We zitten alweer een stevige twee jaar in de huidige generatie en er is inmiddels genoeg gebeurd, niet alleen qua games, maar ook op het gebied van overnames. Terwijl Sony en Microsoft zitten te kibbelen over Call of Duty en we bij Nintendo toch al een poos zitten te wachten op de opvolger van de Nintendo Switch, wil ik het deze week graag hebben over een studio die op dit moment – en in mijn optiek – op de top van hun kunnen zit: Capcom.
De Japanse ontwikkelaar annex uitgever heeft het lang niet altijd makkelijk gehad. Ten tijde van de PlayStation 3 en Xbox 360 heeft het bedrijf weliswaar een aantal interessante games gemaakt, waaronder wat meer niche titels zoals Dragon’s Dogma en Asura’s Wrath. Echter was Capcom er ook niet vies van om er dubieuze beslissingen op na te houden. On-disc DLC was in diezelfde generatie een enorme trend en een praktijk waar Capcom maar al te graag aan meedeed, zo ook met de genoemde games Dragon’s Dogma en Asura’s Wrath. Street Fighter IV kreeg daarbij maar liefst vier console uitgaves, waarvan twee in één jaar tijd (2010, om precies te zijn).
Daarbij had Capcom ook te maken met een aantal games die toch tegenvielen. De reboot van Bionic Commando wist niet te overtuigen en datzelfde geldt voor het nieuwe IP Dark Void. DmC: Devil May Cry deed het verrassend aardig bij critici, maar de meeste fans konden de stijl van het Britse Ninja Theory niet waarderen. Resident Evil 6 is collectief uitgekotst en uitstapjes als Resident Evil: Operation Raccoon City hadden ze eigenlijk nooit aan moeten beginnen. Monster Hunter – hoewel populair in Japan – was er tevens nog niet in geslaagd om in het Westen het grote publiek te vinden.
Dat moest en zou anders, vond Capcom. Dat brengt ons meteen bij de eerste pijler waar Capcom op dit moment op teert: een stabiele technische fundering. Voor games uit de eigen stallen maakte men gebruik van de fantastische MT Framework engine en hoewel games daar fantastisch op draaide, was de koek wel ietwat op. Na de kritische teleurstelling van Resident Evil 6 is men daarom terug naar de tekentafel gegaan en heeft het de RE Engine (“REach for the Moon Engine”) in elkaar gezet en meteen gebruikt voor Resident Evil VII: Biohazard. De development tools maken het mogelijk om bijvoorbeeld met behulp van foto’s meer realistische beelden te creëren, samen met allerhande nieuwe grafische toeters en bellen.
Dat brengt ons naar het volgende punt: een duidelijke visie. Maximaal kapitaliseren op bekende franchises. Capcom brengt momenteel hit na hit uit voor Resident Evil, die over de afgelopen jaren meerdere nieuwe titels én succesvolle remakes heeft gekregen. Monster Hunter: World (nog wel een MT Framework-titel) was een enorme klapper voor de franchise, ook in het Westen, en heeft sindsdien een enorme uitbreiding gekregen met Iceborne en vervolg Monster Hunter: Rise. Devil May Cry 5 was een return to form en onder het bewind van meester Hideaki Itsuno één van de beste games uit de hele reeks. Dan staat er nog een nieuw deel van Street Fighter op ons te wachten. Het bedrijf is daarbij nog eens buitengewoon transparant over hun verkoopcijfers, via hun website zijn de aantallen te bewonderen en het is eigenlijk geen verrassing dat de lijst voor 80% gevuld is met games die na 2016 zijn gelanceerd.
Dat wil echter niet zeggen dat Capcom geen risico’s neemt. Zo zijn ze een groot voorstander van VR en hebben ze – als één van de weinige AAA-studio’s – Resident Evil VII: Biohazard en Resident Evil 8: Village reeds van gratis(!) VR-updates voorzien en op een later moment zal de remake van Resident Evil 4 eenzelfde behandeling krijgen. Daarbij zijn er de nodige nieuwe IP’s in ontwikkeling, Exoprimal en Pragmata. Tevens heeft Itsuno groen licht gekregen voor een vervolg op Dragon’s Dogma en men brengt met regelmaat nog kleinere games uit, bijvoorbeeld de Ace Attorney-reeks of een reboot van het uitermate pittige Ghosts ’n Goblins.
Dit alles brengt ons bij de stelling van deze week: Capcom zit op de top van hun kunnen en mag zich – op dit moment – zonder blikken of blozen tussen grootmachten als Nintendo, Rockstar en Naughty Dog scharen. Het zou natuurlijk goed kunnen dat games van Capcom je niks kunnen schelen en gaat jouw voorkeur toch uit naar een andere toko. Daarom zijn we uiteraard benieuwd wat jij op dit moment de allerbeste studio vindt en waarom.
