Preview | Metro Awakening VR

blank

Preview | Metro Awakening VR – Het Nederlandse Vertigo Games is zeker geen onbekende met virtual reality games. Titels zoals After the Fall en Arizona Sunshine waren meer dan vermakelijk. Het is dan ook niet zo gek dat we weer iets nieuws voor PlayStation VR 2 krijgen van deze studio: Metro Awakening VR. Het is een compleet nieuwe game binnen de gevierde franchise en dat is reden genoeg om er enthousiast van te worden. Op de gamescom hebben wij de game kunnen spelen en we mogen nu onze eerste ervaring met jullie delen. We kunnen alvast verklappen dat je voor deze game PlayStation VR2 weer onder het stof vandaan mag halen.

Heel eventjes oefenen, heel even maar

Voordat wij de eerste stappen konden zetten in het metrostelsel van Rusland, moesten wij wel eerst de kneepjes van het (VR) vak leren. En dit ging verbazingwekkend snel en goed. We begonnen de demo in een trainingskamer, waarin de basis van de game geleerd kon worden. Denk dan aan je wapen tevoorschijn halen, herladen, je rugtas pakken en je zaklamp gebruiken, enzovoort. Ook was dit het moment om wat instellingen aan te passen, zoals de manier van lopen (teleporteren of gewoon wandelen) en kijken (snel of in stappen). Zodra alles ingesteld was, begonnen we met het uittesten van de gameplay.

blank

Dit verliep buitengewoon intuïtief. Door bij verschillende plekken van je lichaam (schouder, middel, links en rechts) te grijpen, pak je specifieke voorwerpen. Rechts bij je middel heb je bijvoorbeeld je handwapen, over je rechterschouder pak je dan weer je shotgun of AK-47. Grijp je met je linkerhand over je rechterschouder heen, dan haal je je rugtas tevoorschijn. Dit kun je beschouwen als je inventory: hier vind je (grotere) wapens, filters voor je gasmasker en ook andere voorwerpen. Dit grijpen en pakken doe je natuurlijk met de Sense controllers, waarbij je pakt en loslaat met de L1/R1-knoppen.

Deze basis principes kennen we ook van Resident Evil 8: Village. Sterker nog, meteen bij het pakken van het handwapen gingen wij de basishandelingen uitvoeren: een magazijn check, herladen, mikken, alles op een manier zoals je dat in het echt zou doen. Doordat de ontwikkelaar dit op een intuïtieve manier in de game heeft gebouwd, maken we ons over de besturing geen enkele zorgen. Iets verder in de trainingskamer konden wij ook oefenen met een kruisboog. We stopten er een magazijn pijlen in door het erin te duwen en met een grote hendel konden we het wapen laden, waarna de pijlen gereed waren om af te vuren. Het zijn wat handelingen, maar dat maakt het leuk.

blank

Lekker in het duister ronddwalen

Zodra we de Russische kneepjes van het VR-vak onder de knie hadden, begon de echte speelervaring van Metro Awakening VR. We begaven ons in vele gangen en kamers, waarin veel te doen was: kastjes openen, deuren op een kier zetten en natuurlijk vechten met monsters. We kwamen onder andere grote insecten en mutanten tegen, waarop we direct onze zojuist geoefende vaardigheden konden uitproberen. De gameplay, hoewel compleet aangepast voor VR, is in kern hetzelfde als de Metro-games (2033 en Last Light met name).

Grafisch weet de game ook te imponeren. Door de hoge resolutie van PlayStation VR 2 kun je heel duidelijk de rotzooi in elke kamer zien of de gedetailleerde gezichten van de mutanten. Zo was er een scene op rails in de metro, waarbij wij belaagd werden door een mutant/hondachtig wezen. Deze hebben wij moeten afweren, maar uiteindelijk resulteerde ons ritje in een crash. Het monster lag dood op de kar, waardoor we die goed van dichtbij konden bekijken, en genieten van de details.

blank

Ik hoor stemmen in mijn hoofd

Tijdens de speelsessie hebben wij het nodige kunnen ervaren: soldaten neerschieten, ons weren tegen grote insecten en loot verzamelen zoals gasmasker filters. Want ja, de gasmasker is ook in dit deel weer een fundamenteel onderdeel van de gameplay. Af en toe zul je bepaalde ruimtes doorgaan waar giftige gaswolken hangen en radioactiviteit is. Het effect dat je het masker deels op je beeld ziet, maakt dat je een erg realistisch gevoel krijgt. Ook als je de filter dient te verwisselen, grijp je bij je mond, schroef je deze los en plaats je er een nieuwe op. Dit is het meest indrukwekkende van de game. Doordat je in het echt met PlayStation VR2 al iets op je neus hebt, lijkt het ophebben van een gasmasker net echt. Het is een toffe ervaring.

Onze speelsessie eindigde met een merkwaardige scene. De hoofdrolspeler is namelijk een beetje getikt. Op een gegeven moment kwamen wij in een kamer terecht die er, opmerkelijk genoeg, gezellig uitzag. Helaas konden we niet alles van het verhaal en de dialogen begrijpen, gezien de beursvloer erg lawaaierig was. Maar het kwam erop neer dat we nogal wat stemmen hoorden die ons helemaal gek maakten. Dit is een tipje van de sluier wat je kunt verwachten van Metro Awakening VR.

blank

Voorlopige conclusie

Het team van Vertigo Games weet waar ze mee bezig zijn. Het is erg leuk om te zien dat juist zij een nieuwe Metro-game ontwikkelen. De franchise leent zich er ook perfect voor. De gameplay mechanics zijn grandioos naar de VR-headset van Sony vertaald en in onze speelsessie hebben we dat goed kunnen ervaren. Wapens gebruiken verloopt ontzettend intuïtief en vooral het gebruik van het gasmasker is indrukwekkend. De game zal dit jaar nog verschijnen voor de PlayStation VR2, Steam VR en Meta Quest.

