Review | Sonic Superstars – Sonic Team heeft met de eerste drie delen van Sonic the Hedgehog laten zien dat ze weten hoe je goede 2D-games moet maken met de blauwe egel in de hoofdrol. Toen 3D-games populairder werden, werd het duidelijk dat de Japanse ontwikkelaar meer moeite had om Sonic naar de derde dimensie te brengen. Sonic Adventure en diens vervolg kwamen nog redelijk goed uit de verf, maar haalden niet het niveau van de 2D-games. De 3D-titels die Sonic Team daarna maakte, konden niet eens tippen aan Sonic Adventure. De ontwikkelaar maakte later samen met Dimps nog twee delen van Sonic 4 – wat weer een 2D platformer was – maar ook deze games waren niet overtuigend. Met Sonic Frontiers vorig jaar wist men wel weer te overtuigen dus het gaat met wat ups & downs. Nu heeft Sonic Team geheel zelf weer een 2D-titel van de blauwe egel gemaakt in de hoop oude tijden te doen herleven of zelfs de beste 2D-Sonic ooit te maken. Pakt dat goed uit? We gaan het je nu vertellen.
Terug naar het begin
Sonic Superstars is een platformgame en zoals eerder aangegeven, keert de actie terug naar 2D. Dit keer vecht je niet alleen tegen Dr. Eggman, maar ook tegen een mysterieuze vijand. Je zult het avontuur bovendien niet alleen met Sonic kunnen beleven, maar ook met drie andere personages: Amy Rose, Knuckles en/of Tails. Elk personage heeft zijn eigen speciale eigenschap. Amy Rose heeft bijvoorbeeld een dubbele sprong, Knuckles kan tegen muren opklimmen en Tails kan beperkt vliegen. Het avontuur zelf bestaat uit afzonderlijke levels waarin je van punt A naar punt B moet komen. Er zijn meerdere routes beschikbaar en gouden ringen zijn verspreid door de levels. Bovendien zijn er verschillende geheime doorgangen en ‘special stages’ te ontdekken
Een goed begin is het halve werk, toch?
Als je Sonic Superstars opstart, laat het allereerste laadscherm een prachtige Pixar-achtige grafische stijl zien waarbij de kleuren van het scherm spatten. Wanneer je eenmaal de campagne begint te spelen, merk je dat deze stijl is doorgevoerd naar de game zelf. Je zult ook al snel merken dat je personage uitermate rap reageert op je commando’s, zoals je gewend bent van de eerste paar Sonic-games, en dat is natuurlijk wat je wilt. De eerste levels doen denken aan de eerste paar delen, waarbij snelheid de boventoon voert, en dat is precies wat je van een Sonic-game verwacht. Natuurlijk zul je af en toe worden gestopt door obstakels of vijanden die je niet kunt ontwijken, maar het grootste deel van de tijd zal je op volle snelheid door de levels razen, wat zorgt voor een ware adrenalinekick.
Hoewel de eerste levels erg gaaf zijn, laat het level ontwerp naarmate je verder komt steeds wat meer steekjes vallen. Hierdoor wordt het spelen van Sonic Superstars gaandeweg wat minder leuk. Je zult bijvoorbeeld stalen stekels tegenkomen die zo zijn geplaatst dat je er bijna altijd op terechtkomt. Ook zijn er soms gaten in de grond die niet leiden naar een andere route, maar naar een snelle dood, zonder dat dit duidelijk wordt gemaakt. Je zult tijdens je avontuur ook net even teveel secties tegenkomen waarbij je juist langzaam moet platformen, anders overleef je de desbetreffende sectie niet. De snelheid die je verwacht wordt steeds meer de kop ingedrukt en dat is jammer. De campagne van Sonic Superstars is als geheel zeker geen slechte ervaring, maar het weet de kwaliteit van de eerste paar levels gewoon niet vast te houden.
Een vleugje originaliteit
Wat wel heel vet is, is de manier waarop Sonic Team hun eerdere 2D-games eert. Sommige levels hebben veel weg van levels uit eerdere delen in de franchise en de geluiden en muziek laten af en toe bekende deuntjes en tonen horen. De Japanse ontwikkelaar lijkt ook fan te zijn van retrogames, want er zijn secties in de game die duidelijk geïnspireerd zijn door titels die zelfs ver voor de eerste Sonic-game uitkwamen. Er wordt bijvoorbeeld verwezen naar Breakout en er is zelfs een level dat simpelweg een kloon van Fantasy Zone is. De manier waarop deze retro-titels in de gameplay zijn verweven, is erg goed gedaan en geeft de game tevens een origineel tintje.