Ik heb Capcom persoonlijk vrij hoog zitten door Resident Evil, Devil May Cry en Street Fighter. Monster Hunter is natuurlijk ook een enorm goede game maar die ligt me persoonlijk niet echt. Ik zou ze zelf wel als een van de beste zien. Natuurlijk heeft elk groot bedrijf die meerdere games uitbrengen wel wat uitglijders hier en daar. Zo verwacht ik bijvoorbeeld niet veel van Exo Primal.
Ze hebben een aardige dip gehad maar zeker op gebied van Resident Evil hebben ze zich enorm goed herpakt nu en brengen kwaliteits content / games.
Dat ze ook nog VR toevoegen is voor mij helemaal geweldig, dat maakt de ervaringen zoveel intenser en voor mij daardoor beter!
Op gebied van Street Fighter vind ik het minder geweldig met alle DLC / Seasons / etc. Dan heb ik veel liever een compleet pakket zoals het vroeger was met een vol roster.
Ze zijn wel goed bezig op het moment maar vroeger waren ze natuurlijk ook niet de minste. Capcom behoort tot de betere ontwikkelaars maar ze zijn niet de beste.
Uhh nee. Dat is Naughty Dog. Ubisoft is afgelopen decenia ook flink gekelderd. Van AAA naar A.
@Anoniem-9155: Lezen aub….een van de beste.
@Anoniem-9155: Naughty Dog ? Na TLOU2 die echt middelmatig was ?
@Anoniem-9117: middelmatig zegt ie dan,man man man jou kan ik sowieso nooit serieus nemen
Ja het is een goede studio.
@Anoniem-9845: Smaken verschillen.
Leuke game studio die leuke games maakt.. maar zeker niet in de top 3 imo..
Maar heeft dan ook meer te maken in welke genre games jou voorkeur pretenderen.
Niet alleen op dit moment maar vanaf de jaren 80 al…
EN ja al lange tijd een van de beste.
Capcom staat absoluut in de top van mijn lijstje favoriete gamestudio’s. Ze hebben een onmiskenbaar grote invloed op de ontwikkeling van gameplay. En na die jaren dat ze met RE5 en 6 in een dip zaten hebben ze zich ongelofelijk goed herpakt. Dat zie ik een grote studio als Ubisoft of SquareEnix helaas niet meer doen…
@Anoniem-9845:
Precies!
Verhaallijn kun je het niet mee eens zijn, maar de game op zichzelf is geweldig!
Bovendien is het gewoon gedurfd om Joel snel dood te laten gaan, ipv standaard blij verhaaltje
@Anoniem-2330: spoileralarm!!! Er zijn genoeg mensen die de serie kijken en het spel nog nooit gespeeld hebben! Of mensen die nog niet aan deel 2 zijn begonnen. Met dit soort spoilers verpest je het voor een hoop
@Anoniem-4306: Ubisoft is al sinds de PS4 dood voor mij, maar Square brengt nog prima games uit hoor. NieR, Dragon Quest, Kingdom Hearts, Final Fantasy (ja ik vind de nieuwe delen nog steeds erg goed). Net als met Capcom brengen ze meer games uit dan bijvoorbeeld Naughty Dog of Rockstar, waardoor je meer middelmaat ertussen heb.
Yep! Wordt tijd dat Sony ze toevoegde aan Playstation studios.
@Anoniem-2330: “maar de game op zichzelf is geweldig!”
Dat vind jij. Deel 1 vind ik een meesterwerk. Deel 2 komt niet in de buurt vind ik.
@Anoniem-2462:
Smaken is iets anders. Jij begrijpt context niet.
@Anoniem-1031: Leg eens uit.
@Bass: de game kwam 3 jaar geleden uit,dan leef je echt onder een steen ,kom op zeg
@Anoniem-2330: Een beetje zoals je het niet eens kunt zijn met jouw mening? Ik heb zelf misschien een niet populaire mening en vindt TLOU helemaal niks. Net zoals ik resident evil niks vind. Zijn het daarmee slechte games? Nee. Maar niks voor mij in ieder geval.
@Anoniem-2330: wat een L*L ben jij zeg. Ooit van het woord spoiler gehoord??? Je wordt bedankt!!!
@TommyNL: En dat mag dan weer wel? Ik dacht dat jij tegen het opkopen van studio’s was;)
@Bass: zoals voor mij dus!
Ontopic. Het feit dat CAPCOM na zoveel jaar nog steeds zo groot/actueel is zegt natuurlijk behoorlijk wat.
Persoonlijk spreken hun games mij zelden tot nooit aan, maar dat is geen reden om te zeggen dat ze slecht zijn. Ik ben hun doelgroep gewoon niet.
