Review: Brink – Ontwikkelaar Splash Damage begon een tijd geleden met een droom, een droom om een shooter te maken die het complete FPS genre opnieuw zou uitvinden. Een idee werd werkelijkheid en daar was dan Brink, uitgegeven door niemand minder dan Bethesda Software. Maar is deze droom op een revolutionaire shooter ook echt realiteit geworden, of is dit een nachtmerrie geworden waar we zo snel mogelijk uit wakker willen worden? Je leest het in deze review.

Welcome to the Ark

Brink speelt zich af op een zwevende stad genaamd ‘The Ark’. The Ark was eens een poging tot het creëren van de perfecte stad, iets wat bijna gelukt was. De Ark was een groot succes, maar door een gigantische ramp overspoelde de rest van het land en vluchtte iedereen naar de The Ark. Het gebied werd overbevolkt en The Ark werd in twee facties gesplitst. Deze splitsing was het begin van een burgeroorlog met aan één kant ‘The Resistance’ en daar recht tegenover ‘The Security’. Het enige doel van het verzet is om van de The Ark af te komen, op zoek naar een betere wereld. Het doel van de andere partij is juist het welzijn van The Ark te garanderen, iets waar het verzet niet bepaald aan meewerkt.

Aan het begin van de game word je al gelijk gedwongen tot het kiezen van een partij na een korte introductie. Éénmaal aangekomen in het Campaign menu valt echter op dat dit niks uitmaakt, beide kanten van de singleplayer zijn namelijk te spelen ongeacht welke keuze je maakt. Iets wat dan wel weer uitmaakt, is het samenstellen van jouw personage.

Pimp my character

De makers van Brink kwamen voor de release al met waanzinnige aantallen aan voor het de mogelijke personages. Dit leek ons vrij sterk, totdat we het Customisation menu zagen. We kunnen in eerste instantie nog niet al teveel kiezen, omdat alles vrijgespeeld dient te worden. Maar de indrukwekkende lijst aan vrij te spelen content zegt al genoeg. Het uiterlijk van ons personage is volledig te customisen. Denk hier aan tatoeages, ogen, huidskleur, haar, shirts, broeken, brillen, hoofddeksels, gezichtsverf, littekens en ga zo nog maar even door. Maar deze zaken hebben niet alleen cosmetische effecten.

In het begin van de game zal je slechts uit één body type kunnen kiezen, een goed uitgebalanceerde normal warrior. Dit type strijder kan vrijwel alle wapens behalve de heavy machineguns en chainguns hanteren en kan zich aardig goed uit de benen maken. Later speel je echter nieuwe body types vrij. Het eerste type wat je vrij speelt is de heavy warrior, een gigantische anabolen spuitende spierbundel die wel een kogel of twintig kan koppen met z’n ijzeren spieren, een chaingun en een heavy shotgun hanteert alsof het niks is. De heavy warrior komt echter ook met een nadeel, de beste man kan namelijk niet al te snel rennen en hoge obstakels zijn al helemaal niet aan de orde van de dag voor hem.

Tot slot hebben we nog het tegenover gestelde van de Heavy, een Magere Hein die vrij klein is, maar daarmee ook razendsnel. Elk obstakel is niet meer dan een drempel voor deze kleine man en in combinatie met een lichte shotgun of SMG is dit type dan ook enorm dodelijk. Het nadeel is echter dat hij weinig tot niks kan dragen en hij al dood neervalt als iemand op hem richt.

Campaign.. wait.. what?

Tot zover even de customisation opties waar we nog uren over door kunnen draven. Het belangrijkste aspect van Brink is natuurlijk de gameplay. Zoals we eerder al zeiden beschikt men in Brink over twee kanten van de singleplayer campaign. Alle missies van beide partijen zijn aan het begin van de game al beschikbaar en zijn dan ook te spelen in willekeurige volgorde. Beide partijen hebben acht missies en nog twee ‘What-if’ scenario’s, waarin een draai wordt gegeven aan de werkelijke loop van het ‘verhaal’.

Het woord verhaal staat hier helaas voor een reden tussen aanhalingstekens. Waar de meeste shooters tegenwoordig nog wel een campaign bevatten van zo’n vijf à zes uur met wat toffe CGI cut-scenes en een sterk verhaal, is de hele singleplayer van Brink niet veel meer dan een tutorial voor de multiplayer. Elke missie begint met een korte cut-scene waarin jij een kleine bijrol speelt, die je alleen een korte reden geeft om de vijand naar de volgende dimensie te knallen, alvorens je in een chaotische wirwar van kogels, explosies en freerunning te storten.