Een andere originele feature van Sonic Superstars is dat je de campagne lokaal met maximaal vier spelers kunt spelen. Dit komt echter niet goed uit de verf, omdat je allemaal op hetzelfde scherm speelt. De actie is zo snel dat het vaak voorkomt dat het groepje uit elkaar valt. De camera weet ook regelmatig niet goed welke speler te volgen. Je ziet dan vaak dat het personage wordt gevolgd dat juist niet de beste route volgt en daardoor sterft. Spelers die buiten het scherm vallen, respawnen wel snel, maar omdat het groepje zo vaak uit elkaar valt en de camera de weg kwijtraakt, belemmert dat de vloeiende gameplay. Met twee spelers is het nog te doen, maar met vier spelers wordt het echt zeuren. Dit had voorkomen kunnen worden door gebruik te maken van split-screens. Eerdere 2D Sonic-titels deden dit al met 2 spelers en dat werkte veel beter. Merkwaardig dat ze hier dus niet voor gekozen hebben en ook is het gek dat er alleen lokale coöp mogelijk is en geen online coöp.
Iets speciaals
Sonic Team heeft een originele twist gegeven aan de te vinden Chaos Emeralds. Deze zijn ditmaal elk verbonden aan speciale vaardigheden, in plaats van dat je ze allemaal moet verzamelen om in een ‘Super-versie’ te veranderen. Wanneer je een smaragd vindt, kun je bijvoorbeeld op bepaalde momenten door watervallen zwemmen om geheime plekken in de levels te bereiken. Een andere Chaos Emerald laat meerdere kopieën van jezelf op het scherm verschijnen, waarmee je bijvoorbeeld vijanden meerdere keren kunt aanvallen. Hoewel dit interessant klinkt, blijken deze speciale vaardigheden in de praktijk niet echt nodig te zijn. Tijdens ons avontuur hebben we slechts één keer één speciale vaardigheid gebruikt, namelijk tijdens het laatste baasgevecht. Ze voegen dus eigenlijk weinig toe aan de game, omdat je ze in principe niet nodig hebt.
Er zijn ook weer ‘special stages’ aanwezig in Sonic Superstars, en hoewel deze aardig zijn, zijn ze niet bijzonder. Als je 50 gouden ringen hebt wanneer je langs een checkpoint loopt, krijg je bijvoorbeeld toegang tot een level dat lijkt op de special stage uit de eerste Sonic-game voor de SEGA Mega Drive. Dit is een afgesloten doolhof dat constant roteert en waarin zwaartekracht iets anders werkt dan normaal, waardoor je meer zweeft. Je moet hier uiteindelijk een gouden munt zien te vinden. Nu moet je echter drie van deze levels achter elkaar voltooien om de speciale stage succesvol af te ronden. Deze gouden munten kun je vervolgens gebruiken om items te kopen voor een door jou gemaakte avatar, die je weer kunt gebruiken in de Battle Mode.
Battle Mode en Time Trials zijn de extra modi die Sonic Superstars te bieden heeft. Time Trial is de eenvoudigste van de twee, waarbij je simpelweg probeert een level zo snel mogelijk te voltooien. Je kunt je tijd vergelijken met die van andere spelers op een online leaderboard. Battle Mode is een soort party modus, waarin je verschillende minigames kunt spelen, waaronder een soort tikkertje. Deze minigames zijn alleen vrij saai, dus je zult hier waarschijnlijk niet veel tijd aan besteden. Dit heeft als gevolg dat het verzamelen van gouden munten in de campagne, die alleen worden gebruikt om items voor je avatar te kopen, niet erg belangrijk is. Daarom heeft het weinig zin om de special stages in de campagne te spelen. Het is wel aardig, maar de beloning voegt niet veel toe. Aangezien de campagne van Sonic Superstars ook niet erg lang is en je hier snel doorheen gaat gezien je onbeperkte levens hebt, is het totale pakket qua content wat beperkt.
Mooi en vrolijk geheel
Op het gebied van audiovisuele presentatie valt er weinig te klagen. Zoals eerder vermeld, heeft de game een prachtige grafische stijl, die vooral goed tot zijn recht komt doordat dit wordt weergegeven in 4K. De animaties zijn ook erg goed, dus visueel gezien is Sonic Superstars best indrukwekkend. Alleen is de framerate van 60fps niet altijd stabiel. Heel af en toe zijn er enkele vertragingen merkbaar. Dit gebeurt gelukkig niet tijdens de snelle gedeeltes, maar vooral tijdens de introductie van een grote baas. Dit komt zelden voor en duurt ook niet lang, maar wanneer het gebeurt, valt het wel op. Het heeft echter geen invloed op de gameplay, gelukkig. De muziek in de game is wat je zou verwachten van een Sonic-game: vrolijk. Hoewel het niet de beste muziek is die je ooit in een Sonic-game hebt gehoord, vervult het zeker zijn doel.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar voor: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc.
