Alan Wake II werd in eerste instantie ontwikkeld met het idee een cinematische ervaring te presenteren en daarom zou de game op 30fps draaien. Nu de release dichterbij komt heeft de ontwikkelaar recent aangegeven dat er alsnog een Performance optie aanwezig is, waarmee de game betere prestaties krijgt.
Dit beperkt zich wel tot de sterkste consoles, want de Xbox Series S valt buiten de boot. In een gesprek met Game Informer heeft de ontwikkelaar aangegeven dat de Performance modus de zwakkere Xbox console zal overslaan. Het ziet er dus naar uit dat de versie voor die console het enkel bij 30fps zal houden.
De ontwikkelaar moet nog duidelijkheid verschaffen over de resoluties bij de twee beschikbare modi op de PlayStation 5 en Xbox Series X, want dat is tot op heden nog in nevelen gehuld.
Ik neem aan dat iedereen die zeurt over dat Alan Wake 2 digital only is, ook geen baldur’s gate 3 heeft gespeeld / of gaat spelen, aangezien die ook geen fysieke release heeft. Maar daar hoor ik weer niemand over…
Schandalig dat ze de series S hebben verkocht als ‘next gen console’.
Als mensen hadden geweten dat performance issues alleen maar vaker en vaker een dingetje zouden worden dan waren er een stuk minder verkocht.
Wederom misleiding. Ze maken echt geen beste beurt deze generatie
@Anoniem-6490: Digital only ? Das mooi ruk.
@Anoniem-6924: ben blij met m’n series S. Hij staat meer aan dan m’n ps5 waar je overal voor moet betalen 🙂
@Anoniem-6875: Bij Xbox moet je ook overal voor betalen hoor..
@Anoniem-6875: Ik zou ook blij zijn met een 4k tv. Tot er binnen 3 jaar ineens allerlei content komt waaruit blijkt dat het stiekem toch een HDTV was.
@Anoniem-6924: Ik heb een series s en heb er totaal geen moeite mee dat je bijvoorbeeld geen 60fps krijgt en een lagere resolutie. Het enige waar ik moeite mee heb is dat er ontwikkelaars zijn die niet optimaliseren, terwijl er ook genoeg voorbeelden zijn hoe het wel kan. Volgens mij zijn vooral mensen aan het klagen die geen series s hebben.
@Anoniem-7623: Maar dat is toch juist de kern van het probleem?
Snap dat mensen tevreden zijn met hun series S. Het is een prima console en een degelijke upgraden van last gen.
Maar het is verkocht als next gen console. En nu is er dus al vrij snel gedonder met games die niet geoptimaliseerd worden. Terwijl een next gen console in principe gewoon 8-10 jaar prima mee moet kunnen. Ik heb nooit een pspro gekocht. Maar de ps4 en last gen xbox hebben hun hele cyclus zonder problemen alles gedraaid. Zoals het hoort. Daar zit voor mij het stukje misleiding wat betreft de series S. Men had moeten melden dat die na 2 jaar alweer achterhaald was (mja, gaat ten koste van de sales uiteraard).
En je kan ontwikkelaars dat ook niet in de schoenen schuiven. Die plannen jaren van tevoren op next gen specs. En worden nu ineens verrast (en door MS bijna verplicht) en moeten zich in bochten wringen een game te optimaliseren voor specs die simpelweg te zwak zijn. Als er nou 20 miljoen series S waren verkocht was dat nog de moeite geweest. Maar die devellopers moeten ook gewoon een financiële afweging maken. Het series s marktaandeel rechtvaardigt het extra werk simpelweg niet.
Dus allemaal prima als mensen blij zijn met hun series S. Maar het veranderd niets aan het feit dat het gewoon een subtiel lokkertje is geweest om men in het ecosysteem van MS te krijgen. Want als je straks de nieuwe GTA in volle glorie wilt spelen zul je toch echt moeten upgraden of genoegen moeten nemen met minder. En ik vind het misleiding dat de consument daar bewust niet op gewezen is toen men de series S op de markt gooide.