De campaign van Brink is dus op z’n zachtst gezegd anders, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo erg. Ben je op zoek naar een shooter met een aangrijpend verhaal en een goede reden om je vijanden af te knallen of de zoveelste US vs Middle-East shooter, dan zit je met Brink verkeerd. Ben je echter op zoek naar een gewaagde, razendsnelle shooter die zich puur en alleen focust op teamplay en de daarbij horende multiplayer, dan is Brink echt iets voor jou.

Abilities, unlocks and more!

De campaign van Brink mag welliswaar niet een verhaal bevatten om over naar huis te schrijven, het doel van tutorial bereikt de campaign uitstekend. Niet alleen krijg je door de campaign alvast een idee van de verscheidene maps en de manier van spelen, maar ook unlock je alvast een gigantische lading aan abilities, kleding, accessoires en wapens. Alle abilities zijn weer verspreid over de vier verschillende classes genaamd Soldier, Medic, Engineer en Operative. Elke class heeft weer een eigen skillset en elke class is nodig in je team om de objectives te behalen.

Wapens zijn alleen te unlocken door challenges te behalen in de zogenaamde Challenge Mode. Deze challenges zijn vrij uitdagende korte missies waarin je bijvoorbeeld gevraagd wordt om een basis te verdedigen van Enemy Waves, zo snel mogelijk een aantal objectives te behalen of simpelweg een gigantische slachtpartij moet aanrichten. Deze challenges zijn elk weer te spelen op drie moeilijkheidsgraden en elke graad brengt weer zijn eigen unlocks met zich mee. Denk hierbij niet alleen aan nieuwe wapens, maar ook aan attachments, upgrades en nog veel meer.

Let’s go team!

Zoals we net al zeiden zijn er vier verschillende classes in Brink met elk een eigen skillset. Al deze vier classes zijn nodig in zowel de multiplayer als de singleplayer. Denk hierbij aan drie objectives op een rij, waarbij je eerst het enemy kamp in moet hacken, vervolgens een charge moet planten en een gewonde gevangene moet reviven. Probeer je dit in je eentje of zonder soldier om iedereen van munitie te voorzien, loopt het geheid in de soep en kan de verdedigende partij weer genadeloos terugslaan.

Het mooie aan Brink is dat het, in tegenstelling tot de meeste shooters, geen egoïsme beloont. Sterker nog, aan het einde van een match zien we niet eens het aantal kills en deaths. Alleen het XP aantal is weergegeven, waarvan je het meeste zal behalen door te werken als een team. Vrijwel alles wat je doet in Brink wordt beloond met XP. Haal je een objective, buff je een teamgenoot, revive je iemand, verdedig je een gebied of leg je ondersteunend vuur neer? Dat is keiharde XP om later weer uit te geven aan nieuwe gadgets en kleding om er weer twee keer zo hard tegenaan te kunnen.

Brink heeft een geweldig SMART systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de hele omgeving te beklimmen is met het gebruiken van een enkele knop, die vrijwel al het werk voor je doet. Dit systeem zorgt ervoor dat je soepeltjes op daken klimt, onder containers heen schuift en om een hoekje kan springen om vervolgens iemand vol in z’n gezicht te raken met een shotgun. Het zorgt ervoor dat de besturing enorm soepeltjes is en je weinig hoeft na te denken over een bepaalde ontwijkende manoeuvres, om situaties als bunny hopping en dergelijke te voorkomen.

So pwetty

Brink is niet alleen uniek in haar gameplay en manier van aanpak, maar ook grafisch is de game bijzonder. De rauwe doch kleurrijke stijl zorgt ervoor dat Brink enorm tof is om naar te kijken, alhoewel dit enigszins afgezwakt wordt door de repetitieve omgevingen. Wat het geluid betreft hebben we niks te klagen, alhoewel explosies niet al te indrukwekkend zijn en van een afstandje niet eens te horen zijn.

Wat je goed moet bedenken voordat je Brink aanschaft is of je wel klaar bent voor een compleet andere ervaring dan een Call of Duty, een Battlefield of zelfs een Operation Flashpoint. Deze game is niet gemaakt voor een singleplayer ervaring en gaat puur en alleen om de op teamwork gebaseerde multiplayer. Ben je een Lone Wolf en doe je niet aan samenwerken, of wil je een stevig verhaal over een derde wereldoorlog en veel spectaculaire explosies? Dan zit je niet goed bij Brink. Wil je echter een verrassend toffe game ervaren met een besturing waar je U tegen zegt, een grafische stijl die enorm aantrekkelijk is en wil je wel eens een keer een game spelen waarbij teamwork wel beloond wordt? Dan is Brink een absolute must-have.

• Customisation opties zijn eindeloos
  • Toffe gameplay
  • Soepele besturing door het SMART systeem