Conclusie
Sonic Superstars begint heel sterk. Gaandeweg verliest de campagne echter steeds een beetje aan kwaliteit en dat heeft met het leveldesign te maken. Dit komt doordat hetgeen waar Sonic zo om bekend staat: snelheid, steeds meer belemmerd wordt. Obstakels zijn zo geplaatst dat ze je hoe dan ook afremmen en er zijn teveel secties die om een langzame aanpak vragen. Als geheel is de campagne wel leuk, maar de kwaliteit van de beginlevels wordt jammer genoeg niet doorgetrokken. De coöp voor maximaal 4 spelers werkt niet lekker en de extra modi voegen maar weinig toe. Sonic Superstars is dus niet het beste werk van Sonic Team, maar fans van de blauwe egel kunnen zich met deze titel zeker vermaken. Er had alleen meer ingezeten. Grafisch ziet de game er gelukkig prima uit en de muziek is zoals je mag verwachten van een Sonic-game.
Pluspunten
- Prima besturing
- Toffe grafische stijl
- Erg leuke verwijzingen naar eerdere Sonic- en retro-games
- Begin levels zijn heel vet...
Minpunten
- …maar levels worden daarna steeds wat minder leuk
- Chaos Emerald-vaardigheden zijn niet belangrijk
- Extra modi voegen weinig toe
- Coöp werkt niet lekker
7.0
Twijfel nog tussen de switch en ps5 versie
@Anoniem-6574: helemaal niet kopen verveelt snel
@Anoniem-5395: dat is jouw mening. Andere vinden dat niet en willen hem graag kopen. In dat geval mag je je mening voor je houden
Toch zoals het eigenlijk altijd geweest is:
Mario > Sonic
Wanneer komt er eens een nieuwe Rayman?
@Anoniem-6574: Switch kun je mooi meememen voor onderweg, PS5 heeft natuurlijk de mooiste graphics. Keuzes haha 🙂
Opa-Opa Sega´s eerste mascotte.
Ben eerst super mario wonder aan het spelen en ik wacht tot Sonic superstars is afgeprijsd. Het spel duurt ongeveer 4 uur. Dat is mij teveel om 60 euro voor te vragen.
@Dopekoe: Op een korte periode na, in Europa van 1990 tot 1992. Toen had je Sonic op de SEGA Mega Drive en moest Nintendo de SNES nog gaan uitbrengen.
Ben de game al een paar dagen aan het spelen.Heel de co-op shit hoeft voor mij niet maar verder is het een topper.
als ik sonic frontier leuk vond, vind ik dit dan ook leuk? of is het eits totaal anderS?
@Anoniem-4926: dit is totaal onders, maar je kan het proberen.
@Anoniem-4926:
Dit is in de stijl van de jaren 90 2D Sonic games en Frontier is 3D in soort van open-wereld.
Ben meer fan van de 2D sonic games maar Frontier is met al zijn updates nu stukken beter dan bij release.
Deze Superstars is super fun dus ik raad het je aan.
Dit staat in de review:Chaos Emerald-vaardigheden zijn niet belangrijk.
Mijn mening: Bij bazen kan het een hoop frustratie wegnemen.
Je kan ook eerst sonic origins proberen games van vroeger en ook goedkoper.
@PowerYourDreams: Mania is ook een prima optie.
@RLXTR:
Maar op de NES was Mario toen ook al een groter succes
@Dopekoe:
Dat zal altijd zo blijven.Maakt het daarom Sonic minder leuk uhm nee.
@Anoniem-5024:
Zeker niet per definitie, maar de latere generatie games van Sonic zijn geen klassiekers te noemen waar bijv een super mario Bros Oddyssy dat wel is.
De mario games zijn steeds van hoge kwaliteit waar de sonic games dat lang niet altijd meer zijn.
@Anoniem-4669: dus je mag alleen je mening geven als het iets positief iets?
HELL misschien is het wel beter om niet te halen want zonde van je geld (achteraf)
man man man snow flake generatie hoor…..
@mrb: gewoon beide halen heb je geen denken meer aan 😛
@Dopekoe: Sega megadrive met Sonic the Hedgehog 1 was mijn eerste kennis making met de tv console, volgens mij had ik ook street of rage 2 erbij gekregen.
@RobanosSmatros: Haha als ik een geldboom in de tuin had was dat een goed idee 🙂
@mrb: wat er niet is kan nog komen
nee even serieus denk dat ben je vaak op reis speel je af en toe in bed of zo lekker switch doen.
maar voor mij zelf geïnvesteerd in een beste tv (en bank eigenlijk haha) zou ik altijd voor de ps5 versie gaan
@RobanosSmatros: Ik speel zelf ook vaker thuis op een TV dan onderweg of op bed etc.
@mrb: ja dan wordt het een ps5 versie makkelijk te doen!
Te duur voor zo een spel kom aan zeg
@Dopekoe: bro wees niet zo basis