Ubisoft is een van de grootste ontwikkelaars en uitgevers ter wereld en met hun portfolio aan titels is dat op zich niet zo heel gek. Toch zijn er al geruime tijd problemen bij deze uitgever en dat is in meerdere lagen van het bedrijf terug te zien. Het gevolg hiervan is dat er een grote leegloop is ontstaan.
Axios meldt – op basis van gesprekken met meerdere personen – dat vijf van de vijfentwintig mensen die aan de top van de Far Cry 6 ontwikkeling stonden, bij de ontwikkelaar zijn vertrokken. Dat komt niet als een grote verrassing, aangezien Dan Hay – langdurig producer van de franchise – laatst ook bij Ubisoft is weggegaan.
Zowel de studio in Montréal als Toronto heeft in de afgelopen zes maanden maar liefst tegen de 60 personeelsleden zien vertrekken. Voor het vertrek van mensen zijn verschillende invloeden aan te wijzen, zo schrijft Axios dat mensen gefrustreerd zijn met de creatieve richting die Ubisoft uitgaat. Ook krijgen mensen slecht betaald en ze voelen zich ongemakkelijk bij de handelswijze van Ubisoft omtrent de aanpak van wangedrag op de werkvloer, dat halverwege 2020 aan het licht kwam.
In de huidige industrie zijn veel concurrerende mogelijkheden qua banen, die een stuk aantrekkelijker zijn en hierdoor gooien de nodige Ubisoft medewerkers het bijltje erbij neer. Hoeveel effect deze ‘leegloop’ heeft op huidige projecten is niet duidelijk en Ubisoft heeft ook niet gereageerd. Opvallend is echter dat medewerkers de creatieve richting van de uitgever en ontwikkelaar hekelen, iets wat we hier op PlaySense ook weleens aangestipt hebben.
Hoewel Ubisoft veel mooie franchises bezit, komt het in veel gevallen tegenwoordig neer op een grote open wereld waarin een boodschappenlijstje met opdrachten afgewerkt moet worden. Hoewel daar zeker een markt voor is, getuige de vele verkopen van de games, is het ook een beperking op creatieve vrijheid want Ubisoft doet de laatste tijd weinig innovatieve dingen.
Wellicht dat deze exodus de ogen doet openen. Het goede nieuws is echter dat Ubisoft Splinter Cell natuurlijk terugbrengt, wat toch wel een favoriet is onder gamers. Meer daarover kan je hier lezen.
Ubisoft heeft sinds origins enkel nog maar troep afgeleverd. Ik verwonder me er niet meer bij. Origins was goed wegens de setting. Maar was al een kantelpunt wegens de richting het naartoe ging. Unity was de laatste top ac. Daarna begon Ubisoft de far cry franchise te melken en Tom clancy te verkrachten. En uiteraard zoveel mogelijk free to pay games uit de grond stampen. Ze kunnen hun splintercell Remake in hun gat steken….
Ubisoft, EA, Activision, Take two is allemaal middelmatig geworden.
Enkel microsoft, PlayStation, Nintendo studio’s en bepaalde indies of kleinere studios zijn nog de moeite.
@Anoniem-6754: Nou, nou Microsoft? Wat hebben zij uitgebracht? En Nintendo is voor Nintendo zelf
@Anoniem-6754: Microsoft heeft niks goeds uitgebracht. Halo infinite stelde zwaar telleur. Zowel campaign( mega saai en behoorlijk liniair zonder cgi cut scenes) even als de MP die zo kaal en ontwerkend is als maar wat kan zijn. Enige voordeel die Halo heeft is dat de game lekker wegspeelt. De game is nog iig tot minimaal mid volgendjaar gebrekkig aan bijna alles wat een afgemaakt spel wel heeft. Daarnaast is FH5 door de 2e studio gemaakt van playground games en dat was ook wel te merken met name perfomance en bugs en niet werkende servers. Voor nu zijn het, als je kijkt naar totaliteit van games bijna allemaal indie developers die kwaliteit afleveren( Kena, it takes two als voorbeeld) en Playstation Studios. Hoewel Jim Ryan daar wel smet op de games gooit met zn prijs kaartje en upgrade kosten van cross gen games. Nintendo melkt alleen maar remasters uit 9 vd 10x
Gaming in het geheel gaat achteruit.
Broken games contents achter paywall mtx en nu NFT zeker bij ubishit en natuurlijk en niet vergeten sexual harassment
Ben nog blij dat studio’s van Sony Nintendo en Microsoft nog gewoon games maakt (Microsoft kan beter)
Ja remaster/remake is nog wat te discussiëren maar ghost of Tsushima, horizon 5, metriod dread
@Anoniem-2481: praat effe voor jezelf halo infinite was prima
Werkt Rayman eigenlijk nog bij Ubisoft?
