Fallout 3 speelt zich 200 jaar af na Fallout 2. De wereld is letterlijk naar de maan als gevolg van een nucleaire oorlog. Alles ligt in puin en de straling van de nucleaire oorlog is 200 jaar na dato nog steeds aanwezig. Voordat de oorlog begon is er als een voorzorgsmaatregel een aantal Vaults gebouwd. Dit zijn een soort van schuilkelders diep onder de grond die dicht moesten blijven voor een eeuwigheid. In Vault 101 is het waar jij letterlijk je leven in de wereld begint…

Welkom in de wereld

Een fel licht en twee steeds helder wordende gedaantes met mondkapjes op, dat is het eerste wat je zal zien als je Fallout 3 begint. Na de eerste regel kom je er al achter dat één van deze twee gedaantes je vader is. Al snel vraagt hij “Is it a boy or a girl?” Vervolgens mag je jou geslacht kiezen, waarna hij het je moeder zal vertellen die nog ligt bij te komen van de bevalling. Een monitor schuift naar voren en je mag bepalen hoe je er later uit zal gaan zien. Daarna zal je een paar sprongen in de tijd maken: Je beland namelijk op je eerste verjaardag en ziet je vader aan de andere kant van de kamer staan, gebarend dat je naar hem toe moet lopen, je eerste stapjes zijn gemaakt. Je vader verlaat vervolgens de kamer en stopt je in een box. Als hij weg is krijg je de opdracht om uit de box te gaan en op zoek te gaan naar het boekje S.P.E.C.I.A.L. In dit boekje staan alle zeven hoofd eigenschappen: Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck. Elke eigenschap geeft je andere voordelen in het spel: zo zorgt Strength er voor dat je meer kan dragen aan bagage en maakt je effectiever in gevechten.

Daarna schiet je weer negen jaar vooruit: je bent weer jarig en krijgt, zoals iedereen in een Vault die 10 jaar wordt, een Pip-boy. Dit is een soort polscomputer waarop je jou status, bagage, de map en je quests kan zien. Op je zestiende verjaardag zal je de G.O.A.T. test doen. Deze test zal je sterke punten (Attributes) bepalen: je kan er bijvoorbeeld voor kiezen beter te zijn met geweren, of juist op een stealth manier te werk gaan. Op je negentiende verjaardag wordt je plotseling wakker gemaakt door de dochter van de Vault overseer, de beheerder van de Vault. Ze meldt dat je vader de Vault heeft verlaten en dat jij als verrader wordt gezien. Je vlucht Vault 101 uit om je vader te zoeken.

Gameplay

Vanaf dit moment heb je de veilige haven van Vault 101 verlaten en ligt een hele wereld voor je open om te verkennen. Zoals in vrijwel elke RPG heb je quests die je kan afronden en waar je dan experience points (ervaringspunten) voor krijgt. Naast de main quest zijn er vele andere sidequests die stuk voor stuk een interessante verhaallijn hebben. De quests zijn veel beter uitgewerkt dan in The Elder Scrolls IV: Oblivion: waar je in Oblivion vele kleine sidequests had, heb je in Fallout 3 minder, maar wel langere sidequests. Voor deze langere quests krijg je dus ook meer en grotere beloningen.

Ook het level-systeem is flink veranderd in vergelijking met Oblivion. Waar je in Oblivion levels omhoog ging door je skills te verhogen, krijg je in Fallout 3 experience door quests te voltooien en vijanden te vermoorden. Elke keer als je een level omhoog gaat krijg je een aantal Attribute-points om je Attributes op te waarderen. Door dit te doen word je steeds beter in bepaalde dingen, zoals de schade die je doet met je shotgun. Daarnaast krijg je ook elk level de mogelijkheid om een perk te kiezen. Perks zijn leuke vaardigheden die je extra krijgt als je ze kiest. Deze verschillen van het verhogen van je stralingsweerstand tot aan het verhogen van je kans dat je vijand, als hij dood wordt geschoten, uit elkaar spat in een bloederige massa. Dit alles wordt allemaal netjes op je Pip-Boy weergegeven.

