Toegankelijkheid in games, het is een onderwerp dat eens in de zoveel tijd weer de kop op steekt. Zowel naar aanleiding van actuele discussies, alsook nieuwe releases. Zo is dat bijvoorbeeld vaak het geval bij de release van een nieuwe FromSoftware game, wanneer diverse spelers voor en tegen het toevoegen van moeilijkheidsopties zijn.
In een recent interview met Eurogamer liet Naughty Dog lead system designer Matthew Gallant zijn mening over de toegankelijkheidskwestie horen. Zo zegt hij dat het geen kwestie van het een of het ander is, maar dat toegankelijkheid en uitdaging in harmonie kunnen bestaan.
“Accessibility is orthogonal to difficulty. Providing a ‘very light’ difficulty option may remove barriers for some players, but others want to play on ‘grounded’ or with permadeath enabled. (Shout out to SightlessKombat!) Challenge and accessibility can coexist in harmony with the right design choices.”
Veel ontwikkelaars beginnen steeds meer te kijken naar wat er mogelijk is om gamen zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Je zal misschien wel al gemerkt hebben dat vooral The Last of Us: Part II bomvol zit met verschillende opties, iets waar het een jaar eerder al meerdere awards mee heeft gewonnen.
Maar ook bijvoorbeeld Insomniac Games en Xbox werken hard aan het toegankelijk maken van games, zo consulteren zij verschillende gehandicapte gamers om een goed beeld te krijgen in wat zij nodig hebben. Ook Ubisoft doet daar tegenwoordig trouwens aan mee.
De recente ontwikkelingen in de toegankelijkheid van games zijn in mijn ogen een stap in de goede richting, maar veel gamers zijn hierdoor ook bang dat games te makkelijk worden. Wat volgens Gallant dus onterecht is, maar wat vind jij hiervan?
“We’re excited about continuing to create worlds that represent characters from a wide range of backgrounds and we hope it continues to resonate with our fans,”
ik juich dit toe: iedereen verdient het om een game te kunnen spelen zoals die persoon het wil/kan spelen. Is het te gemakkelijk voor de ‘échte’ gamers, kies dan een moeilijkere optie. Niemand verplicht iemand om de gemakkelijke versie te spelen.
@Anoniem-3713:
Precies, nou die Souls games nog.
Ja git gut blabla.
Ja oké maar houd de Souls games hoe ze zijn/waren.
Ik speel games voor het verhaal en heb helaas niet de tijd (en de wil) om ‘goed’ te worden na tientallen keren bij dezelfde eindbaas dood te gaan, of eerst door hordes mobs te moeten knallen, of uren te grinden voor het beste wapen. Een makkelijkere optie verkies ik dan graag boven het verbeteren van mijn ‘gaming skills’ 😉
@Anoniem-4080: kijk dan een film
Hou op met fromsoftware games te dwingen om een easy mode te maken.
ga en speel met lego , is toch ongelofelijk dat ze dit proberen te verpesten voor de souls fan.
@Anoniem-4080: en dan zijn er ook mensen die werken en daarna weinig puf hebben om een level 10x opnieuw te doen. je huidige status is dan al genoeg uitdaging om de game uberhaupt aan te zetten. de wil is er altijd wel hier om dan vaak als de game aan is erachter te komen dat de energy/concentratie level nie genoeg is haha
@Anoniem-95: snap het probleem niet. die soulsfan kan dan toch gewoon de game spelen op de originele moeilijkheid? of bedoel je dat de soulsfan dan niet meer tof kan doen dat ie souls game speelt?
@Anoniem-4363: wat een onzin argument weer
@Anoniem-4415: exact dat
@Anoniem-8689: en jij kan toch ook gewoon een andere game spelen , als souls games te moeilijk voor je is ?
@Anoniem-4363:
Haha. Gold. Maar idd. Je gaat toch ook niet ergens werken om daar ander werk te doen dan de afspraak was omdat je geen zin hebt in wat er verwacht word. Zo werkt het niet.
@Anoniem-4080: daar gaat een deel van de ervaring als je.er graag zo doorheen loopt