Preview | Visions of Mana

blank

Preview | Visions of Mana – Eind vorig jaar werd de eerste mainline Mana-game sinds de release van Dawn of Mana 18 jaar geleden aangekondigd tijdens The Game Awards. Visions of Mana is de vijfde mainline Mana-game en komt later deze maand eindelijk uit. Eind vorige maand bracht Square Enix al een demo uit, zodat mensen het spel konden uitproberen. Wij hebben nu de mogelijkheid gekregen om de eerste zes à zeven uur van het spel te verkennen en een uitgebreide eerste indruk te krijgen van deze nieuwste release in de iconische actie-RPG-franchise.

Zet je eerste stap

In Visions of Mana kruip je in de huid van Val, een jongeman die als Soul Guard de taak heeft om de Alms – personen die zijn uitverkoren door elementale spirits – te vergezellen en beschermen op hun reis naar de Mana Tree. Tot zover je typische setup voor een RPG-verhaal. Wat volgt is een kleurrijk avontuur dat je door uiteenlopende omgevingen voert. Het ene moment ren je door een rotsachtig gebied met een vulkaan die dreigend boven je uittorent, en het volgende moment rijd je over wijde vlaktes op een wolfachtig wezen genaamd een Pikul.

blank

De artistieke aankleding van Visions of Mana is duidelijk diep geworteld in een animestijl die vergelijkbaar is met die van Dragon Quest. Het spel is dan ook een genot voor het oog. Echter, er zijn op visueel vlak ook enkele hekelpuntjes. Een van de grotere irritaties bij de visuele presentatie is het feit dat de Engelse voice-over niet synchroon loopt met de mondbewegingen van de personages. De Japanse voice-over heeft dit probleem gelukkig niet. Daarnaast vallen de animaties soms ook wat tegen. Een dialoog kan heel passievol of emotioneel worden vertolkt door het stemtalent, maar vervolgens zijn de gezichten van de desbetreffende personages in veel gevallen expressieloos. Dit komt de immersie niet ten goede, en dat is zonde, want tijdens gameplay is de visuele presentatie juist een van de sterke punten van het spel.

Groot speelveld, maar weinig te beleven

Visions of Mana is een semi-openwereldgame, vergelijkbaar met games zoals Final Fantasy XVI, waarin je je kunt bewegen door relatief grote omgevingen, maar waar gebieden nog steeds van elkaar gescheiden zijn door laadschermen. Hoewel deze gebieden er mooi uitzien, voelt het soms iets te leeg qua belevenissen. De wereld fungeert voornamelijk als ruimte voor vijanden die hier en daar rondzwerven. Daarnaast zijn er wel wat elemental aeries die punten geven om skills te ontgrendelen en schatkisten die over de wereld verspreid liggen, maar deze zijn vanaf het begin al gemarkeerd op je kaart. Hierdoor ben je snel geneigd om van markering naar markering te bewegen en het komt nooit als een verrassing wanneer je er één ‘vindt’. Ook sidequests stellen niet heel veel voor en draaien vaak om het vinden van een item of het verslaan van een bepaalde groep monsters.

blank

Elementale krachten

De combat van het spel deed ons vooral denken aan Ni no Kuni 2 qua snelheid en manier van spelen. Je hebt een knop om te ontwijken, een normale aanval te doen en een zware aanval te doen. Daarnaast heb je nog wat speciale vaardigheden en een ultieme aanval waarmee je gemakkelijk korte metten kunt maken met je vijanden. In de eerste paar uur was de combat niet heel innemend tot vervelens aan toe. Echter wordt het verrassend genoeg na een aantal uur een stuk leuker naarmate je meer party members met verschillende vechtstijlen en meer vaardigheden tot je beschikking hebt.

Eén van de elementen die extra diepgang geven aan de combat van Visions of Mana is het class-systeem. Tijdens je voortgang in het spel zul je elemental vessels tot je beschikking krijgen. Denk aan een windboemerang of een object dat de tijd kan beïnvloeden. Je kunt deze vessels toekennen aan je personages, en op basis hiervan zullen zij toegang krijgen tot een bijbehorende vaardigheid én zal de class van het personage veranderen, waarmee dus ook de speelstijl en statdistributie verandert. Geef je Val bijvoorbeeld een Sylphid Boomerang, dan zal zijn class veranderen naar Rune Knight, maar een ander personage wordt bijvoorbeeld een Dancer. Op deze manier kun je experimenteren met de rollen in je party.

blank

Voorlopige conclusie

Helaas was onze eerste kennismaking met de eerste mainline Mana-game in meer dan 15 jaar behoorlijk tegenvallend. Qua verhaal lijkt het erop dat we een typisch RPG-verhaal kunnen verwachten waarin een groep uitverkorenen de wereld gaat behoeden voor een kwaad, en tot nu toe leek het vrij basaal. Toch zijn er wat lichtpuntjes die mogelijk duiden op het tegenovergestelde, want waar het spel in de eerste uurtjes nog niet echt wist te overtuigen, werd het naarmate we vooruitgang boekten steeds leuker doordat je steeds meer nieuwe mogelijkheden krijgt. Daarom zijn we ook voorzichtig optimistisch dat deze stijgende lijn zich doorzet in andere aspecten van het spel. Om zeker te weten of dit ook echt zo zal zijn, zul je moeten wachten op de review van Visions of Mana. In de tussentijd kun je zelf het spel uitproberen door de demo te spelen.

