Wie Atomfall een beetje volgt, trekt al gauw de vergelijking met de Fallout-franchise. Niet vreemd: beide games maken immers gebruik van een apocalyptische setting. Het is voor geïnteresseerden daarom des te belangrijker om te duiden waarin Atomfall verschilt met andere open wereld RPG’s zoals Fallout. Eén van de unieke verschillen is dat de game geen gebruikmaakt van een klassiek quest systeem.
Director Ryan Greene vertelde in een interview onder meer dat er geen quest systeem in de game zit, omdat de speler juist gestimuleerd wordt zaken te onderzoeken. Je kan namelijk direct in de game elke kant op. Wat je interessant lijkt, kan je gaan onderzoeken zonder enige belemmering, al zullen sommige keuzes misschien iets meer voor de hand liggen dan andere.
Daarnaast vertelt hij dat de game meer dan een RPG is. Er zijn wel RPG-elementen aanwezig, maar het is ook een detective evenals een survival game. Hij vergelijkt Atomfall daarom ook niet direct met Fallout, maar meer met de X-Files vanwege het onderzoek dat je als speler verricht. Zo zal je ook doodlopende aanwijzingen vinden en misleidende aantekeningen.
Ook creative director Ben Fisher sloot aan met wat interessante feitjes. Zo zou Atomfall op zo’n manier gemaakt zijn dat je verhalen nog steeds kunt voltooien als je alle NPC’s afmaakt die je tegenkomt, en nog steeds begrijpt wat er precies aan de hand is. Volgens Fisher zijn er ook opties om bepaalde verhaallijnen of onderzoeken juist op een later tijdstip weer nieuw leven in te blazen.
Kortom: het geheel klinkt erg interessant en wij zijn dan ook benieuwd wat Atomfall gaat brengen.
“Right from the outset, you can do whatever you want. You can follow whatever lines of investigation that you want. Now, given that you’ll be poorly equipped, some choices may lead to bad results.
“We like to think of it as the X-Files in the Cold War Lake District. It can be difficult to wrap your head around what this game is. There are RPG-ish elements, but it’s definitely not an RPG. Atomfall is a detective game. It’s a survival game. There’s weird stuff happening and you have to adapt to it. You have to talk, you have to research, and you might have to do violence.”
“Theoretically, you could play through the game by killing every single character and still find enough leads to uncover a route through the game and understand what’s happening.” You can kill people at certain times of the game that will potentially sever a line to complete an ending, but there are also routes to reconfigure some of them by talking to certain characters, making smart choices, or bartering with traders for different information.”
Heel erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken met de quests. Ik hoop positief want de setting spreekt mij wel aan.