De games van 2025 | Elden Ring: Nightreign – Elden Ring is zonder twijfel een groot succes. De game is bijna 30 miljoen keer verkocht, meer dan alle Dark Souls-games samen. Het publiek heeft gesproken en duidelijk gemaakt dat FromSoftware erin is geslaagd met deze nieuwe IP, wat onder andere wel blijkt uit het winnen van de GOTY-award in 2022. Ook de Shadow of the Erdtree uitbreiding is goed ontvangen en werd zelfs ook genomineerd voor Game of the Year (met de bijbehorende kritiek). Met zo’n groot succes dachten ze bij FromSoftware: hier kunnen we meer mee doen, en dat gaan we ook doen! Tijdens The Game Awards werd een standalone game aangekondigd in het Elden Ring-universum, genaamd Nightreign.
Elden Ring: Nightreign – Ditmaal staat Miyazaki niet aan het roer, maar dat maakt het project niet minder interessant. In Nightreign krijg je te maken met een grote map, waarbij je kunt kiezen uit 8 speelbare preset characters, vergelijkbaar met classes. Met maximaal drie spelers tegelijk kun je de wereld van Elden Ring betreden in een roguelite-variant. Dit betekent dat je telkens opnieuw wordt geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en baasgevechten. De roguelite bevat daarnaast Battle Royale-elementen: er is een ring die het speelveld steeds kleiner maakt. Tegelijkertijd kun je in de wereld items vinden die je queeste vergemakkelijken en jou versterken.
Waar speelt de game zich precies af? In ieder geval niet in de al bestaande gebieden die je kent uit de basisgame. In Nightreign word je per ‘match’ in een andere map geplaatst. Elke match bestaat uit drie rondes, die in-game worden gepresenteerd als drie dagen. Per dag krijg je ongeveer 10 minuten om mini-bazen te verslaan. Op de derde dag moet je een vooraf gekozen (eind)baas verslaan. Zoals in de trailer al te zien was, keert onder andere de Nameless King terug in Nightreign. Meerdere iconische bazen uit andere FromSoftware-games zullen hun opwachting maken, naast geheel nieuwe bazen die speciaal voor deze game zijn ontworpen. Dit alles maakt van Elden Ring: Nightreign een spannende mix van vertrouwd en vernieuwend.
Voorlopige verwachting: Het is begrijpelijk dat het concept niet iedereen zal aanspreken. Toch weet Elden Ring: Nightreign een frisse draai te geven aan de inmiddels veelgebruikte gameplay-concepten. De prachtige artstijl die we kennen van Elden Ring wordt nu gecombineerd met nieuwe baasgevechten, iconische vijanden uit andere FromSoftware-games en een gameplay die verder wordt uitgebreid. Omdat het een standalone uitbreiding is, kan iedereen eenvoudig in de game duiken en meteen, samen met vrienden, een nieuw avontuur beleven. In februari wordt de eerste playtest beschikbaar gesteld voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
Deze sla ik over. Het hele “Battle Royale” achtige idee achter deze spinoff staat mij totaal niet aan. Korte sessies met baas gevechten en de areas die steeds kleiner worden. 3 dagen, van elk een kwartier lang. I will pass
Het publiek heeft gesproken? Had het publiek nog niet voldoende alternatieve squad based multiplayer / battle royal crap om uit te kiezen? #fuckthepublic
@7th-son: is geen battle royale. Het is coop met tijd limieten om bossen te verslaan. Soort monster hunter achtig maar dan moeilijker
@Anoniem-2748: ja, een team van 3 man die 45 minuten de tijd heeft om een baas te verslaan, in een steeds kleiner wordend gebied.
Bedoeld om tussendoor op te kunnen pakken in tegenstelling tot wat we gewend zijn met de andere souls likes van hun.
Ik zei het ook tussen haakjes, en het woord achtig erachter. Bedoel ook niet precies een battle royale game..
Ik vind dit concept gewoon niet passen bij hun titels, en dit trekt me dan ook niet
Dit is niets meer dan de naam Elden Ring uitmelken met een inferieur spel.
@Anoniem-2748: Uhm.. Volgens mij is Monster Hunter end game content toch een stuk lastiger dan de gemiddelde souls game.
Het scheelt dat tegen de tijd dat je bij die content bent, je er al 100 uur op hebt zitten en dus je skills op orde hebt. Maar de gevechten zijn toch echt een stuk lastiger.
@Anoniem-5862: nee, dat is feitelijk incorrect.
@Anoniem-7962: Naar mijn MENING niet. En ik spreek uit ervaring.