Preview | Reanimal – Tarsier Studios kennen we natuurlijk allemaal van de Little Nightmares franchise. Deel één en twee hebben bewezen dat er veel animo is voor games die een lugubere en mysterieuze sfeer neerzetten. Met het reeds aangekondigde Little Nightmares 3 is de verwachting dat ook deze titel het weer goed zal gaan doen. Tarsier staat echter niet aan het roer van deze derde game, maar werkt aan een geheel nieuw project: Reanimal. Zoals de titel al een beetje weggeeft, zal deze game zich focussen op beestachtige gedrochten, die je maar net aan dieren kunt noemen. Op de gamescom hebben wij de game gespeeld.

Bekend concept

Met drie leden van het ontwikkelteam naast ons kregen we een korte pre-alpha demo te spelen. Er werd meteen één ding echt heel duidelijk: de stempel die de ontwikkelaar op Little Nightmares heeft gedrukt, komt ook hier weer terug. De stijl is somber, grauw en vooral mysterieus. In de schijnwerpers staat een duo, een broer en zus, waarbij je de controle hebt over broerlief. Het doel van het duo is om vrienden te redden en te ontsnappen van het eiland dat ze vroeger ooit thuis noemden. De demo begon in een donkere steeg waar, vermoedelijk, sneeuw lag. Het kon net zo goed as zijn, je weet het immers maar nooit met de obscure ideeën van Tarsier. Aan het einde van de steeg was er een raam waar we doorheen konden klimmen en zo kwamen we terecht in een trappenhuis.

Tot zover een kalme ervaring, totdat we bij de zolder aankwamen. Daar moesten we een luik openen met een sleutel, alleen was de sleutel zoek. Wij hadden niet heel goed opgelet, want de sleutel bleek gewoon naast het luik te liggen, op een stoel… bij een mannequin. Uiteraard greep de mannequin ons vast, waarna het zusje ons kwam redden. Met geweld stopte ze het poppen-ding en konden wij het luik openen en erin springen. Het duo kwam terecht in een grote open ruimte, gevuld met een berg aardappelen (daar leek het op in ieder geval) en rolden er vanaf. Op dit moment kwam er ook een immens harig beest tevoorschijn, met een groot gat in zijn kop en lange armen.

Spanning alom

De typische Little Nightmares platform-gameplay komt hier ook weer om de hoek kijken. Het grote gedrocht reageerde op geluid, dus langzaamaan manoeuvreerden wij ons naar de uitgang. Hier moesten we weer oppassen geen flessen om te stoten, anders waren broer en zus de pineut (wat uiteraard gebeurde). Omdat je met de broer speelt, moet jij de hand van je zus vasthouden, om haar op deze manier mee te nemen en te ontsnappen aan het beest. Eenmaal bij de uitgang renden we weer een hoop trappen op. Het grote, lelijke beest kwam wild achter ons aan, wat er supertof uitzag. Dit kwam onder meer door het vernieuwde camerawerk.

blank

Nieuwe perspectieven zorgen voor een frisse blik

Toen wij zuster meesleurden de trappen op, zoomde de camera uit naar een top-down perspectief. Een goede manier voor het krijgen van een hoogtegevoel van het trappenhuis. Dit cameragebruik komt ook terug in de eerste trailer van Reanimal, mocht je je er een voorstelling bij willen maken. In het gesprek met de ontwikkelaars kwam ook naar voren dat door in Reanimal voor een ander cameraperspectief te gaan, zij de vrijheid hebben om meer met de omgeving te doen. Tegelijkertijd heeft dat ook weer invloed op de schaal van de dierlijke gedrochten die voorkomen in de game. Hoewel de stijl in kern nog steeds trouw blijft aan Little Nightmares, zet Reanimal wel een nieuwe stap als het gaat om vormgeving en presentatie.

Gecombineerd met een ietwat realistische stijl, krijg je een strak ogende game. Hiermee bedoelen we dat de klei-achtige presentatie van Little Nightmares nu is ingewisseld voor een meer steriele grafische stijl, maar daardoor oogt het zeker niet minder luguber. In een ander deel van de demo bevond het duo zich weer op een zolder, ditmaal met het halve dak compleet vernietigd. De houten balken, het puin en de vloer zagen er realistisch uit door verbeterde belichting. Textures zijn van hogere kwaliteit, particle effects zijn meer aanwezig en ook de details in de omgeving zien er overtuigender uit. Reanimal zet nu al in zijn pre-alpha staat een stap vooruit qua grafische stijl.

blank

Voorlopige conclusie

De demo was kort en bondig, en het gesprek met de ontwikkelaars was interessant, maar de tijd die we hadden was eigenlijk te kort omdat we graag meer van Reanimal wilden zien. De game belooft een nog ambitieuzere ervaring te worden dan Little Nightmares dat ooit was. Door de nieuwe camera perspectieven ziet de game er grootschaliger uit, wat tevens voor een fris gevoel zorgt. Ook grafisch zet Tarsier Studios weer een flinke stap vooruit. Reanimal is nu al een behoorlijk gepolijste ervaring, en dan hebben we het hier over een pre-alpha build. Qua gameplay is het allemaal erg vertrouwd, wat in deze een goed punt is. Kortom, laat de game maar snel uitkomen, want het is veelbelovend.