Gamers hebben een ontzettende hoge verwachting van Far Cry 2, aangezien het eerste deel in de franchise een regelrecht schot in de roos was. Far Cry 2 speelt zich af in het niet altijd goudeerlijke Afrika en kent ontzettend veel vrijheid. Met een map-editor, ijzersterke multiplayer en één aardig uitgebreide single-player zou Far Cry 2 maar zo eens de shooter van het jaar kunnen zijn. Of ze alle verwachtingen ook daadwerkelijk kunnen waarmaken? Dat lees je in deze review.

Het verhaal

Zoals al eerder gemeld speelt Far Cry 2 zich af in Afrika, een land dat in Far Cry 2 bekend staat als de bron voor criminaliteit en diamanten. In Far Cry 2 is er een burgeroorlog aan de gang gezien de regering als het ware is komen te vervallen. Veel burgers lopen met enorme geweren en bezetten in grote groepen bepaalde Afrikaanse wijken en beschouwen het als hun eigendom. In Far Cry 2 zijn er echter uiteindelijk nog maar twee hele grote partijen over gebleven, de fouten UFLL (The United Front for Liberation and Labour) en de goede, APR (Alliance for Proper Resistance), oftewel de rebellen en het verzet. Ook is er nog een derde partij namelijk de Underground, dit zijn handelaren die zoveel mogelijk uit het zicht proberen te blijven. Deze handelaren zijn als het ware de leveranciers voor de UFLL en de APR, zolang deze partijen diamanten weten te overhandigen kunnen zij zichzelf dingen verschaffen bij de Underground. In de game komt verder geen geld aan te pas; diamanten, dat is waar het om draait.

De Underground levert verschillende dingen aan je en je kan ze dus ook niet laten vallen. Zo zorgen zij voor medicijnen die helpen om gezond te blijven, en dat is nogal al handig als je meteen aan het begin al malaria oploopt.

Vrijheid

In Far Cry 2 heb je meer dan vijftig vierkante kilometer aan jungle tot je beschikking, en dat is echt een hele hoop. Vanaf het begin van de game kun je al meteen deze gehele wereld verkennen, echter valt dit in de praktijk nogal tegen. Aangezien de twee partijen, de UFLL en de APR, verschillende controleposten overal hebben neergezet kom je niet zomaar overal langs. Natuurlijk kun je proberen om meteen door deze controleposten heen te rijden, maar in het begin van de game is dit misschien niet zo makkelijk als je denkt. Ondanks dat de game dus veel vrijheid kent vanaf het begin, zal je per missie merken dat deze wereld zich langzamerhand uitbreidt. Waar je in het begin bij een controlepost het niet eens hoefde te proberen, zal je later in de game zonder problemen door kunnen rijden.

Gameplay

Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit in Far Cry 2: van varen tot autorijden en van paragliding tot schietbunkers. Dit alles zorgt dan ook voor veel diversiteit in de gameplay van de game. Als je zat bent om ter voet je te moeten verplaatsen dan pak je de auto, vind je het irritant om een berg af te rijden dan pak je gewoon een paraglider. Zulke dingen maken deze FPS net weer wat leuker dan andere games in dit genre. Ook kun je wanneer je gewond of ziek bent jezelf weer ‘oplappen’. Wanneer je bijvoorbeeld een kogel in je arm hebt kun je er deze met een tang weer uit halen, deze bloederige manier van medische zelfhulp is misschien niet geheel realistisch maar wel zeer leuk om te doen.

Opvallend is ook dat je wapens soms vastlopen, dit door het zand of de oudheid ervan, dit heet in de game ‘jamming’. Om het wapen weer aan de loop te krijgen druk je dan herhaaldelijk op ‘X’. Helaas kun je wapens daarentegen niet schoonmaken of repareren, dit in tegenstelling tot auto’s en boten.

