Preview | Endurance Motorsport Series – Racegames hebben we natuurlijk in alle soorten en maten, waarbij de meeste ontwikkelaars zich op auto’s richten omdat die simpelweg de meest populaire vorm van racen bieden. Binnen de autosport heb je natuurlijk ook weer een enorme hoeveelheid disciplines en de meeste zijn al in videogamevorm gegoten. Een uitzondering is endurance racing, wat af en toe een onderdeel is van een grotere racegame, maar een specifieke focus daarop zie je niet zo snel in games. Een gat in de markt dacht Nacon en daarom werkt hun racestudio KT Racing aan Endurance: Motorsport Series.
Lange, maar niet absurd lange races
Als je een beetje bekend bent in de autosport, dan weet je dat de 24 uur van Le Mans het jaarlijkse hoogtepunt is in het endurance racen. Daarnaast heb je ook de 24 uur van de Nürburgring, een endurance race in Dubai, een 6-urige race in Spa-Francorchamps en ga zo maar door. In een team van drie moeten coureurs elkaar afwisselen en de auto heel over de finish brengen. Dit is een uitputtingsslag voor de coureurs, maar ook zeker het materiaal en het is elke race weer genieten, mits je dit kampioenschap kan waarderen.
Met Endurance: Motorsport Series komt dit samen in een videogame, waarin je zowel de rol van coureur als engineer aanneemt. Het gaat in deze game meer om het tactische en strategische spel naast puur alleen racen, wat voor een interessante dynamiek zorgt. Maak je ook alvast klaar voor lange races, al is het niet mogelijk om 24 uur non-stop te blijven gaan op Le Mans. Althans, de ontwikkelaar kijkt hier nog naar, maar de verwachting is dat deze belangrijke race korter zal zijn.
Misschien te begrijpen vanuit een technisch opzicht, maar tegelijkertijd ook wat vreemd als je juist je game om endurance racing heen bouwt. Sterker nog, oudere Gran Turismo delen boden ook de mogelijkheid om 24 uur te rijden. Enfin, deze game biedt meer dan alleen het racen zelf en de focus ligt op de drie meest prominente klassen in het kampioenschap: Hypercar, LMP2 en GT. Alle grote fabrikanten hebben hun auto’s en details beschikbaar gesteld via een licentie om in de game te gebruiken. Daarbij mag je ook verschillende bekende circuits verwachten, al stopt KT Racing er zelf ook fictieve banen in.
Een eigen draai
KT Racing benadert de sport op een eigen manier waardoor er een boeiende racegame moet ontstaan. In plaats van non-stop te racen, zul je ook vanaf de pitmuur de zaken moeten regelen. Tijdens de korte demo reden we zo bijvoorbeeld een aantal rondjes over Fuji Speedway om naadloos over te schakelen naar de pitmuur. Hier hingen schermen met informatie over het weer, de huidige stand van zaken met betrekking tot de bolide en coureur, en meer. Vanaf hier was het mogelijk om de auto naar binnen te roepen voor nieuwe banden, brandstof, een rijderswissel, enzovoort.
Het is aan jou om zowel dat stukje management voor je kiezen te nemen als zelf achter het stuur plaats te nemen. Zolang je dat overigens niet doet, zal de auto door de AI bestuurd worden. Een team is meestal ook met meerdere auto’s actief, soms zelfs in verschillende klassen waarbij je vanaf de pitmuur heel eenvoudig overschakelt. Niet alleen zorgt dit voor de meest complete endurance ervaring, die breder is dan alleen racen, ook zorgt het voor afwisseling. Het is immers goed voor te stellen dat de verveling op den duur enigszins kan toeslaan bij deze sport, wat nu dus afneemt met veel meer opties dan alleen het rijden zelf.
Opletten geblazen
Om de speelervaring nog wat dynamischer te maken, zul je te maken krijgen met onverwachte gebeurtenissen. Althans, gebeurtenissen waarop je dient te anticiperen. Zo heb je een weersvoorspelling die je continu in de gaten moet houden, want met slicks in de regen rijden is geen goed idee en als je een rondje te laat bent kan je kostbare plekken verliezen. Maar ook te laat je coureur wisselen is niet handig, want dan krijg je weer een penalty. Idem dito voor afsnijden, ongelukken veroorzaken en meer. Daarbij kan het voorkomen dat een race gedeeltelijk onder gele vlag gereden wordt na een crash, waar je ook rekening mee moet houden wil je geen straf krijgen.
Over crashen gesproken: de regel in endurance racing is dat als jij crasht maar je de pitstraat weet te halen, dat je na reparaties je weg kunt vervolgen. In deze game is het zo ingesteld dat een definitieve uitschakeling niet mogelijk is. Dus hoe hard je crash ook is, je zult altijd naar de pits kunnen om je auto te herstellen en de race te vervolgen. Niet helemaal realistisch, maar begrijpelijk in het kader van speelplezier, al zou een optie om dit in of uit te schakelen wel tof zijn. Andere coureurs kunnen hun bolide echter wel helemaal tot stront rijden en dan is het ook definitief klaar, dus er zit wat onderscheid in de benadering per ‘speler’.
Voorlopige conclusie
Endurance Motorsport Series is een interessante racegame die er tijdens de demo grafisch prima uitzag, maar niet het niveau van een Gran Turismo 7 haalt. Belangrijker is het gevoel met de auto’s en op basis van een sessie met de controller, voelde dat op zich prima aan. Het wisselen tussen racen en de pitsmuur is leuk gevonden en zorgt voor een meer dynamische ervaring, zeker omdat je ook met onvoorspelbaar weer en gebeurtenissen te maken krijgt. Opmerkelijk is wel dat je niet volledige races zoals in het echt kunt rijden, wat toch een beetje de essentie van de sport is, maar wie weet bouwt men dat alsnog in. Qua racen is het een andere tak van sport, maar wij kunnen het concept wel waarderen. De eerste indruk is in ieder geval positief.
No Thanks. Games zijn tegenwoordig of hersendood of je hebt een full time baan erbij te pakken.
Misschien is dit wel een leuk gegeven voor een race-game. Het is wel te hopen dat je bij een lange race, je progressie tussentijds kunt opslaan. Want ja, af en toe moet ik ook weleens werken he?
Dit is echt een kutconcept wat mij betreft.
Allemaal gebakken lucht, met alleen een teaser trailer kom je niet ver. Moet ook zeggen dat het een flink artikel is over een game met weinig inhoud.
Leuk concept. Maar een endurance race game maken zonder 24h races is wel compleet de bal gemist. Zeker als je enkel de classes GT, Hypercar en LMP2 welke nu net de endurance voertuigen zijn.
Zoals in het artikel staat had gran turismo al de endurance races , 24h inclusief. Zou niet weten waarom het niet mogelijk zou zijn met de huidige hardware.