Er zijn door de jaren heen erg veel gimmicks binnen gaming op de markt verschenen. Denk bijvoorbeeld aan de EyeToy op de PlayStation 2 of de Wii met zijn zwiepen en zwaaiende controllers. Toch hoeft niet alles meteen neergesabeld te worden, want ook al is het misschien niet per se je ding, innovatie blijft toch erg belangrijk. Nieuwe concepten worden hiermee geboren en dan niet alleen met gimmicks, maar ook met gameplay.
Een technisch hoogstandje in besturing is bijvoorbeeld Titanfall 2, een mooi voorbeeld dat illustreert dat finesse in gameplay zeer belangrijk is. Of games als Detroit: Become Human en The Last of Us: Part II die heel erg leunen op het grafische aspect, omdat verhaalvertelling dan beter uit de verf komt. Maar ook sounddesign komt van ver. Een game als Rainbow Six Siege heeft als gameplay element geluidmechanieken waarop je kunt anticiperen.
Ondanks dat we van ver gekomen zijn met graphics, gameplay en geluid, komt het vooral neer op het verbeteren van elementen die we eigenlijk al kennen. Als we kijken naar wat echt innoverend is, is virtual reality iets wat eruit springt. De immersie wordt naar een hoger niveau getild met zo’n headset en als je het eenmaal hebt geprobeerd, wil je meer. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig content voor verschijnt om de investering te verantwoorden. Half-Life: Alyx is eigenlijk één van de weinige killer games voor het vr-platform, maar die is enkel op de pc verkrijgbaar.
Om een beetje sneller ons punt te maken: we zien vooral Microsoft en Sony spierballen tonen met graphics en technische next-gen specificaties, maar van innovatie in games is tot dusver niet heel veel sprake. Mooiere graphics, stabielere framerates en ray-tracing is het enige wat we horen, maar dingen als betere AI, destructieve omgevingen, betere physics of andere vormen van vooruitgang binnen gameplay, daar hebben we weinig van vernomen. Afgezien van een meer gerichte vibratie via de haptische feedback met de DualSense controller.
Terwijl Sony PlayStation VR met de PlayStation 5 zal ondersteunen, lijkt Microsoft de HoloLens naar de achtergrond te hebben geschoven (en wordt streaming via xCloud meer gepusht). Misschien weet je het nog: zo’n headset die zich op augmented reality richt, waarmee je bijvoorbeeld kan Minecraften op je salontafel. Innovatief, maar blijkbaar niet interessant genoeg en toen was daar plotseling Nintendo.
Zij zitten wel erg op innovatie, zo weten ze sinds enige tijd karton te verkopen waarbij je de Nintendo Switch gebruikt in allerlei geinige concepten. Dit product, Labo genaamd, is natuurlijk vooral voor kinderen bedoeld, die zich er helemaal mee uit kunnen leven. Is het iets voor het grote publiek? Misschien niet, maar feit blijft dat het iets nieuws en origineels was. Hetzelfde geldt nu voor het zojuist aangekondigde Mario Kart Live. Hierin kan je met echte RC Mario autootjes – met een camera erop – een parcours in je woonkamer afleggen en via augmented reality tegen anderen racen. Om een idee daarvan te krijgen, check de bovenstaande trailer.
Wat we hiermee willen zeggen is dat Nintendo met de Switch al tot twee unieke concepten is gekomen en dat op een technisch zwakker platform. Innovatie is overal te bespeuren, maar van dit kaliber… daar ontbreekt het een beetje aan bij PlayStation en Xbox. En zo komen we dus bij de Jouw mening van deze week. Want wat heb je aan zoveel kracht in je console als het aan innovatieve concepten ontbreekt. Games zijn mooier, klinken beter en er is technisch meer mogelijk, maar laten we wel wezen. Tot op heden zien we weinig innovatie in de next-gen games, want afgezien van technische verbeteringen is het qua gameplay ogenschijnlijk vooral meer van hetzelfde.
Onderscheidende content die op een unieke manier gebruik maakt van alle features hebben we nog niet gezien. Dat beperkt zich niet tot next-gen, want het is nog wat vroeg om daar nu al concluderend in te zijn, maar we zagen het ook bij current-gen. De echt innovatieve concepten zijn op slechts één hand te tellen daar waar de hardware krachtig is. Nintendo heeft beperkte technische capaciteiten, maar weet zich wel telkens te onderscheiden door echt iets nieuws te doen.