Vault-Tec Assisted Targeting System

Het hoogtepunt van de game is het V.A.T.S. (Vault-Tec Assisted Targeting System) systeem. Het idee achter het V.A.T.S. systeem is dat je lichaamsdelen van je vijand (hoofd, armen, benen en romp) kan selecteren en daar apart op richten. Door op R2 te drukken activeer je het V.A.T.S. systeem. Wanneer het V.A.T.S. systeem is geactiveerd pauzeert alles om je heen en heb je alle tijd om je tegenstanders lichaamsdelen rustig te selecteren met je rechter pookje. Voor elk lichaamsdeel staat er een percentage bij. Dit percentage geeft aan hoeveel procent kans je hebt dat je het lichaamsdeel succesvol raakt. Druk je op vierkantje, dan krijg je de bloederige afslachting in een mooi filmpje te zien. Helaas wil de camera in het filmpje wel eens een hele rare positie innemen, waardoor je de actie niet of nauwelijks ziet. Ondanks dat je het V.A.T.S. systeem veel zult gebruiken, zit hier een maximum aan. Elke keer dat je een lichaamsdeel selecteert kost je dat Action-Points. Als deze op zijn, kan je het V.A.T.S. systeem niet meer gebruiken. Je Action-points vullen weer aan als je het V.A.T.S. systeem verlaat.

Hoe je de game speelt is helemaal aan jou. Het hele spel door heb je namelijk een moraal meter. Speel jij het spel als een ongelofelijke rotzak en schiet je liever eerst en stel je daarna vragen, dan zal je moraal dalen en zullen mensen minder leuk op je reageren. Speel je het spel echter als een heiligboontje en los jij problemen liever diplomatisch op dan je geweer te gebruiken, dan zal je moraal stijgen en zullen mensen je sneller mogen en vertrouwen. Een voorbeeld hoe dit in de game in werking is gebracht is bijvoorbeeld het stadje Megaton. Dit stadje is gebouwd om een atoombom heen. Jij krijgt een quest waarin je de keuze krijgt om de bom te laten afgaan of om hem te ontmantelen. Ontmantel je hem, dan zal je moraal stijgen en zal de stad je dankbaar zijn. Beslis jij echter om hem af te laten gaan dan zal je moraal dalen. Je bent dan met deze beslissing wel alle quests kwijt die in dat stadje aanwezig waren en zo zijn er nog veel meer van dit soort keuzes die je zult maken.

Graphics

De wereld van Fallout 3 ziet er geweldig uit. Van het vernietigde Washington DC tot aan de Capital Wasteland, een open vlakte waar, door de straling, niks meer groeit. De details zijn in overvloed aanwezig en op elke plek vind je weer iets nieuws. Ondanks dat je kan zien dat de engine waar de game op loopt een opgepoetste versie van de Oblivion engine is, heeft Bethesda er toch een prachtwerk van weten te maken. Door alle details in de spelwereld ontstaan er wel vele glitches. NPC’s blijven vast zitten of reageren niet meer en grafische glitches, zoals plotseling een compleet grijze lucht. Ook de framerate moet lijden onder de grafische details in de game. Je zult regelmatig tegenkomen dat het scherm gewoon een seconde stil blijft staan. De animaties van de game zien er ook een beetje houterig uit. Vooral als je (door op L2 te drukken) in third-person mode de wereld bezichtigd, zien de animaties van jouw personage er raar en soms onmenselijk uit. Daarom zal je de game vooral in first person spelen.

Geluid

Het geluid in Fallout 3 is van hoge kwaliteit. Van de jaren 50 muziek op de radio van je Pip-Boy, tot aan het belletje van je Fatman nadat je een Mini Nuke hebt gelanceerd. Elke regel tekst in de game is ingesproken door professionele stemacteurs. Je radio zal veel klassieke muziek laten horen uit de jaren 50 die elk met het bekende kraak geluid zullen worden uitgezonden. De muziek en de geluidseffecten zorgen voor die jaren 50 sfeer die Bethesda zo graag wilde combineren met het futuristische in deze game. Het enige nadeel hieraan is de hoeveelheid tracks. In totaal zijn er rond de 5 verschillende liedjes met radio berichten die af en toe veranderen. Na een tijdje zul je merken dat het radiostation erg veel in de herhaling valt.

Het V.A.T.S. systeem, de quests, het verkennen van de wereld, Fallout 3 is een pareltje geworden. Je hebt de main quest waar je zo’n 18 uur over doet, maar dan heb je maar een fractie van de wereld gezien. Als je deze game goed speelt zit hier een dikke 500 uur aan gameplay in, helemaal met de trophies die binnenkort uit gaan komen. Fallout 3 is na tien jaar weer helemaal terug en een must-have voor elke RPG fan.

Pluspunten:

• V.A.T.S. systeem
• Vele uren gameplay