En met Dragon´s dogma 2 in het vooruitzicht
Ik ben benieuwd
@Anoniem-8693: game is al zo lang uit man. Doe rustig
@Bass: rustaaaaaggghhhh
@Anoniem-1475: Haha ben ik ook, maar daar gaan toch ook geruchten over? Laat al die studios maar lekker onafhankelijk! Daar komen vaak de beste producten uit.
Mwah, might max was leuk voor de snes
Mijn mening;
Het is geen wedstrijd. Ook niet tussen consoles. Zo vermoeiend.
@Bass: overdrijf niet zo man
Vind ik van wel ja. Vooral hoe ze Resident Evil een nieuwr en vette leven hebben ingeblazen. Street Fighter(behalve de honderden dlc’snen uitgaves) doet het goed, Monster Hunter ook. Behoren zeker bij een van de beste imo
@Anoniem-3043: “Vooral hoe ze Resident Evil een nieuwr en vette leven hebben ingeblazen.”
Dat vind ik ook knap. Deel 7 is misschien wel mijn favoriete deel.
Rockstarrr!!!!!!
@Anoniem-4933: klopt die wint xdoos nooit
Weet niet of ze op de top van hun kunnen zitten. Misschien kunnen ze nog wel meer dan dit.
Absoluut niet. Leuk hoor die remakes maar capcom is geen schim van wat het ooit is geweest.
Ooit frontrunner, nu achterhaald.
Ik weet nog goed dat mensen hier on-disc DLC zaten te verdedigen… (slecht ook)
“Als je het niet wilt, koop je het toch niet!?” En al dat soort vrij retarded opinies.
Wat uitgevers ook doen, er is altijd een groep niet nadenkende simpele zieltjes die gewoon alles lekker pre orderen en alles voor zoete koek nemen.
En nu zijn we hier…
De games van Capcom zijn ook goed gepolijst. Samen met Fromsoftware en Naughty Dog houd ik ze altijd scherp in de gaten. Hopelijk komen ze met een MhW2 aanzetten 🙂
@Anoniem-9845: ik vond deel 1 al middelmatig, Naughty Dog bungelt bij mij juist ergens onderaan de lijst van goeie ontwikkelaars.
Capcom is best een goeie ontwikkelaar, maar voor mij is de top 3 From Software, CD projekt red en Rockstar.
Sinds 2017 is Capcom weer aardig op stoom. Street Fighter V is tegenwoordig erg goed, maar de manier waarop het werd uitgebracht in 2016 was op zijn minst teleurstellend te noemen. Ik ben geen die-hard online speler, maar zo af en toe vind ik het wel leuk om een paar potjes te verliezen.
Resident Evil VII moet ik nog eens uitspelen, maar van wat ik er voorlopig van gespeeld heb, zag die er wel bruut uit. De Resident Evil 3 remake vond ik een beetje tegenvallen (en velen met mij), Village vond ik erg gaaf en de Resident Evil 2 remake vond ik ronduit geweldig. Zo goed zelfs dat ik niet weet of ik het origineel of de remake beter vind dan de ander. Ik heb weinig ervaring met Resident Evil 4, maar ik ben benieuwd naar het resultaat van de remake. En Capcom, als jullie meelezen (tuurlijk niet), graag nog een remake van Code: Veronica (X).
Monster Hunter heb ik niet zo heel veel mee. Ik heb World geprobeerd, maar op de een of andere manier komt het te overweldigend op me over. Het verkocht als een malle en het schijnt echt een geweldig spel te zijn. Daar ga ik dan ook niet tegenin.
Persoonlijk hoop ik dat er nog een keer een Dino Crisis remake komt in de stijl van die van Resident Evil 2. In de eerste trailer van Exoprimal zag je al gauw een roodharige vrouw en ik dacht toen dat de tijd gekomen was, maar helaas. Ik vraag me ook echt af of dat spel aan gaat slaan.
Ja, op het moment vind ik ze wel één van de betere ontwikkelaars, maar dat blijft natuurlijk subjectief. Het moeten maar net je spellen zijn. Toen ik hoorde dat Bethesda bij Microsoft werd gevoegd, had ik zoiets van ‘daar kan ik wel zonder.’ Anderen zullen weer groot fan zijn van The Elder Scrolls, Fallout en Doom.
Afijn, hopelijk blijven ze het goed doen de komende jaren. Voorlopig heb ik wel zin om als mijn main Cammy alle hoeken van de arena’s dichterbij te zien in Street Fighter VI.