Wat vinden jullie? Is het met de volgende generatie eigenlijk wel genoeg om enkel wat meer grafische pracht en praal te realiseren, net zoals beter geluid en force feedback? Dat met als concessie dat games weinig innovatief zijn en vooral meer van hetzelfde bieden? Of wordt het eens tijd dat ontwikkelaars zich niet zo blindstaren op wat er technisch mogelijk is om zo het maximale eruit te halen, maar dat ze aan de slag gaan met juist vernieuwende dingen? Dat zou een console ook kunnen helpen bij het slijten aan een casual publiek. Goed, laat je hieronder horen, we zijn erg benieuwd!
ik pleit echt voor betere AI,destructieve omgevingen in singleplayer games,en hopelijk ook in multi naast battlefield,realisme zoals in escape from tarkov is echt realistisch(1 headshot ,en je bent klaar) andere voorbeeld is,die in last of us 2,als je door een boog word geraakt,zulke dingen leggen de lat hoger. stel je is voor: je zit in een gunfight,ipv dat de AI steeds maar weer in cover zit,dat ie bv jou gaat flanken,dat zou voor meer realisme zorgen,dat ie niet stil blijft staan,zodat jij de AI 100x kan easy raken,dat bv je op een gebouw schiet,en dat je daadwerkelijk kogelgaten ziet,of dat een gebouw kapot kan gaan met een rpg,etc
Betere AI is iets wat wel kunnen verwachten als de cross gen games een beetje op hun einde lopen. De Zen 2 is een hele grote sprong voorwaarts. Daarnaast zit ik niet zo te wachten op innovatie ofzo. Vind veel van de huidige games top en dat word alleen maar mooier en vloeiender met de next gen consoles. Voor innovatie hebben we Nintendo en voor mij persoonlijk zijn Sony en Microsoft op de goede weg.
Ford mustang 1100pk
Ferrari 750pk
Enough said
Tja wat te denken van MS Light room… waar is dat gebleven.
@Anoniem-9454: Ferrari wint, 2 totaal verschillende auto’s die je niet met elkaar kan vergelijken. Een 4×4 jeep met veel meer pk dan een personen auto, wint het ook niet van de personen auto.
@Anoniem-9454: F1 Mercedes vs Redbull
Enough said.
Ik wil graag een console die gratis is en waar ook alle games gratis op speelbaar zijn en waarbij ik zelf de controller ook niet meer hoef aan te raken en daardoor nooit meer van iemand verlies, zodat ik mijn tijd kan gebruiken om dit soort berichtjes te posten.
Kracht is heel belangrijk maar niet bepalend. Kijk maar naar de geschiedenis van de PlayStation. Een goed voorbeeld is de PS2, die was minder krachtig als de Xbox destijds en tóch populairder….. De Xbox 360 was weer op papier minder krachtig dan de PS3 en tóch was hij populairder…. De PS4 pro is dan weer minder krachtig als de Xbox One X en tja……
Uiteindelijk is het de games die het bepalen. Ik zie nog niet echt bewijs voor een succes door innovatie (los van de innovatie mbt betere hardware) Daarom wacht ik ook even af of de beloofde innovatie aan Sony’s kant vruchten gaat afwerpen. De SSD en 3D geluid klinken heel goed! Dus wie weet. Ik ga m nog niet pre-orderen….
@Anoniem-9454: wat is dat voor een vergelijking? Een volledige opgedreven auto vs een standaard auto! Da’s appelen mee peren vergelijken he!
Innovatie is niet inherent aan kracht.
Bepaalde innovaties implementeren is cohesie aan kracht.
Hiermee aangeven dat innovatie ook niet altijd het wiel opnieuw uitvinden betekend.
Doch kan de implementatie een impuls betekenen van zowel soft- als hardware.
Ach, in het verleden klaagde sommige ontwikkelaars over gebrek aan kracht, nu is dat sterk verbeterd dus nu zijn ze zelf aan zet om te innoveren
Helaas liggen bij veel ontwikkelaars/uitgevers de prioriteiten momenteel bij remakes en remasters in plaats van bij innovatie.
Wel jammer dat er weinig innovatie is.
Het gaat vaak over 4 of 8k,leuk,maar na een half uurtje gamen ben je er ook wel weer aan gewend.
De PSVR was echt weer eens wat nieuws en geniet er ook nog regelmatig van.
Sony mag dat wat mij betreft ook wel doorontwikkelen en augmented reality zou ook een mooie toevoeging zijn.
Als het alleen maar over graphics gaat, blijf je dezelfde soort games houden en is cloud gaming straks voldoende en zou niet weten waar je nog een console voor zou moeten aanschaffen.
Kijk naar de Switch en je hebt je antwoord.
@Anoniem-6886: Jij heb vast geen verstand van auto’s.
@mantequilla: Ik ben het wel eens dat het veel toe zou voegen: ‘realisme zoals in escape from tarkov’. Toch denk ik dat mensen op de console daar niet echt op zitten te wachten, op zulke moeilijke games. Aangezien veel kinderen en casuals op console zitten. Als je zulke realistische games wil spelen, zou ik gewoon een pc halen en dat daar doen. PS5 voor exclusives
@Anoniem-5310: tarkov was/is een goeie voorbeeld,maar ik ben van mening dat deze dingen moeten gebeuren in een game(behalve 1 shot kill),zorgt voor realisme,maar een game moet ook uitdaging aanbieden,niet zo belachelijk als bloodborne,dat slaat nergens op,maar destructieve omgevingen,goeie AI,zijn een must