@Anoniem-2295: eerste 2uur wel. Daarna doe je continu het zelfde en loop je heel liniair door de levels heen. Zeer matig verhaal. Variatie in wereld is ronduit slecht. Wat er met Cortana is gebeurd na deel 5 is in Infinite offscreen verteld. Geen chapter select geen co-op en een unfinished mp. Dat is niet bepaald prima
@Anoniem-248: Dat ventje zonder armen en benen bedoel je? Na die Rabbids fiasco hoeven we er denk ik echt nauwelijks of zelfs niks meer voor te verwachten. Het IP kan denk ik nog wel worden doorverkocht aan een andere uitgever die er wel wat mee wil doen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Crash Bandicoot die door Naughty Dog was bedacht en later uiteindelijk was verkocht aan Activision. Maar die kans vind ik zelf relatief klein.
@Anoniem-2481: lol dat is een mening die niemand anders deelt.
@Anoniem-486: nou dat zal je verbaasd zijn met hoeveel mensen halo infinite teleurstellend vonden
@Anoniem-486: kan me er wel in vinden. Halo infinite is een prima game, maar niet meer dan dat. Denk dat dit vooral door de hype komt, het is niet de game geworden waarop ik in iedergeval hoopte. Forza horizon 5 is geweldig, de bugs en serverissues zijn vervelend, maar dit zal opgelost worden en dan is het wel degelijk een pareltje. (vind mexico wel een stukje minder dan gehoopt, hopelijk gaan we in het volgende deel eindelijk naar japan)
Halo Infinite is GOTY voor veel mensen. Maar natuurlijk ga je er weer fanboys tegenkomen die het niet kunnen hebben dat Xbox een geweldige game hebben gemaakt na het jaartje uitstel….
@Anoniem-6982: fanboys en alle honest reviews op yt waaronder die van Dunkey 😉
Ik vrees ervoor dat dit zich zal vertalen in quality. Tot nu toe vind ik ubisoft de beste game developer er is simpelweg geen enkele die het beter doet.
Als de hoogste baas daar nu eens opstapt dan zou dat een heel verschil zijn. De man heeft jarenlang al het schorem een hand boven het hoofd gehouden. De ergste mensen zijn vertrokken maar met een gouden handdruk.
Alle Ubisoft games worden incompleet afgeleverd en met alles wordt gemaakt na de release en kwa originaliteit ja die is er niet alles wordt gemaakt op dezelfde manier. De enigste reden dat mensen deze games kopen omdat het gewoon tijdverdrijf is mensen kijken teveel naar de lengte van de game inplaats van de kwaliteit.
Games zien er uit als free to play in de menu’s zo zonde de paar games die ik leuk vindt moeten liveservice zijn en die paar kleinere brilliante titels daar komen geen vervolgen op het is zonde dat zelfs een bedrijf zoals EA nu zelfs meer originaliteit heeft en dat zij zelfs meer doorhebben dat iets kleinere en originele games zeker een toevoeging in je bedrijf zijn.
Als ratten van een zinkend schip.
Maar ja het is van origine een Frans bedrijf en Fransen zijn nu eenmaal wat “vreemd”.
@Anoniem-2295: maar laten we eerlijk zijn.
Prima is toch niet goed genoeg voor zo’n grote titel?
Het zou toch geweldig bombastich moeten zijn?
Zeker na jaar uitstel.
Dit zou de reden moeten zijn dat we een xbox moeten hebben en zonder het zefl in te zien geef je eigenlijk toe dat het dat niet is
@surirav1995: denk dat je daar wel gelijk in hebt maar de remakes/ remasters liggen denk ook wel beetje aan het wisselen van de console generatie.
Achteraf zouden ze het een jaar misschien 2 jaar later uit moeten brengen alles en dan zou het minder erg zijn geweest/
maar tijdens de ps3/ps4 periode was het geloof ik de eerste 2 jaar ook kommer en kwel.
Denk wel dat veel games beter geoptimaliseerd mogen worden voordat ze uitkomen
@Anoniem-3159: ubisoft die altijd pay to win heeft bugs glitches mtx bullshit optimalisatie onzin en ga zo maar door?
Dan hebben jij en ik een hele andere mening ja!
Exodus. Ze hebben een nieuw woordje geleerd, hoor.
@RobanosSmatros: tijdens de ps3 kwamen er nog veel nieuwe ip’s uit. Dat was op de ps4 al een stuk minder. Je had in t begin van de ps4 wel dat veel games op beide consoles kwamen, maar de remasters/remake was pas op de ps4 en sindsdien is het nieuwe aantal ip’s een stuk minder geworden.
@Anoniem-6246: was het niet ook een bob marley nummer :-p
@Anoniem-9162: maar ok 1 is dat ook echt daadwerkelijk zo?
kwamen er toen zo veel meer nieuwe ip’s uit?
2 ik heb gevoel dat ook door de exclusiviteit van sommige games en of opdoeken van sommige studio’s niet alles evengoed uit kan komen om zo maar te zeggen.
En 3 en dat is wel lastigste denk dat veel bedrijven het save gaan spelen aangezien sequels vaak meer opbrengen dan gloed nieuwe ip’s waar je nog maar van moet kijken of het aanslaat.
Dat is denk ook wel het verhaal.
Al met al denk ik dat het qua release wel meevalt qat er uit komt maar dat wel inderdaad de echte toppers nog even verborgen blijven