn tussen de auto’s waar je uit kan kiezen. De wagen die je koopt kan je na aankoop overigens upgraden en een beetje aanpassen. Niets in het leven is echter gratis en voor de verschillende wagens en upgrades zal je moeten sparen. Geld verdien je door jouw personage te levelen en XP krijg je dan weer door uitdagingen (die je elke race krijgt) te voltooien. Door deze uitdagingen te volbrengen, worden andere raceklassen vrijgespeeld en gaat ook het level van de wagen, waarmee je juist gereden hebt, omhoog. Het level van jouw wagen bepaalt vervolgens weer hoeveel korting jij krijgt op de upgrades voor dit voertuig.
Meer racen, minder nadenken
Al dit moois is natuurlijk pas geslaagd als het racen zelf een leuke bezigheid is. Bij Project CARS 3 moet je minder nadenken dan vroeger: er zijn namelijk geen pitstops, er is geen bandenslijtage en ook het managen van je brandstof kan niet meer. Je kan je dus gewoon focussen op de races zelf en je moet je niet bekommeren om de rest. Het rijden zelf voelt in elke wagen anders en heeft ook een hoog fungehalte, juist door die variatie in besturing. Niet alleen het rijden zelf is aangenaam, maar ook de AI is leuk om tegen te racen, aangezien zij echt niet terugdeinzen van wat innig contact met jou. Zo zijn we meermaals het gras in geduwd omdat meerdere wagen door eenzelfde bocht probeerden te geraken. Ook het sluiten van de deur op het allerlaatste moment is geen bijzonderheid. Niet alleen de speler wordt door de AI ‘genaaid’, dat doen ze onderling ook. Dit eindigt af en toe in een crash waar jij als speler niets mee te maken hebt en dat is zeer leuk om te zien en mag dus vaker voorkomen.
Niet alles glimt
Er is echter niet alleen bij de AI oog voor details. Ook aan het dynamische weer is extra aandacht besteed. Zo heb je zelfs last van aquaplanning als je door een te grote plas rijdt. Het is overigens niet allemaal positief wat dit dynamische weer betreft. Aangezien de races maar twee of drie rondes duren, wil dit zeggen dat het veel te snel van droge naar volledige natte situaties moet gaan, wat een beetje onrealistisch kan aanvoelen. Ook ziet de regen er eerder uit als mist in plaats van regendruppels. Wat grafisch echter nog meer tegenviel, waren de wagens tijdens en na de races. De game heeft duidelijk last van “jaggies” als het om de wagens gaat, voornamelijk door het gebrek aan goede anti-aliasing. Dit wil zeggen dat als je naar de uiteinden van de omtrek van je wagen kijkt, je letterlijk pixels kan beginnen te tellen (jaggies), terwijl de omtrek een zo strak mogelijke lijn zou moeten zijn. We hebben het gevoel dat de game zowel grafisch als qua geluid een stapje achteruit is gegaan ten opzichte van de eerste twee Project CARS games, en dat is jammer.
Conclusie
De personen die op een echte opvolger van de vorige Project CARS-games gehoopt hadden, zullen teleurgesteld worden door deze nieuwe game. Ben je daarentegen een arcade racer pur sang en waren de vorige games juist niet jouw ding, dan kunnen we deze derde iteratie je nu zeker aanraden. Door het grote arsenaal aan auto’s en circuits, en een meer gestroomlijnde ervaring in de carrièremodus, is dit een racetitel die zeker het spelen waard is. De game blinkt nergens echt uit ten opzichte van genregenoten, maar is wel een lekker geheel van bijna alle goede punten uit andere racegames. Mocht je de eerdere games aan de kant hebben laten liggen, dan is dit jouw moment om de franchise op te pakken en het een kans te geven.
Pluspunten
- Ruim 200 auto’s
- Veel en leuke circuits
- Carrièremodus
- Breakout
- Leuke afwisseling tussen evenementen
Minpunten
- Audiovisueel een stapje terug
- Geen knop om auto’s te vergelijken
- Slechte anti-aliasing
- Is dit wel Project CARS? Niet echt
8.5
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de grootste fout van deze game de naam is
Stel je hebt een heerlijk restaurant met allemaal klanten die de zaak enorm supporten, vooral omdat het geen macdonaldsachtige fastfood is. Wat vervolgens het bestaansrecht van de toko is. Vervolgens verkoopt de baas zijn toko aan de MacDonalds, waardoor alle liefhebbers in de kou gezet worden omdat ze het absoluut niet te pruimen vinden. Tja een 8.5. dan snap je er helemaal niks van.
