Baas van Warframe vindt dat grote bedrijven te snel live service projecten opgeven

blank

Live service games zijn altijd wel een beetje een gok. Soms gaat het heel goed (kijk maar naar Fortnite) en soms net iets minder (herinner je je Marvel’s Avengers of Suicide Squad: Kill the Justice League nog?). Ook zijn er verhalen van dergelijke games die in het begin misschien wat leeg zijn, maar mettertijd toch weten te groeien: neem Sea of Thieves, bijvoorbeeld. Een bekende live service game is Warframe en de CEO van diens ontwikkelaar (Steve Sinclair van Digital Extremes) geeft nu ook zijn mening over dit verdienmodel en de huidige visie van andere bedrijven.

In een interview laat hij weten dat hij het jammer vindt om te zien dat veel live service projecten zo snel falen. Grote bedrijven verwachten al vanaf het begin af aan successen te zien en soms is dat gewoonweg niet het geval. Vaak worden games dan maar ‘weggegooid’ als ze bij de release niet populair of succesvol genoeg zijn en dat is verdomd jammer.

“They think the release is make or break, and it’s not. They have a financial way to be persistent, and they never do it. It comes out, doesn’t work and they throw it away.

Isn’t that a shame when you put so many years of your life into iterating on those systems or building technology or building the start of a community, and because the operating costs are high, you get terrified when you see the numbers drop and you leave.

We’ve seen this with amazing releases that I think have massive potential, and I think they eject too soon.”

Wat je mening ook moge zijn over dit soort games, Sinclair weet wel waarover hij spreekt. Warframe is inmiddels al meer dan 10 jaar oud en de game heeft nog steeds een actieve community.

  1. Anoniem-2269's avatar

    Ik ben absoluut geen fan van live service games, maar ik ben het wel met de beste man eens. Daarnaast ben ik ook van mening dat het gros van de live service games die in de afgelopen jaren uitgekomen zijn veel te vroeg en in een bar slechte staat live gegaan zijn waarbij de focus op microtransaction en battlepasses groter ligt dan op de game/gameplay zelf.

    Als ze de correcte focus hadden en minder hebberig zouden zijn dan zou de term ‘live service game’ minder uitgekotst worden onder de algemene gamer

    0
  2. Anoniem-178's avatar

    Geen fan van gaas games. Ze mogen van mij snel verdwijnen.

    0
  3. Anoniem-1626's avatar

    Hij beredeneerd vanuit zijn “succes” en vanuit zijn ervaring met Warframe, Warframe is zijn referentiekader.
    Je kunt een game die ergens in 2013 of 2014? is uitgebracht niet vergelijken met het huidige live service aanbod, hij stapte in in een tijd dat dergelijke games nog nieuw waren.

    Het kan best dat ie een punt heeft hoor maar ik denk gewoon dat hij niet juist geïnformeerd is.

    0
  4. Anoniem-4906's avatar

    @Anoniem-178:

    Waarom moeten ze verdwijnen? Omdat het niet leuk vind? Lekker egoïstisch.

    0
  5. Anoniem-7577's avatar

    Fallout 76 is ook van een groot bedrijf en had ook een hele slechte start maar desondanks wordt het spel nog steeds genoeg gespeeld dat ze elk jaar grote updates uitbrengen.

    Daarentegen hadden ze wel Nuclear Winter uitgebracht en later weer geannuleerd, wat de battle royale modus was voor Fallout 76, omdat deze niet populair genoeg was

    0
  6. Anoniem-8463's avatar

    Klinkt als Anthem..

    0
  7. Anoniem-4286's avatar

    @Anoniem-4906:

    Edit;

    *jij

    0
  8. User  avatar
    3568 XP

    De meeste live services games is ook gewoon niet wat we willen en is alleen gemaakt voor quick cash nothing else.

    0
  9. Anoniem-8372's avatar

    Lol speelt iemand nog warframe

    0
  10. Anoniem-4635's avatar

    @Anoniem-4906: dat is zijn mening , mag hij/zij die niet geven ?

    0
  11. Anoniem-7137's avatar

    Bungie is de enige topper op dit moment. 10 jaar en nog steeds een grote fanbase!

    Warframe zelf nooit wat aan gevonden.

    0
  12. Anoniem-6017's avatar

    De bass van Warhammer….

    Schrijf jij in je vrije tijd ook voor het Jeugdjournaal lol

    0
  13. User  avatar
    38 XP

    @Anoniem-8372: Ja zeker! er zijn genoeg die het spelen.

    0
  14. Anoniem-3411's avatar

    @Anoniem-8372: Meer dan genoeg mensen spelen warframe nog, daarom draait het ook al 10 jaar

    0
  15. User  avatar
    109 XP

    @Anoniem-1626: Ik denk dat hij wel degelijk gelijk heeft. Ja, het klopt dat dit, toen warframe uitkwam een nieuwe vorm van gamen was. Maar ik vind dat hij zeker weet waar hij over praat.

    Ja, warframe is zijn referentiekader maar ook een referentie kader voor zoveel andere gaas games. Nu willen bedrijven heel snel heel veel geld verdienen met een gaas game. Als dat niet gebeurd stoppen ze ermee ipv de game te verbeteren, de game uit te breiden, te luisteren naar de eventuele community of de game op een goede manier te blijven ondersteunen.

    Nee, als ze nu niet binnen een bepaalde tijd de gestelde target niet halen trekken ze de stekker eruit.

    0