Review | Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven – Tegenwoordig kun je games spelen ongeacht uit welk werelddeel ze afkomstig zijn. In de jaren 90 was dat echter anders. Toen verschenen er aardig wat games exclusief in Japan, zonder dat ze naar het Westen werden gebracht. Om deze toch te kunnen spelen, moest je niet alleen een Japanse console en de bijbehorende game importeren, maar ook Japans kunnen lezen. Anders zou je het verhaal missen of kon je de menu’s niet begrijpen. Hierdoor liepen veel gamers bijzondere titels mis. Dit was ook het geval met Romancing SaGa en diens vervolg. Nu brengt Square Enix het tweede deel opnieuw uit in de vorm een 3D-remake, die iedereen zal kunnen spelen. Of deze versie net zo goed is als het origineel uit 1993, moet natuurlijk nog blijken.
Helden worden vijanden
In Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven wordt het koninkrijk Varennes opgeschrikt door de terugkeer van The Seven Heroes. Dit team redde duizenden jaren geleden het rijk van de ondergang, maar inmiddels zijn ze door iedereen vergeten. Dat nemen de voormalige helden hen niet in dank af. Hun boosheid drijft hen ertoe om de macht over Varennes te grijpen en dat willen ze bereiken door middel van geweld. Jij speelt de rol van de leider van Varennes en het is aan jou om te voorkomen dat The Seven Heroes hun doel bereiken. Maar dit blijkt een veel langere en moeilijkere strijd te zijn dan je aanvankelijk dacht.
Veel keuzes
Romancing SaGa 2 is al meer dan 30 jaar beschikbaar, maar de RPG komt zelfs vandaag de dag nog origineel uit de hoek. De game bevat alles wat je van een klassieke turn-based RPG mag verwachten: een grote wereld, monsters en diverse mogelijkheden om je team te versterken. In tegenstelling tot veel RPG’s speelt het zich niet af in een open wereld. In plaats daarvan kies je losse omgevingen op een kaart en ontdek je stap voor stap nieuwe locaties die je later weer vrij kunt bezoeken. Wat Romancing SaGa 2 uniek maakt, is dat het verhaal zich over duizenden jaren afspeelt. Je speelt daarom niet steeds als dezelfde leider, maar elke opvolger erft wel de vaardigheden van zijn voorganger. Dat klinkt goed, maar er zit een addertje onder het gras: je kunt slechts een beperkt aantal keren doodgaan. Wanneer je alle Life Points (LP) verliest, is het game over. Voor je vier metgezellen geldt hetzelfde. Alleen als hun LP op zijn, sterven ze permanent en kun je geen gebruik meer van hen maken. Aangezien de game soms tientallen jaren overslaat, moet je regelmatig een nieuwe leider kiezen en team samenstellen. Voorzichtigheid is dus geboden bij elke stap die je neemt.
Uit welke personen je team bestaat kies je zelf en daarvoor heb je de keuze uit verschillende classes, zoals een Ranger en Mage. De Ranger blinkt uit in het gebruik van langeafstandswapens, terwijl de Mage sterk is in het gebruik van magie. Tijdens het avontuur kom je nog meer personages tegen die zich bij je willen aansluiten. Uiteindelijk kun je kiezen uit meer dan 30 verschillende classes, wat meer is dan in het origineel. Dit geeft je veel mogelijkheden om je ideale team te vormen en de keuze voor welke combinatie van classes je gebruikt, ligt volledig in jouw handen. Je hebt dus veel opties om je ideale team samen te stellen en voor welke combinaties aan classes je gaat. Waar je ook rekening mee moet houden is in welke formatie je team staat tijdens gevechten. Je begint met één formatie en je zal gaandeweg meer variaties bemachtigen. Elk heeft zijn eigen voor- en nadelen, dus is het aan jou om te zien welke het beste bij jouw gekozen team en speelstijl past. Er wordt dus ook aardig wat meer van je strategisch denkvermogen verwacht dan andere soortgelijke RPG’s en dat geeft het spel toch iets unieks, zelfs vandaag de dag nog.
Niet wat je verwacht
Het oplevelen van je personages gaat ook op een andere manier dan je gewend bent van de meeste RPG’s. De meeste games in dit genre maken gebruik van een skill tree, maar dat is hier niet het geval. Er zijn verschillende soorten wapens, zoals pijl en boog of een staf en daarvan kan elk personage over twee soorten beschikken. Je hebt ook nog magie van verschillende classes tot je beschikking, zoals aarde of water gerelateerd. Gebruik je een wapen of magie van een bepaalde klasse, dan verdien je voor het desbetreffende wapen- of magie-klasse ervaringspunten, waarmee je een desbetreffend balkje vult. Is deze geheel gevuld, dan level je de desbetreffende klasse op en worden alle wapens en magie die onder dezelfde klasse vallen sterker. Bovendien kun je nieuwe speciale aanvallen vrijspelen door meerdere keren voor bepaalde aanvallen te kiezen. Welke dit zijn wordt aangegeven door middel van een icoontje.
Deze ongebruikelijke manier van oplevelen is heel tof. Het is veel toegankelijker dan in andere games in dit genre. Hierdoor ben je niet onnodig veel tijd kwijt om je wapens en magie uit te bouwen, wat wel eens het geval is met skill trees. Het systeem biedt een verfrissende afwisseling ten opzichte van de traditionele skill trees die je in veel andere RPG’s tegenkomt, waarbij spelers vaak veel tijd kwijt zijn aan het uitbouwen van hun vaardigheden. Hier ontwikkelt je team zich organisch door simpelweg te vechten en de verschillende soorten wapens en magie te gebruiken. Het zorgt er bovendien voor dat gevechten dynamischer aanvoelen en niet snel eentonig worden, omdat elke vijand zijn eigen zwakke punten heeft. Hierdoor word je aangemoedigd om verschillende soorten wapens en magie te versterken, wat strategieën gevarieerd en uitdagend houdt.