@Anoniem-8348: je vergeet dat het restaurant in eerste instantie geadverteerd werd als 3 sterren restaurant, maar gewoon een aardig eettentje bleek te zijn.
Dat het nu een McDonald’s is geworden (in die vergelijking) kan ik me wel in vinden ja. Maar ook dat is lekker op z’n tijd. Maar niet voor deze prijs 😀
Dit klinkt als een leuke game voor 30 euro max.
Ik vind het wel een aangename verrassing. PC2 vond ik nou niet bepaald een vooruitgang op deel 1. Dat ze nu de andere kant op zijn gegaan vind ik totaal niet erg. Ik verwacht er straks ook nog een heerlijk PS5 sausje over, en dan kan het wel eens een fantastisch game worden. Maar ik heb hem nog niet gespeeld he? Wie weet is het een complete desillusie. Maar ergens denk ik dat het wel goed komt. Sowieso voor de meesten van ons die racen met een controller is het hele simulatie gebeuren toch een farce!
“Je moet dan zorgen voor een zo snel mogelijk gemiddelde en elke fout zorgt ervoor dat je tijden niet langer tellen.”
Beetje vreemde zin…
Project bug 3
In een korte tijd 3 foutmeldingen.
Grafisch om te janken driveclub ziet er nog beter uit.
En ik ben weer zo stom geweest om hem te kopen.
Koop dit niet
@Anoniem-8348: hmmm jouw vergelijking is nog slechter dan de review zelf
8,5…….echt?
@Anoniem-3094: dat ben ik ook gemiddeld kwijt als we voor ons tweeën eten halen bij de MacDonalds
Als je al GT Sport hebt moet je hier niet aan beginnen. Zag een review op YouTube en het leek soms of je naar een mobiele game zat te kijken, zo slecht.
8.5? Invdr, een magazine met echte reviewers noemt dit een mislukking op wielen! Stel me toch vragen bij de reviewer zijn kunde…
5.0. Deze game faalt in alle opzichten
Is dan zelfs hun fast and the furious game nog beter.. haha
Lees ik dat goed . Staat er ” een arcade racer die ons meer plezier zou moet brengen ‘. Dus voor de goeie orde de makers van een sim-racer zeggen dus dat arcade racers leuker zijn! Ik ben het er helemaal mee eens hoor. Maar opmerkelijk is het wel
@Anoniem-8348: je moet een game beoordelen op wat het is. En dit is een arcade racer dus met het cijfer is nix mis.
@Anoniem-5949: dan moet je een keer naar een mooi restaurant gaan, dan begrijp je het vast
@Anoniem-1511: denk dat het kwalijker is dat er nog weinig ruimte is voor authenticiteit. Dat mag je best beoordelen. Pc had een eigen smoel. Dat mag je best in perspectief plaatsen. Dan hadden ze het anders moeten noemen.
@Anoniem-8348: ik snap je uitleg en ook weer niet. Je werkt zeker niet in de horeca? Klanten???? Zijn gasten dude. En dit cijfer voor deze game? Wauw, mensen …. Te hoog !! Mag echt wel kritischer zijn hoor. Naar mijn mening.
@Anoniem-2883: jongen, pc is een sim, wat boeit de vergelijking. Je snapt toch dat dit lamé is?!
Kan deze reviewer stoppen met racegames? De review van assetto corsa was ook al zo’n aanfluiting
Inderdaad haha….
Probleem is dat ze de game Project Cars hebben gegeven waar dit eigenlijk een opvolger is van de game Shift.
De naam geeft een verwachting van “sim” racen maar is dit gewoonweg niet.
Ik laat hem links liggen.. hou niet zo van dit soort race games
@Anoniem-7864: idd joa en betalen voor niks? gast wat ze op bord brengen,daar zit je nooit vol,koop een durum döner ,en je zit gelijk vol,kom op zeg.
psx faalt weer met hun review cijfer.
@Anoniem-6399: hahah. Ja tuurlijk snap ik dat.
