Electronic Arts heeft een vijftal patenten vrijgegeven, zodat andere ontwikkelaars daar ook gebruik van kunnen maken in hun (aankomende) titels. Dit laat de ontwikkelaar annex uitgever weten in een persbericht aan PlaySense. Met deze zogeheten ‘Patent Pledge’ hoopt EA andere ontwikkelaars aan te moedigen om features te bouwen die inclusiever zijn voor de spelers.
Een voorbeeld van één van de patenten is het ‘Ping’-systeem in Apex Legends, waarmee je met andere spelers kunt communiceren zonder tekst of voicechat. Drie andere patenten hebben te maken met features voor spelers met zichtproblemen. De patenten maken het mogelijk om kleuren, helderheid en contrast automatisch aan te passen, zodat objecten beter van elkaar te onderscheiden zijn.
Tevens heeft EA de broncode van hun ‘Tunable Colorblindness Solution’ op GitHub vrijgegeven voor de bovenstaande technische oplossing, dit betekent dat ontwikkelaars meteen aan de slag kunnen om het stukje code in hun eigen project te verwerken.
Het laatste patent is bedoeld voor spelers die last hebben van gehoorproblemen. EA is verder van plan om toekomstige en soortgelijke patenten toe te voegen en meer technologieën open-source te maken.
Chris Buzzo, executive vice president van positive play commercial en marketing is erg blij met het initiatief en zei het onderstaande:
‘Bij Electronic Arts is het onze missie om de wereld te inspireren om games te spelen. We kunnen dat alleen realiseren als onze games toegankelijk zijn voor alle spelers. Ons accessibility-team heeft intensief gewerkt aan het doorbreken van barrières, maar we realiseren ons dat samenwerking als gehele industrie essentieel is om onze spelers beter van dienst te zijn.’
‘We hopen dat ontwikkelaars alles uit onze patenten gaan halen en moedigen anderen aan die de middelen, innovatie en creativiteit in zich hebben om zelf te ontwikkelen die toegankelijkheid op de eerste plaats zetten. We verwelkomen de samenwerking met andere partijen om de industrie gezamenlijk vooruit te helpen.’
Dat is erg positief dat ze dat doen
Mooi gebaar inderdaad 🙂
Doen ze dit niet omdat een tijdje geleden die broncodes van oa. FIFA zijn gestolen en zo de criminelen “te slim” af zijn en zelf in een goed daglicht komen? Wel toevallig dat ze dit nu ineens vrijgeven
Dat Pingsysteem is wel goed verzonnen vind ik…
@Bass:
Dit dus. Plus er zal wel een royaliteit achter schuilen. Ea en gratis… no way.
@Bass: waarom moet er altijd iets achter zitten?
Kan een bedrijf dan echt nooit iets “gratis” doen, gewoon omdat het kan?
@Brave Fencer Musashi: grote bedrijven met aandeelhouders die winst verwachten doen nooit iets “gratis”. Ze verdienen er misschien niet direct geld mee, maar ze herstellen dan de imagoschade of beperken het verlies wat ze maken door de criminelen uit te betalen of iets anders. Ze slaan er linksom of rechtsom een slaatje uit.
@Brave Fencer Musashi: Hoe groter het bedrijf hoe onwaarschijnlijker helaas
Desalniettemin is het goed dat de patenten vrijgegeven zijn. Ik kan me voor stellen dat we die ping in andere games gaan tegenkomen. Dat gezegd hebbende, het is eigenlijk krankzinnig dat dit soort patenten kunnen worden vastgelegd. Het is een gigantische hinder in het creatieve proces en zeker voor kleine studio’s niet bij te houden.