Sony AI heeft samen met Gran Turismo 7 ontwikkelaar Polyphony Digital de onthulling van een baanbrekend project omtrent kunstmatige intelligentie aangekondigd. Middels een teaser trailer maken ze dit wereldkundig, maar veel kunnen we hier niet uit opmaken.
Dit komt omdat de officiële presentatie aanstaande woensdag zal plaatsvinden, dus we moeten nog even geduld hebben. Wel is al bekend dat beide bedrijven samen hebben gewerkt om een AI te ontwikkelen die leert van hoe mensen zich op de baan (in de racegame) gedragen.
Het resultaat daarvan is dat de AI in staat is om op basis van de informatie van mensen, rondetijden te rijden die gelijk zijn aan de top 10% van de snelste spelers ter wereld. Sterker nog, de AI is ook in staat om rondes te rijden die 4.5 seconde sneller zijn dan die van de gemiddelde mens.
De vraag is natuurlijk of die AI ook toegepast is in Gran Turismo 7, want een té goede digitale tegenstander is ook weer niet leuk. Desalniettemin klinkt het wel goed, want als de AI in Gran Turismo 7 beter is dan ooit te voren, dan is dat per definitie een stap vooruit. De franchise heeft immers vaak zat kritiek gehad op de wat breinloze AI die als een trein rondrijdt.
Dit had ik net ook vernomen via Youtube Mby heeft de ontwikkelaar meegewerkt aan de nieuwe HOME versie dit zou hij zeker heel goed doen . Ik ga er wel naar kijken wat het ook mag gaan worden .
Heeft Forza dit al niet een aantal jaar?
@Anoniem-2987:
Yup, het drivatar systeem is min of meer gelijkaardig en wordt al jaren gebruikt in Forza Motorsport en Horizon. De game gebruikt racedata van andere gamers en, indien mogelijk, je eigen vrienden uit je friendslist die de game ook spelen, om vervolgens de AI mee aan te passen op basis van hunracegedrag. Zo heb je een meer dynamische racegrid met tegenstanders die zeer accuraat rijden, maar ook die af en toe de bocht uitvliegen of niet altijd de ideale racelijn volgen etc. Als een maatje van jou vaak de apex mist in zijn game is de kans groot dat zijn drivatar dat in jouw game ook zal doen.
Dit is ook deels de reden dat ik Forza verkies boven GT de afgelopen jaren. Dat treintje rijden is echt enorm achterhaald. Als ze dat hebben aangepakt (samen met het archaïsche schademodel) dan worden het mooie tijden
@Anoniem-2987: Forza Horizon heeft ook raytracing voor auto engine sound. Maar het klinkt nog steeds exact het zelfde als de games ervoor. PR praat op zn best bij MS terwijl bij Sony 9 van de 10 keer bij een nieuwe ontwikkeling iets van erg hoge kwaliteit wordt gereleased
@Anoniem-1816: allemaal mooi theoretisch maar in praktijk is het nog steeda niks zoala ze hadden beloofd.
Dus de AI gaat ook leren om laat te remmen, en dan iedereen in de bocht te gebruiken als railing om de bocht toch nog te kunnen halen.
@Anoniem-1816: Raytracing voor geluid? Hoe moet ik dat voor me zien?
@Anoniem-7587: De snelste mensen in GT nemen ook gewoon het gras mee, ik vraag me af of dit ook gaat gebeuren door de AI of dat de AI dit
probeert te vermijden.
@Anoniem-1816: Ik vraag mij af of dit zo is.
@Anoniem-1816:
Haha er zit anders ook gewoon andere gameplay BS in Forza maar dat laat je voor het gemak maar even weg hè 😉
Dat is ook waarom Forza races nooit spannend zijn.
@Anoniem-8751:
Die van GT Sport zijn ook niet spannend. Als ik 10 rondjes instel weet ik voor de start dat ik in ronde 8 of 9 op kop kom te liggen omdat ik de ronde ervoor een gat van 10 seconden dicht rij. Daarna kan de voormalige koploper weer wel gas geven en het mij moeilijk maken maar win ik wel. De snelste tijd gaat naar nummer 7 in de uitslag die 5 seconden sneller dan jouw beste rondetijd reed.