  1. User  avatar
    1165 XP

    Gelukkig weer een goede titel om naar uit te kijken! Klinkt allemaal veelbelovend!

    0
  2. Anoniem-9877's avatar

    @MacBlade: De vraag is echter hoveel PS5 bezitters hebben uberhaupt (te dure) VR bril

    0
  3. Anoniem-1679's avatar

    @Anoniem-9877: ik heb er 1. Jouw vraag boeit niemand

    0
  4. Anoniem-2487's avatar

    @Anoniem-9877: Of een steam vr? of een meta quest? veel mensen hebben een vr

    0
  5. User  avatar
    643 XP

    @Anoniem-9877: Ondertussen hebben best veel mensen een VR bril, waaronder ook psvr2 de laatste tijd (met wat price drops en de komst van de pc adapter) een flinke stijging kende, mede omdat het zeker technisch een goede headset is.

    Het is een kwestie van tijd wat mij betreft maar VR is een blijvertje. Als de headsets meer standalone power hebben, draadloos en uiteindelijk ook meer betaalbaar worden willen nog meer mensen over.

    Mooie preview trouwens dit. Dit kan iets heel moois worden! De game base wordt nog steeds uitgebreid en zo lang de developers steeds beter snappen wat goed werkt voor VR komt er vanzelf versnelling in de gemiddelde kwaliteit van de games.

    0
  6. Anoniem-7395's avatar

    @Anoniem-1679: Mij boeide het wel.

    0
  7. Anoniem-7518's avatar

    @Anoniem-9877: Hoezo te duur..?

    0
  8. Anoniem-3321's avatar

    @Anoniem-9877: Ik heb er ook 1

    0
  9. User  avatar
    1165 XP

    @Anoniem-9877: Ik denk niet dat heel veel gamers deze bril hebben. De bril is prijzig, maar te duur? Dat vind ik discutabel. Je krijgt er een prachtig stuk hardware voor. I.c.m. racestoel en stuur is bijvoorbeeld GT7 écht een next level game ervaring. Ik ben dan ook heel erg nieuwsgierig naar hoe intuïtief en innovatief de controls van Metro zijn. Deze staat zeer hoog op mijn verlanglijstje!

    0
  10. User  avatar
    7551 XP

    Wordt een toppertje voor PSVR2. Metro games zijn geweldig. Jammer dat de PSVR2 het nu ‘weer’ moet hebben van third party ontwikkelaars en dat Sony geen/weinig first party games uitbrengt voor PSVR2, zonde.. Zo was de Vita ook een geweldig apparaat die ze hebben laten vallen.

    0
  11. Anoniem-3236's avatar

    @Anoniem-9877: Ik heb de dure niet maar de normaal geprijsde ps-vr2 heb ik wel. Wist trouwens niet dat er een te dure bestaat.

    0
  12. Anoniem-4941's avatar

    @mrb: Sony heeft zelf de Vita vermoord. Heel erg jammer, het is een geweldig apparaat (ook nu nog)

    0
  13. Anoniem-6699's avatar

    @Anoniem-9877: the duiur? Nee jij bent gewoom gierig

    0
  14. Anoniem-7697's avatar

    Alien, behemoth en metro komen allemaal dit jaar. Te gek.

    0
  15. Anoniem-1906's avatar

    @Anoniem-7697: en Hitman world of assassins.

    0
  16. User  avatar
    7551 XP

    @Anoniem-4941: Helemaal mee eens, geweldig apparaat.

    0
  17. Anoniem-8077's avatar

    @Anoniem-6699: het is wel te duur, als je bekijkt hoeveel games er zijn waarvoor je het kunt gebruiken.
    Kunnen allemaal stoer zeggen dat ze er een hebben, waarschijnlijk zijn er een paar die de waarheid spreken.

    De meerderheid van de gamers heeft geen VR bril.

    Het is wel goed dat er toch Studios zijn die het risico lopen om er games voor te ontwikkelen.

    Metro was al vet maar dit met VR bril lijkt mij wel heel vet.

    0
  18. Anoniem-4755's avatar

    @Anoniem-8077:

    “het is wel te duur, als je bekijkt hoeveel games er zijn waarvoor je het kunt gebruiken.”

    Jij hebt er duidelijk geen. Er zijn +300 VR2 games… grapjas.

    0
  19. User  avatar
    9504 XP

    @Anoniem-8077: hoezo te duur? De technologie die er in zit is meer dan z’n geld waard. Vooral na de prijsdaling, en de mogelijk om op de pc te gebruiken geeft de psvr2 meer waard voor zijn geld.
    En wat er al gezegd is, er zijn echt wel veel games

    0
  20. Anoniem-6185's avatar

    @Anoniem-9877: ik heb PS5 en PSVR2 speciaal gekocht voor GT7… dus wat is te duur? Zoek een goede baan en ook jij kan hem betalen.

    0