De series X is een prima console maar de series S is gewoon feitelijk een bottleneck. Heeft niks te maken met luie en incompetente developers maar met de specs van de S
@Anoniem-4221: Er is geen sprake van misleiding of een lokkertje. Microsoft is vanaf het begin duidelijke geweest dat er verschillen zijn tussen de S en X. Ook voor de X en PS5 moeten games geoptimaliseerd worden, wat regelmatig te wensen overlaat. Sterker nog, er zijn gevallen waarbij de Series S versie stabieler draait dan de X versie, juist omdat door optimalisatie (resolutie, framerate en grafische instellingen) de S het wel aankan maar er van de X en PS5 teveel wordt gevraagd. Zo zie je 60FPS modi voor X en PS5 die simpel 60FPS niet halen, of Ray Tracing modi die de 30FPS niet stabiel draaien, terwijl de 30FPS zonder Ray Tracing op de Series S prima draait. Daarnaast zijn de huidige consoles ook geen Next Gen, maar Current Gen, maar dat terzijde. Het idee van Microsoft om meerdere consoles te hebben is eigenlijk gelijk aan PC, ook daar heb je verschillende configuraties en targets. Alan Wake was ook bedoeld voor 30FPS, dat ze nu op X en PS5 ook een 60FPS mode willen toevoegen is prima, net zo prima als dat ze geen 60FPS op Series S doen. Zolang de verschillende modi goed werken op de diverse consoles lijkt me dit een prima zet, als Series S eigenaar weet je dat niet alle grafische opties krijgt die de Series X heeft, als je dat wel had gewild had je wel voor de X gekozen.
@coola: Er zijn meer dan genoeg games die prima draaien op de Series S, dus je comment is gewoon onzin. Het is gewoon zoals bij pc’s meerdere targets qua settings. En incompetente developers zijn er genoeg, die kunnen games op geen 1 console laten draaien zoals het moet. En ik zal de devs van Alan Wake ook niet incompetent noemen, als de game op series S prima draait en 30FPS haalt, dan is het gewoon well done.
Wat wil dit dan nu zeggen dat Series S dus eigenlijk een x1 versie krijgt ofwar
@coola: Eindelijk eens een comment van jou waar ik me bij kan aansluiten.
@Anoniem-477: Nee, gewoon een op de Series S afgestemde versie, er komt geen Xbox One versie.
@Anoniem-3767: “als Series S eigenaar weet je dat niet alle grafische opties krijgt die de Series X heeft, als je dat wel had gewild had je wel voor de X gekozen”
Dat is dus niet waar en waar het argument misleiding om de hoek komt..
Nu weet je dat inmiddels ja. Maar met die boodschap is die console toch echt niet in de markt gezet. Daar kan je wel omheen willen draaien maar die disclaimer heeft MS gewoon nooit gegeven. En dat is niet netjes.
@coola: Ben het niet altijd met je eens coola maar hier heb je wel een punt, de series s was gewoon geen goed idee en is nu alweer outdated.
@Anoniem-6515: Dat is wel waar, want vantevoren was al duidelijk dat de S maar tot 1440 gaat en geen native 4K kan uitsturen. Dat was geen voldoende aanwijzing?
@Anoniem-3354: vandaar het prijskaartje van 300 euro (of vaak minder). Haha, lesje argumentatieleer nemen misschien?
@Anoniem-6515: dan heb je ofwel verkeerd gelezen, of toch (onbewust) gefilterd in je observaties. Want de S is zeer expliciet in de markt gezet als het minder krachtige, disc-loze broertje van X.
@Anoniem-6445: Ja maar 350 voor die zwarte series s kan echt niet dat is het echt niet waard tegenover de ps5 digital of Series X mocht je bij xbox willen zijn.
@Anoniem-6515: Ik heb hem day 1 gekocht en destijds wist ik gewoon dat deze console niet dezelfde specs had als de X dat is altijd worden gezegd.
Wat verwarrend is voor veel mensen is dat de ps5 digital en disc hetzelfde appraat is met dezelfde kracht en men automatisch uit gaat dat dit bij xbox ook zo is.
Ik heb ze inmiddels allebei en je merkt het verschil echt niet dat is alleen als je er op gaat letten en specifieke dingen wilt ervaren dan is de S ook niet voor jou.
Zou microsoft niet beter de stekker van series s uittrekken?
Door een gebrek aan goede exclusives is verkoop xbox zowiezo al een ramp.
Concentreer jeans ten minste op het vlaggenschip series x.
En wat download only games betreft , ik val nog liever dood da een game te downloaden.
Ik wil mijn game fysiek met doosje.
Noem me dan maar ouderwets.
Wanneer de bobo’s zien dat de game digitaal niet genoeg verkoopt zullen ze er als de kippen bij zijn om toch een fysieke release uit te brengen.
@Anoniem-6677: ií