Review: Lego Star Wars III: The Clone Wars – Lang geleden, in een universum ver ver weg, was er de LEGO game licentie, die tot nu toe continu in gebruik is door ontwikkelaar Traveller’s Tales. Deze ontwikkelaar vermaakt ons al tijden met vrij simpele, doch unieke gameplay en weet tot nu toe steeds vermakelijke games voor het hele gezin neer te zetten. Maar zal Traveller’s Tales LEGO Star Wars III ook goed in elkaar hebben gezet  of kan je deze game het beste gewoon meteen uit elkaar halen? Je leest het in deze review.

Buttonbash away

Zoals we al zeiden maakt Traveller’s Tales in de LEGO games weinig gebruik van ingewikkelde gameplay. Deze game is dan ook voor jong en oud en een hoge moeilijkheidsgraad is dus niet wenselijk. Traveller’s Tales heeft dit helaas iets te serieus genomen, waardoor vrijwel elke vijand te verslaan is door op een enkele knop te rammen. Dit zorgt ervoor dat het hele combat systeem een enorme sleur wordt, zeker als je ervan uit gaat dat je tevens gewoon oneindig dood kan gaan zonder gevolgen. Natuurlijk is dit gedaan om het kindvriendelijk te houden, maar zelfs kinderen houden wel eens van een uitdaging.

True story bro

LEGO Star Wars III volgt het verhaal van The Clone Wars, het derde deel en laatsgemaakte van de in totaal zes Star Wars films. Jij kruipt in de huid van de verscheidene personages, zoals Yoda en Obi-Wan Kenobi en kan vervolgens alle grote gebeurtenissen meemaken die zich in The Clone Wars afspelen. Denk hierbij aan het ontsnappen uit de arena door gebruik te maken van The Force, maar ook aan epische gevechten met ruimteschepen en allerlei andere voertuigen.

So many puzzels

Als er iets is waar de ontwikkelaar nog meer van houdt dan de simpele combat zijn het wel puzzels. Elke missie bevat er wel een aantal, die vaak alleen op te lossen zijn door gebruik te maken van al je speelbare personages. Hoewel dit zorgt voor afwisseling omdat elk personage weer zijn of haar eigen vaardigheden heeft, zijn deze puzzels soms enorm frustrerend. De Lego personages doen namelijk niet aan praten en aanwijzingen zijn vaak compleet nutteloos. Het is dan ook eerder regel dan uitzondering dat je gefrustreerd binnensmonds zit te vloeken omdat je niet verder komt.

Uiteraard zijn er ook puzzels die wel goed in elkaar zitten. Deze puzzels maken ook gebruik van alle personages, maar hebben wel een duidelijk doel; iets wat ontbreekt bij de eerdergenoemde puzzels wat het zo ingewikkeld maakte. De puzzels die goed in elkaar zitten zijn vaak nog best ingewikkeld, maar zijn over het algemeen vrij duidelijk en zorgen voor een grijns op je gezicht als je ze dan ook voltooid.

screen

Pew pew pew

Ondanks de simpele combat en de soms nogal frustrerende puzzels is de gehele vibe die LEGO Star Wars III met zich meebrengt geweldig. De humor, de vreemde geluidjes die de personages maken en de vrij indrukwekkende graphics zorgen ervoor dat dit een game is die je niet al te snel uit zet. Dit laatste wordt mede veroorzaakt door de afwisseling in het verhaal. Zo zit je het ene moment op de grond met je lightsaber en Jedi skills simpele droids in elkaar te hakken en ben je op het andere moment volledige planeten over aan het nemen met een gehele vloot.

RTS

Bij het innemen van deze planeten komt de andere kant van LEGO Star Wars III naar boven. De simpele hack and slash, knal-er-maar-op-los actie wordt vervangen door een strategisch spel waarbij je verscheidene voertuigen en eenheden op het slagveld moet loslaten. Het is dan tevens mogelijk om je zelf weer in de strijd te mengen, wat ons wel deed denken aan de strategische elementen in Brütal Legend. Het verschil is echter dat we nu niet met headbangers en deathmetal personages spelen, maar met vriendelijke Lego poppetjes.

screen

Galactic Conquest

Deze actie-strategie is verder te beleven in de zogenaamde Galactic Conquest modus. In deze modus is het de bedoeling om met je eigen vloot zoveel mogelijk planeten over te nemen, met steeds weer dezelfde strategische elementen. Na een tijdje wordt dit vrij repetitief, maar het blijft een leuke manier om je even af te leiden van de verhaallijn. Het feit dat deze modus, net als de volledige campagne, te spelen is met een vriend of vriendin in de co-op modus maakt het allemaal net iets leuker. Deze co-op modus benadrukt ook weer dat LEGO Star Wars III een game is voor het hele gezin en een game is die dan ook beleefd kan worden met meerdere spelers.

Can you hear that noise?

Zoals we eerder al zeiden heeft LEGO Star Wars III een heerlijke sfeer, iets waaraan de leuke en speelse graphics voor een groot deel aan bijdragen. Iets wat echter ook een grote rol speelt, is het gebruik van de geluidseffecten in deze game. Omdat de Lego personages niet kunnen praten, heeft elk character zijn of haar eigen onverstaanbare gemompel, wat vaak voor vrij hilarische situaties zorgt. Ook de epische muziek die altijd op de achtergrond aanwezig is en de sound effects dragen weer bij aan de gehele vibe die de game met zich meedraagt.

LEGO Starwars III is zeker niet één van de beste games qua combat- en puzzelsystemen, maar draagt door haar toffe geluid, animaties en verhaal een heerlijke sfeer met zich mee die de game erg verslavend maakt. Voeg hier een vrij lange campagne en secundaire gamemodus aan toe die zowel in je eentje als met een vriend of vriendin te spelen is en je hebt een perfecte game voor een leuke gamesessie met vrienden of je kleine broertje en zusje.

• Toffe sfeer
  • Afwisseling dankzij Galactic Conquest
  • Puzzels zorgen voor een grijns….