Zeggen dat een game nergens in uitblinkt en dan vervolgens een 8.5 geven is echt heel erg tegenstrijdig jongens. Een 8.5 is gewoon een vet goeie game en dat is dit niet.
Audiovisueel is het minder dan het 2e deel. Ze hebben het sim gedeelte vergemakkelijkt zodat je nooit je banden hoeft te vernieuwen, je hoeft nooit rekening te houden dat je brandstof op raakt. Heck, de pitlanes hebben ze afgegrendeld zodat je gewoon lekker kan doorscheuren.
Je wordt in het begin zo de race ingegooid. Mooi, maar daarmee hebben ze geen rekening gehouden met gamers die racen met een wiel. Sommige set/ups daarvoor ontbreken vreemd genoeg.
En dan krijgt de game toch een 8,5. Ongelooflijk voor iets wat op een cash grab game lijkt.
Ik snap de vergelijking wel met Mac Donalds.
Banden, benzine, schade en dat soort onzin zet ik toch graag uit. Dit maakt de game toch geen arcade game..?
@Anoniem-4238: Als je 1 keer tegen de muur knalt of kort op het gras komt met je Ferrari dan is je laptime al ´invalid´. Bijzonder, want echt voordeel heb je daar niet van.
Ik noem dit ook geen arcade game. Het is een sim waar alles uit is gezet.
Ik heb de game dan niet gespeeld, maar een 8,5? Dat geloof ik niet met die minpunten, en de opmerking dat de game arcade is geworden ipv simulatie.
Ik zeg, herzie het cijfer of laat iemand anders de game nog eens reviewen
@Anoniem-7675: Klopt ja, Assetto Corsa Competizione review was met een controller en dit keer rijmt een 8,5 totaal niet met de tekst en genoemde minpunten.
Maar er zijn meer sites waar in de reviewtekst de game wordt afgebrand en toch nog een 7,5 of 77 scoort. Wellicht toch ergens bang om de relatie met Codemasters te verstoren.
Deze game is een regelrechte aanfluiting en een dikke middelvinger naar de ‘Community’ die de serie groot heeft gemaakt (de C in de naam). Hetzelfde eigenlijk als EA/DICE met Battlefield heeft gedaan. Een trieste ontwikkeling wat mij betreft.
Een 8,5 Whut?? is dit serieus? Games die een 8,5 verdienen geven jullie een 6,0 En games die een 6,0 verdienen geven jullie een 8,5?? Ik hoop dat jullie goed betaald worden door Project Cars om dit te zeggen,
Nu de echte review graag!
Ik heb dit spel gekocht de dag van uitkomen omdat ik project cars echt dope vind vooral deel 1. Deel 2 werd al wat matige, maar dat werd al snel weer leuker gemaakt door de Le mans DLC.
Maar dit kun je echt geen Project Cars 3 noemen, meer Grid en Dirt bij elkaar in of zo? Het hele sim gebeuren is er gewoon uit er is niks sim meer aan in deze game.
Speel de game met stuur eerlijk het speelt best leuk voor een arcade game!
Maar waar zijn de graphics?
En wat is de met AI gebeurd?
Project Cars had dit geen Project cars 3 mogen noemen.
En als de makers van Drive Club hier aan hebben gewerkt zijn ze er echt op achteruit gegaan eerlijk!
Ik zeg niet dat de game slecht is! best een funny arcade game om te spelen. Maar als je Sim fan bent zou ik aanraden dit niet te kopen.
8.5 u bedoelde 5.8
@Anoniem-2232: puur geld geld geld.
Ik ben zeer teleurgesteld in de makers.
Ze hebben gedacht hoe kunnen we op een snelle manier geld verdienen.
Gewoon in een week een race game maken het project cars noemen en kassa.
@Anoniem-3109:
Balen voor je…maar nadat ik de review van Jimmy Broadbent had gezien, had ik al geen goed gevoel bij deze game.
Wat ik dus helemaal niet snap (en wat ik in meerdere reviews lees) is dat de game grafisch slechter is dan PC2 uit 2017. Wat heb je dan als ontwikkelaar al die tijd gedaan?
@MrStef85: Ja maaaarr … om de game ZOVEEL slechter te maken, dat kost jaren !!
@Anoniem-7029:
Blijkbaar ja.