Preview | Dead Rising Deluxe Remaster – Met de ondergang van Capcom Vancouver leek er ook een einde te komen aan de Dead Rising-franchise. Toch lijkt Capcom de serie nieuw leven in te willen blazen, beginnend met een uitgebreide remaster van het eerste deel. De oorspronkelijke Dead Rising verscheen in 2006 voor de Xbox 360 en werd destijds als een indrukwekkende titel gezien. Nooit eerder waren er zo veel zombies tegelijk in beeld in een game. Daar stond tegenover dat sommige recensenten de game wat kaal vonden en het meer als een soort tech-demo beschouwden. Nu in 2024 krijgt Frank West opnieuw alle spotlights op zich gericht terwijl wij alvast een kijkje namen in de nieuwe en verbeterde Willamette Parkview Mall.

Alles voor de scoop

Het is wel gaaf om de klassieke openingsscène van Dead Rising te mogen aanschouwen in een geremasterde vorm. Freelance journalist Frank West komt per helikopter aan in Willamette om een scoop te pakken. Volgens bronnen zou daar namelijk iets vreemds aan de hand zijn. Vanuit de helikopter nemen we wat kiekjes en zien we een paar wanhopige mensen vechten voor hun leven terwijl ze van alle kanten belaagd worden door anderen. Zodra Frank aankomt bij de Willamette Parkview Mall, wordt hem al gauw duidelijk gemaakt dat het om zombies gaat en worden we verwelkomd in de hel. Frank heeft drie dagen om informatie te verzamelen en andere overlevenden te helpen voordat de helikopter terugkomt om hem op te halen. Camera en honkbalknuppels bij de hand? Let’s do this.

Geen schone schijn

Bij de eerste trailers van de Dead Rising Deluxe Remaster waren we direct onder de indruk; dit ziet eruit als meer dan een remaster. Toch doet Capcom er goed aan om de game te noemen wat het is: in de kern is het namelijk gewoon een remaster. Dat merkten we direct zodra we de eerste stappen met Frank in het winkelcentrum zetten. De game voelt niet meteen heel soepel aan, iets wat je ook merkt als je het origineel er weer eens bij pakt. Het manoeuvreren tussen de honderden zombies door vergt enige gewenning, net als de manier waarop Frank om zich heen slaat. Een ding is in ieder geval niet verloren gegaan met deze remaster, en dat is de moeilijkheidsgraad. De eerste Dead Rising was nooit een simpele game en dat is deze remaster ook niet.

Door zombies te verslaan en opdrachten te voltooien bouwt Frank zijn PP-meter op. Zodra deze vol is zal Frank een niveau omhoog gaan en leert hij nieuwe skills, zoals een trap vanuit de lucht of andere manieren om zombies te ontwijken. Je bouwt ook PP op door andere overlevenden uit het winkelcentrum naar veiligheid te brengen. Hier zijn in ieder geval de nodige verbeteringen aangebracht. Toegegeven, de AI is nog steeds verre van briljant, maar wanneer we het vergelijken met het origineel zijn de andere overlevenden in ieder geval niet meer totaal achterlijk te noemen. Dit maakt de game niet per se gemakkelijker, maar wel een stuk eerlijker.

blank

Bij de tijd

De verbeterde AI is niet de enige vooruitgang die we hebben mogen waarnemen. Zo is het nu ook mogelijk om met vuurwapens te richten én te bewegen. Dit maakt met name baasgevechten een stuk gestroomlijnder en geeft je ook de kans om snel weg te duiken als de vijand aanvalt. Een andere welkome toevoeging is autosave, want geloof ons: je zal hier en daar doodgaan. Het is dan erg prettig dat je niet gelijk uren aan progressie kwijtraakt, omdat je tussendoor bent vergeten een keer naar de wc te gaan wat de hoofdzakelijke save points in Dead Rising Deluxe Remaster zijn.

Nieuwe lik verf

Voor de Dead Rising Deluxe Remaster heeft Capcom de gehele game overgezet naar de RE Engine en dat ziet er met vlagen top uit. We zeggen met vlagen, want het is en blijft een remaster wat je merkt aan bepaalde grafische oneffenheden die ook in het origineel zaten. Denk aan het clippen van ledematen door kleding heen. We zagen het gebeuren in deze remaster, zochten dezelfde scène op in het origineel en zagen het daar ook gebeuren. In dat opzicht had er wat meer aandacht aan het grafische aspect besteed mogen worden, maar wellicht dat deze minimale klachten met de release zijn verholpen.

blank

Voorlopige conclusie

Ons wederzien met Frank West is ons tot nu toe goed bevallen. Dead Rising Deluxe Remaster lijkt een prima remaster ‘plus’ te gaan worden met wat broodnodige quality of life verbeteringen zonder in te leveren op de uitdaging waar Dead Rising om bekendstaat. In de preview-versie mochten we enkel aan de slag met de 72 Hour Mode, de klassieke versie waarbij alles op een timer gaat. We hopen in de volledige versie ook zonder tijdsdruk alles wat deze vernieuwde Willamette Parkview Mall te bieden heeft volledig te mogen verkennen. Sterker nog, we kijken er zelfs naar uit. Over ongeveer een maand verschijnt de volledige versie van Dead Rising Deluxe Remaster en tegen die tijd mag je ook ons eindoordeel verwachten.