  1. User  avatar
    4554 XP

    Het is dat augustus al druk is qua games. Maar op een later moment komt deze game zeker in huis.

    0
  2. Anoniem-6990's avatar

    @coola:

    Vind het wel mee vallen, de grote toppers wukong en starwars outlaws en Concord.
    En wat kleine spellen. Niet zo heel duur maandje.

    0
  3. User  avatar
    4554 XP

    @Anoniem-6990: duur niet nee inderdaad. Wel een druk maandje niet alleen qua games overigens. Van af maandag beginnen de scholen weer dus dan moet ik mijn tijd weer beter gaan managen.

    0
  4. User  avatar
    1774 XP

    “Eind vorig jaar werd de eerste mainline Mana-game sinds de release van Dawn of Mana 18 jaar geleden aangekondigd tijdens The Game Awards.”

    Ja, en Dawn Of Mana is hier geeneens uitgekomen. Die is niet verder gekomen dan Amerika, evenals Legend Of Mana. Wat nu Trials Of Mana is kwam destijds zelfs niet verder dan Japan. Dus het is pas de tweede console game die ook in Europa uitkomt, na Secret Of Mana.

    0
  5. User  avatar
    2131 XP

    @rainking: Dat klopt natuurlijk, goede toevoeging! 🙂

    0
  6. Anoniem-5400's avatar

    @Anoniem-6990: hoe kan je concord nou een topper noemen? Het is een F2P game die ze verkopen voor 40 euro.

    0
  7. Anoniem-3624's avatar

    @rainking:

    Legend of Mana

    https://store.playstation.com/nl-nl/product/EP0082-CUSA24496_00-LOMPS4EU00000001

    0
  8. Anoniem-646's avatar

    @Anoniem-5400:

    Wat een ongelofelijk domme uitspraak.

    0
  9. User  avatar
    1774 XP

    @Anoniem-3624:
    “Legend of Mana

    https://store.playstation.com/nl-nl/product/EP0082-CUSA24496_00-LOMPS4EU00000001”

    Dat is de remaster van een paar jaar geleden. Het ging hier om de oorspronkelijke spellen. Legend Of Mana kwam in ’99 uit in Japan en een jaar later in Amerika, maar in Europa verscheen die nooit. De eerste keer dat ik die kon spelen was op de PlayStation 3 via de amerikaanse PlayStation Store.

    0
  10. Anoniem-8983's avatar

    @Anoniem-6990: waar blijven die reviews op playsense voor die toppers concord en wukong op PS5?

    0
  11. Anoniem-305's avatar

    @Anoniem-8983:

    Waarom zou jij die willen lezen? Jij hebt je mening toch allang gevormd.

    0

Meer Visions of Mana

Meer

Review | Visions of Mana

Review | Visions of Mana – De afgelopen jaren werden voor de Mana-franchise vooral gekenmerkt door remakes en remasters, maar vanaf donderdag is het eindelijk weer tijd voor een nieuw avontuur in deze langlopende franchise. Visions o...

blank

Nermin Colakovic

Visions of Mana voorzien van ‘laatste’ trailer

Volgende week kunnen fans van de Mana-reeks aan de slag met Visions of Mana. Om degenen die twijfelen over een aanschaf van de RPG over de streep te trekken heeft Square Enix nog een ‘laatste’ trailer uitgegeven. Wij denken dat...

blank

Patrick Zwarts

Nieuwe Visions of Mana-trailer toont meer van de wereld

We hebben nog iets meer dan een week te gaan tot de release van Visions of Mana, reden genoeg dus voor Square Enix en Ouka Studios om een nieuwe trailer van het spel uit te brengen. Ditmaal krijgen we meer te zien van de kleurrijke wereld ...

blank

Nermin Colakovic

Visions of Mana komt eind augustus uit

Visions of Mana werd vorige maand door de ESRB van een leeftijdscategorie voorzien. Dit is meestal een voorteken dat een game niet al te lang meer op zich zal laten wachten, en zeker een releasedatum niet. Nu weten we dat dat inderdaad zo ...

blank

Patrick Zwarts