Geluid

Far Cry 2 kent een goede soundtrack met veel Afrikaans getinte muziek, zeer toepasselijk dus. Maar geluid gaat natuurlijk verder dan een leuk deuntje op het juiste moment. Zo zijn de geluiden van een wapen zeer belangrijk in een goede FPS en dat is bij Far Cry 2 ook te merken. Een Desert Eagle klinkt zoals hij klinken moet en een AK-47 heeft de schelle schietgeluiden die hij moet hebben. Wat wel jammer is, is dat de monden soms niet gelijk lopen met de stemmen en dat mensen zich niet echt gedragen naar het feit wat ze zeggen. Als iemand dus heel bang of juist heel boos klinkt, uit hij dit niet in zijn gedrag.

Multiplayer

Zoals bijna elke FPS heeft ook Far Cry 2 een multiplayer. In de multiplayer van Far Cry 2 heb je de mogelijkheid om jezelf omhoog te ranken. Zo heb je verschillende klassen waarin je weer wapens kunt unlocken. Elke class kent zo zijn eigen primaire wapen en sidearm wapen, naast dit wordt je ook nog eens uitgerust met explosieven zoals frag grenades en molotov cocktails. Ranken doe je door tegenstanders uit te schakelen, hiermee verdien je experience points. Deze experience points kun je inruilen voor “blood diamonds”, waarmee je nieuwe wapens vrij kan spelen. In totaal heb je zes verschillende klassen, namelijk: Commando, Sharpshooter, Guerrilla, Rebel en Gunner. Elke class heeft zo zijn eigen specialiteiten. Zo is bijvoorbeeld een Commando klasse zeer effectief op kleine schietafstanden en veel beweging, dit terwijl een Sharpshooter meer accurate wapens heeft voor lange afstanden.

Graphics

Far Cry 2 is ongetwijfeld de best ogende FPS op de PlayStation 3 tot nu toe. Het landschap ziet er enorm mooi uit en het water is ontzettend realistisch. Tevens kennen de wapens veel detail en is de anti-aliasing dik in orde. Wat wel jammer is is dat Far Cry 2 nogal in elkaar gedrukt lijkt op een breedbeeld televisie, dit komt omdat de resolutie als het ware een soort vierkant is die in elkaar wordt gedrukt om breedbeeld te creëren, wanneer je echter een tijdje naar het scherm kijkt zal dit je niet eens meer opvallen. Ook de manier waarop het vuur eruit ziet is ongelooflijk, wanneer je met je vlammenwerper en molotov cocktails een berg met gras in de fik zet en op een afstandje gaat staan kijken zal het je verbazen hoe mooi dit in beeld gebracht wordt.

Map editor

In Far Cry 2 heb je tevens de mogelijkheid om je eigen maps te maken. Dit gaat ontzettend makkelijk en je hebt een rijke keuze aan objects, textures, voertuigen, bruggen, explosieven etc. Wanneer je zo’n map klaar hebt kun je spawn points en andere multiplayer vereiste elementen toevoegen. Nadat je dat gedaan hebt kun je je map verifiëren door te kijken of hij voldoet aan de eisen die de multiplayer stelt. Als je deze verificatie doorstaan hebt kun je je map aanbieden op de map community servers van Far Cry 2 en heeft iedereen de mogelijkheid om je map te downloaden. Dit alles zorgt voor een hoge replay-waarde van de game omdat er in principe oneindig veel maps beschikbaar kunnen komen. Een paar dagen na de launch van de game waren er dan ook al honderden, of misschien wel duizenden, nieuwe maps beschikbaar.

Far Cry 2 is misschien wel de FPS van het jaar, met een zeer hoge replay-waarde dankzij onder andere de map editor en de multiplayer zal deze game niet snel uit je PS3 gehaald worden. De single player is tevens dik in orde maar niet voor iedereen weggelegd. Zo moet je nogal veel rijden naar missies en dat kan soms nog wel eens vervelen. Echter ben je niet verplicht om een missie te doen en is het alleen al leuk om net als in GTA alles in de brand te steken en de enorme wereld te verkennen.

Pluspunten:

• Je eigen maps maken
  • Ranken in de multiplayer