Meerdere manieren om te knokken
Een ander sterk punt is dat er een breed scala aan speciale technieken te ontgrendelen is, wat zorgt voor voortdurende progressie en nieuwe mogelijkheden gedurende het hele avontuur. De toevoeging van geheel nieuwe teamaanvallen in de remake maakt de gevechten nog spannender. Door de zwakke plekken van vijanden te exploiteren, vul je een speciale meter. Zodra deze vol is, kun je krachtige teamaanvallen inzetten, wat weer een extra laag van strategische diepgang toevoegt aan de strijd. Dit alles maakt dat de gevechten fris en boeiend blijven, zelfs na vele uren spelen. De turn-based gevechten brengen op zichzelf verder geen bijzondere dingen met zich mee. Ben je fan van dit soort knokpartijen, dan ga je je prima vermaken met de remake van Romancing SaGa 2. In het origineel was alleen niet duidelijk wie er aan de beurt was en dat lost de remake op door middel van een tijdlijn.
Er zijn ook veel verschillende vijanden, dus je bent niet constant tegen dezelfde monsters aan het knokken. Tijdens de vele jaren waarin je het avontuur beleeft kan je ook gebouwen bouwen die jouw en je teamgenoten helpen. Zo kan je bijvoorbeeld een smederij openen om nieuwe wapens te maken. Deze kan je ook weer oplevelen met geld, waardoor je betere wapens kunt maken. Gelukkig zijn er veel schatkisten te vinden in de verschillende omgevingen en leveren gevechten ook wat duiten op, zodat je een vermogen kan vergaren. Dit is een leuke manier om je team te versterken. Je hebt ook genoeg tijd om te experimenteren, want de game neemt tientallen uren aan gameplay met zich mee.
Oud zeer
Helaas toont de game op andere punten duidelijker zijn ouderdom. De verschillende missies bieden namelijk weinig echte variatie. Vaak komt het neer op ‘ga naar deze plek om deze vijand te verslaan,’ en veel anders is het eigenlijk niet. Dat is jammer, want hierdoor wordt het wat eentonig, zelfs al zijn de gevechten leuk. Bovendien is het niet altijd duidelijk waar je precies naartoe moet. Sommige omgevingen hebben meerdere uitgangen, die soms naar nieuwe gebieden leiden. Hoewel er af en toe een symbool wordt gebruikt om je richting aan te geven, is dat niet altijd het geval. Dit zorgt ervoor dat je af en toe moet zoeken waar je heen moet om verder te komen in een missie. Daarnaast zijn er hier en daar wat difficulty spikes aanwezig: de moeilijkheidsgraad schiet dan ineens omhoog, waardoor grinden onvermijdelijk wordt. Hoewel dit kenmerkend was voor RPG’s uit de jaren 90, verwacht je van een remake juist dat dit soort dingen wat gestroomlijnder zijn.
Op grafisch vlak blinkt Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven ook niet echt uit. Ja, het is nu een 3D-avontuur in plaats van 2D, maar verwacht geen state-of-the-art graphics. Het ziet er niet lelijk uit, maar is vrij simplistisch gehouden. De remake heeft qua stijl veel weg van de laatste delen van de Ys-serie. De graphics lijken ook meer op die van een PlayStation 3/Xbox 360-titel, maar dan in 4K-resolutie, en dat is hier niet anders. De game draait op 60 frames per seconde, wat een constante framerate oplevert. We hebben geen zichtbare stottering of framedrops kunnen bespeuren. Over de muziek zijn we ook redelijk tevreden. Je kunt kiezen uit de originele of verbeterde versie, en hoewel er geen muziekstukken zijn die er echt uitspringen, is het goed genoeg. Hetzelfde geldt voor de voice-acting: het is niet geweldig, maar zeker goed genoeg.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar voor: PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.
Conclusie
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven is als remake goed gelukt. De game ziet er moderner uit en er zijn nieuwe features toegevoegd. Qua gameplay is er ook weinig mis met het spel. De turn-based gevechten zijn leuk en je hebt veel mogelijkheden om je team samen te stellen en te versterken. Bovendien verloopt het oplevelen van wapens en magie heel organisch, waardoor je minder onnodige tijd kwijt bent aan het toebedelen van upgrades. Toch laat Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven op sommige vlakken een beetje zijn ouderdom zien, vooral wat betreft de missies, die niet bepaald gevarieerd zijn. Er zijn ook enkele difficulty spikes aanwezig en het kan soms lastig zijn om nieuwe plekken te vinden. Desondanks zijn het de pluspunten die de overhand hebben en is er voldoende om van Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven te genieten. Dit is vooral aan de orde voor gamers die van turn-based combat houden, want dit soort titels worden steeds minder vaak gemaakt.
Pluspunten
- Tientallen uren aan gameplay
- Veel speciale aanvallen vrij te spelen
- Meer dan 30 classes om uit te kiezen
- Leuke turn-based gevechten
- Oplevelen wapens en magie erg toegankelijk
Minpunten
- Missies niet erg gevarieerd
- Niet altijd duidelijk hoe op een bepaalde plek te komen
- Wat difficulty spikes
8.0
Mooi! Weer een instabuy erbij
Dit is een topgame. Zo anders dan we gewend zijn. Voor mij een hele grote verrassing.