@Anoniem-2879: Street Fighter, Devil May Cry, Monster Hunter en ook Resident Evil hebben allemaal gewoon nieuwe delen gekregen. Ja er zitten remakes tussen, maar dat zijn tenminste remakes van echt oude games die veel mensen niet gespeeld hebben. En niet een remake van een paar jaar oude game zoals Last of Us
Playground Games & Obsidian Entertainment & ID Software zijn mijn favorieten toevallig allemaal Xbox Studio’s
Mmm Capcom komt bij mij niet in de top 5 van beste studio s zij verkouwen telkens hun game zo herkenbaar niets vernieuwend de enige game die mij aan spreekt is Devil May Cry reeks en daar blijft het bij .
Absoluut in het kwadraat. Eerder was from heilig voor me. Ik speel nu monsterhunter rise op mijn ps5. Meer lol heb ik de afgelopen jaren niet gehad. Ondanks dat het de kracht van de ps5 niet gebruikt, boeit het me niet. Alles om de gameplay. Paar maanden terug nog eens de dmc serie doorgespeeld. Zo dik. Zelfs Res 7 op psvr1 was waanzinnig. Waar from voor mij toch wat steken liet vallen bij Elden ring vind ik dat Capcom als geen ander 1 ding is wat Sony vaak vergeet: for the players. De gameplay is altijd topnotch.
@Anoniem-5957: Wat heeft From precies laten vallen dan? Naast Bloodborne vond ik ER de beste (en mijn meestgespeelde) game van het jaar.
@Anoniem-1549: Bloodborne is 10 jaar oud. Weetje ik speelde dark souls voor de hype. En er zal nooit en dikkere game voor me zijn. Elden ring was copy paste, gewoon overrated in tegenstelling tot dark souls , demon souls en Bloodborne. Weinig origineel in tegenstelling tot daarvoor.
@Bass: DIE LEZEN TROSKOMPAS EN NIET DE ONZIN DIE WIJ HIER POSTEN
Resident Evil en MonsterHunter zijn wel goed, de rest wat minder
@Anoniem-6833: Wat een bs. Het concept is hetzelfde ja. Maar Elden Ring is zoveel meer toegankelijker dan de andere From Software games. En dat bedoel ik niet alleen qua moeilijkheidsgraad, maar gewoon de gameplay zelf en de open wereld maakt het zoveel leuker (voor mij dan). Soms heb je namelijk geen zin 3 uur aan een hoofdbaas te besteden om progressie te boeken. In Elden Ring heb je genoeg opties om ergens anders naartoe te gaan en te exploreren. Je mag je mening hebben als je Elden Ring niet leuk vind, maar als je Bloodborne, Dark Souls en Demon Souls wel geweldig vind en dan de ene deel die echt verandering brengt overrated en copy paste noemt dan kan ik je niet serieus nemen.
@Anoniem-7413: ik kan mezelf een souls veteran noemen . Waarschijnlijk heb jezelf niet meegemaakt hoe de community samen de lore ontrafelde. Een hele dikke community destijds. Ik heb een heleboel mensen enthousiast gemaakt voor de games. Destijds waren skate en die tattooguy van gamekings de enige journalisten die het oppikten. Als je dat gemist heb snap ik je. Souls games zijn nooit moeilijk geweest het ging altijd om de sfeer de lore. Dingen als toegankelijkheid hebben niks met roots van de franchise te maken. Ik denk dat ik jou niet serieus kan nemen:). De elementen die jij noemt zie je in zoveel andere games. Hoe destijds online werd geïmplementeerd. Zowel in demon souls en dark souls. Alles was pure art. Veel bazen uit Elden ring hadden exact dezelfde moveseta als bazen uit andere souls games.
Euh….Nee!
Komen geen eens in de top 5
@Anoniem-492: Ok nu probeer je gewoon interessant te doen. “Souls games zijn niet moeilijk”…je bent dus heel goed in gamen. Meer mensen zullen de games herkennen om hun moeilijkheidsgraad dan voor de lore. Toegegeven, de lore is heel goed verwerkt in de games, maar om te zeggen dat daar de roots van de games liggen….no way. Dit begon al ver terug met Armored Core. Op het eerste gezicht zijn het totaal verschillende games, maar in de gameplay was al de bekende FromSoftware formule te herkennen. De roots ligt wel degelijk in de gameplay. Vervolgens hebben ze met Demon Souls dit uitgebreid en met Dark Souls/Bloodborne hebben ze dit afgekeken van Demon Souls. Het copy paste element heeft dus altijd al in de games gezeten, maar dat maakt niet uit….het zijn gewoon geweldige games en ze maken goed gebruik van de elementen die ze van elkaar lenen. De lore hebben ze inderdaad geweldig in de wereld gebouwd, maar ze gaan niet de root van een game bouwen om de lore, wat maar door een klein deel tot het bot onderzocht word.
@Anoniem-492: lol tijd dat je er eentje voor het eerst ga spelen.
Alles in je reply klinkt als pure bullshit
De bullshit metter slaat voor 100% uit.