Zoals verwacht heeft Mark Cerny vanmiddag tijdens de ‘Technical Presentation’ de PlayStation 5 Pro officieel aangekondigd. Het nieuwe systeem geeft gehoor aan ontwikkelaars en spelers, die graag een nog betere performance output willen van hun games.

Dit is momenteel lastig, waardoor de games in veel gevallen twee of meer grafische modi aanbieden. Het is een mooie, bekende tussenoplossing, maar dit kan beter. Daarom komt de PlayStation 5 Pro met verschillende verbeteringen en optimalisaties, waardoor de performance nog beter wordt.

Mark Cerny legt in de onderstaande video goed uit wat de beperkingen zijn en wat de vooruitgang is als games op de PlayStation 5 Pro gespeeld worden. Hierbij stipt hij ook aan dat de console is voorzien van een grotere GPU, geavanceerde ray tracing en upscaling biedt via AI. Dit zijn de drie pilaren waarop de PlayStation 5 Pro is gebouwd.

De PlayStation 5 Pro verschijnt op 7 november voor € 799,99.

CNET kreeg de kans om bij Sony PlayStation langs te gaan en deelt hun impressie van de console hieronder.

  • Upgraded GPU – With PlayStation 5 Pro, we are upgrading to a GPU that has 67% more Compute Units than the current PlayStation 5 console and 28% faster memory. Overall, this enables up to 45% faster rendering for gameplay, making the experience much smoother.
  • Advanced Ray Tracing – We’ve added even more powerful ray tracing that provides more dynamic reflection and refraction of light. This allows the rays to be cast at double, and at times triple, the speeds of the current PlayStation 5 console.
  • AI-Driven Upscaling – We’re also introducing PlayStation Spectral Super Resolution, an AI-driven upscaling that uses a machine learning-based technology to provide super sharp image clarity by adding an extraordinary amount of detail.