Met Dragon Age 4 en een nieuwe Mass Effect heeft ontwikkelaar BioWare heel wat in de stijgijzers staan. Met (voorlopige) releasedata in respectievelijk 2023 en 2025 duurt het echter nog even voor we veel concrete informatie over de games zullen krijgen. Dat belet ons echter niet om regelmatig in de nodige geruchten te duiken.
Meerdere bronnen lijken er namelijk op te wijzen dat BioWare ervoor opteert om de nieuwe Mass Effect in de Unreal Engine 5 te ontwikkelen. Dat blijkt uit een jobadvertentie voor een Technical Director, maar ook uit een artikel van Jeff Grubb op GamesBeat. Dat zijn toch al enkele duidelijke hints, als je het ons vraagt.
Heel onlogisch is de keuze voor de Unreal Engine 5 overigens niet. De vorige engine – Frostbite – was voor BioWare niet bepaald een succes; zowel Mass Effect: Andromeda als Anthem stelden teleur. Bovendien heeft de ontwikkelaar voor de oorspronkelijke Mass Effect trilogie ook al gewerkt met een eerdere versie van Unreal.
Dit gerucht mag je dus best classificeren onder “geloofwaardig”.
mass effect 5??
hoort dat niet 4 te zijn?
@Anoniem-7948: nee ME andromeda was deel 4
Mass Effect 4
slim om voor Unreal Engine 5 een standaard tegenwoordig.
Waardoor ligt het falen van die games dan aan de Frostbite Engine? Grafisch zien ze er super uit.
Is het met unreal dan makkelijker het verhaal/interacties/quests etc uit te werken? Of betere performance ofzo? Weet iemand dat?
En ervoor kiezen niet meer op de oude generatie uit te willen brengen en de focus op de nieuwe generatie te leggen, misschien komt dat de kwaliteit ook ten goede.
@Anoniem-9335: heb met unreal engine gewerkt, het bied meer opties dan frostbite en deze engine is foto realistisch, soms kan j het ni onderscheiden, maar kdnk dat cry engine de beste is, samen met die ene underrated game the order, als zy al destyds zulke graphics konden toveren, wie weet hoe het straks gaat uitzien!
@Anoniem-9335:
Ja het ligt inderdaad niet aan de engine dat de games matig zijn, maar aan de ontwikkelaars zelf.
2025 is toch echt wel veel te laat voor een nieuwe Mass effect game. Dat is pas over 3,5 jaar, neem aan dat ze al begonnen zijn aan de game. Als het echt 2025 wordt, dan moet de game zo groot en goed worden dat die hele originele trilogie omver blaast.
Heel verstandig dat ze dat doen .
Op zich is het bekend dat Bioware voor de ontwikkeling van Anthem de Frostbite engine moest gebruiken en ze voor dit type game niet echt uit de voeten konden.
@Anoniem-7193: Jij hebt met de Unreal-engine gewerkt, maar kan geen fatsoenlijk normaal woord typen. Bijzonder….
@Anoniem-1190: Unreal eigenlijk….
@Anoniem-9335:
Ja, er is al heel veel gesproken door de medewerkers van Bioware dat de Frostbite engine een nachtmerrie voor hun was. Meermaals moest de hulp van een speciaal Frostbite team van EA geraadpleegd worden omdat ze veel RPG mechanics niet werkende kregen. En EA liet dan vervolgens het Frostbite team hun ook nog niet eens helpen omdat Fifa meer prioriteit had bij EA.