Kwantiteit boven kwaliteit… het is een reële dreiging in de gamesindustrie. Titels worden groter en groter, duren langer en langer om te vervolledigen (en al helemaal voor perfectionisten), en verliezen zo soms de focus die van een veelbelovende game een absolute klassieker maakt. Gelukkig verschijnen er af en toe ook nog kleinere projecten.
Dying Light: The Beast bijvoorbeeld, een game die ooit als DLC voor Dying Light 2 de wereld in gestuurd zou worden, maar inmiddels een titel op zichzelf geworden is – weliswaar een kleinere, in dezelfde categorie als pakweg Spider-Man: Miles Morales of Assassin’s Creed: Mirage. Ideaal voor oudere gamers, die iets minder tijd hebben om in hun hobby te steken.
“I understand that for many players there is a [fascination] about the number of hours the game offers. But then as players get older, as the world around us gets more and more intense, and as we have lots of things that steal our attention, if you have a game that you have to play for 50 to 100 hours to complete, it’s really difficult to find time for that, right?”
Het bovenstaande citaat komt van Dying Light franchise director Tymon Smektala, die stelt dat er wel degelijk een publiek is voor een kortere, meer gefocuste ervaring. In een interview met GamesIndustry gaat de man nog verder. Hij laat optekenen dat er toekomst zit in kleinere projecten, ook omdat het financieel aantrekkelijker kan zijn voor studio’s.
“From the developer perspective, some of the problems that the industry faces right now is that games get bigger and bigger. They have bigger budgets, they take more time to produce. You have 500 people working on a game for five years, and in the end it might actually not be that successful.”
“So for developers I think there’s also some kind of an allure in spending less time, less money, less people on creating something that players will like. It gives you those shorter development cycles, and also the ability to try different things.”
Doe mij maar games waar ik honderden uren plezier aan beleef, zoals Fallout 4 en 76, GT7 op de PS5 en Forza op de XSX, GTA. Games waar je na 10 uren doorheen bent vind ik het geld niet waard.
Goed idee. Ik denk zelf dat games er zelfs beter door worden. 20 uur vind ik altijd een mooie lengte. All quality, no filler.
Als ze de prijs dan ook omlaag doen is er niks aan de hand lijkt mij
Kortere game maar natuurlijk wel de volle mep
@Anoniem-6606: 40 eu is prima niet meer
@Anoniem-5131:
Je gamed nog niet zolang zeker?
Beter dit dan de rinse and repeat grind games. #ubisoft
@Anoniem-9151: Amen.
@Anoniem-6606: Precies dit, kortere game prima maar dan moet het ook goedkoper zijn.
@Anoniem-6606: mwah lengte is niet altijd minder duur als die 20/25 uur replay waarde heeft mag ie gewoon 70/80 zijn.
Leven is niet gratis gap
@RobanosSmatros: Dat mag ie zeker, maar dan koop ik hem niet. Pas als er een dikke aanbieding op zit, als een verhaal van 50-100 uur 70 euro is dan hoort een game van 25 uur gewoon goedkoper te zijn.
@Anoniem-5373: jij gaat dus liever voor kwantiteit dan kwaliteit?
OPf games zoals de ubisoft formule waar je bizar veel zij missies hebben of trophies maar niks met het verhaal verder mee?
Hoi ik heb hem all uit gespild maar mij Thijd klopt niet 368 dagen 100 huur 88 minutes ik hat hem aan laaten staan want hij slaat het niet op dit is op de XBOX one s en ik heb ook nog op de Playstation 5
@Anoniem-8418: ok
@RobanosSmatros: Wie zegt dat een korte game kwalitatief niet goed kan zijn? Het gaat mij niet alleen om de kwaliteit van een game, ook om de duur. Als een game van 50 uur €70 waard is dan is een game van 25 uur toch niet hetzelfde waard. Hier ga ik er van uit dat het allebei goede games zijn.
Het is gewoon weer een manier om meer geld binnen te halen, als je normaal 4 jaar bezig bent met een game van 50 uur en verkoopt die voor €70 of je bent 2 jaar bezig met een spel van 25 uur en die verkoop je ook voor €70 om datzelfde kunstje 2 jaar later weer te doen dan houd je er het dubbele aan over. En mensen zoals jij trappen er nog in ook, ik niet.
@Anoniem-9166: nee gappie het verschil is alleen dat JIJ zegt dat een game lang moet zijn want dan is geld niet waard.
Ik ga voor kwaliteit niet kwaniteit.
VOor mij zelf vond ik god of war spiderman geweldig EN ga ik ze sowieso nog 2 misschien 3 keer spelen dus ook al was spiderman maar 20/25 uur het waren wel 20/25 geweldige uren.
Ik trap nergens in maar blijf dromen
Zeker een goed idee. Ik ben 38 jaar en ben mijn hele leven al een zware gamer (aangekomen omdat ik veel zit) lol. Ik heb bijvoorbeeld een week geleden een oude maar goude spel (Dying Light) waar ik toen dag en nacht veel plezier mee had nog een keer willen spelen. Ik ben nu ongeveer 60% ver en vind nu wel weer dat er een eind aan mocht komen. Geen idee of het met leeftijd te maken heeft. Maar korter maar mooiere verhaallijnen vind ik voor long-term resultaten geen slecht idee.
@Anoniem-5613: De main story van Dying Light is maar 18 uur dus is gewoon normaal, waarschijnlijk doe je ook veel zijmissies en ja dan wordt het dubbel zo lang.
Hoi ik heb hem all uit gespild maar mij Thijd klopt niet 368 dagen 100 huur 88 minutes ik hat hem aan laaten staan want hij slaat het niet op dit is op de XBOX one s en ik heb ook nog op de Playstation 5
@Anoniem-8118: Haha