Dit is waarom The Order: 1886 nooit een vervolg heeft gekregen

Pakweg 10 jaar geleden kwam ontwikkelaar Ready at Dawn met de indrukwekkende shooter The Order: 1886. De game bracht een boeiend universum, maar was nogal aan de korte kant en kreeg daar logischerwijs ook het nodige aan kritiek op.

De ontwikkelaar heeft veel tijd geïnvesteerd in het creëren van het universum rondom deze titel, dit met als doel om meerdere delen uit te brengen. Helaas is het daar nooit van gekomen en het ziet er ook niet naar uit dat Sony nog wat met het IP gaat doen.

De mede-oprichter van Ready at Dawn, Andrea Pessino, heeft nu over de game gesproken en uitgelegd (via VGC) waarom er nooit een vervolg is verschenen. Volgens Pessino lag het niet zozeer aan de verkopen, maar meer aan de kritische ontvangst.

Hij stelt dat de proefreviews in eerste instantie een hoger cijfer voorspelden dan wat de game uiteindelijk kreeg. The Order: 1886 staat op een magere 6.3 en dat is lager dan geanticipeerd. Sony is volgens Pessino een trots bedrijf en als de score een 7.0 of hoger was geweest, was dat vervolg er wel gekomen.

“I don’t think it was the sales, I think it was the critical reception, that’s the thing. Sony is a very proud group and rightfully so, and the critical reception, if it had even been just in the 70s, we would have had the sequel, I’m convinced. Just a few points more and it would have been OK.”

Sony zelf zou de beslissing hebben genomen over de releasedatum en daar kon niet over onderhandeld worden. Het gevolg hiervan was dat de ontwikkelaar het nodige heeft weg moeten knippen uit de game, want eigenlijk had men nog een jaar extra nodig.

“One of the problems is that so much was cut. A lot of the more subtle narrative parts were lost because so much was chopped away and things that were supposed to be interactive became a movie. We needed another year, that’s the reality. We needed at least one more year, we didn’t get it, so we were like, cut, cut, cut.”

Dit verklaart ook waarom de game aan de korte kant was, want met een uur of zes was je er wel doorheen. Dit was ook een van onze kritiekpunten in de review, want hoewel de kwaliteit van The Order: 1886 uitstekend was, was de game voor een full-priced titel simpelweg te karig qua content.

Afgaande op wat Pessino zegt, is Sony eigenlijk indirect zelf verantwoordelijk voor het niet behalen van de doelstellingen die men voor ogen had met deze titel. Zonde, want een release in 2018 voor de sequel zou erg realistisch zijn geweest, aldus Pessino.

  1. Anoniem-8925's avatar

    de graphics zijn insane en dat toen al

    de game zelf is helaas te kort en de einde was quick time event

    doodzonde van een gruwelijke ip en franchise

    0
  2. User  avatar
    54 XP

    Toevallig een paar weken terug weer eens gedownload en de graphics en gameplay hebben de tand des tijds aardig doorstaan. Het verhaal en de wereld zijn intrigerend en smaakten naar meer, maar goed. Het is niet anders.

    0
  3. Anoniem-1093's avatar

    Maar wat waren de doelstellingen voor Sony dan? Want die quote over dat de game een kritische score in de 70s had moeten halen is een mening en geen feit.

    0
  4. Anoniem-4121's avatar

    Geweldige game maar helaas erg kort.

    0
  5. User  avatar
    860 XP

    Prachtige game met zoveel potentie. Al het harde werk was al gedaan en een deel 2 had groter en beter kunnen worden. Maar Sony kwam natuurlijk net uit de PS3 periode die enorm zwaar was en de volgende console moest een succes worden. Maar net als Days Gone hoop ik hier ooit een vervolg te zien.

    0
  6. User  avatar
    7551 XP

    Ze hadden ook kunnen kiezen om er geen full priced game van te maken, waarschijnlijk waren ze daar ook te trots voor 😉 Los daarvan, ik heb me gruwelijk goed vermaakt met de game.

    0
  7. User  avatar
    1405 XP

    Tamelijk bizar om meer waarde te hechten aan de kritische ontvangst dan aan de verkoop cijfers. Beetje hetzelfde verhaal als Days Gone. Toffe nieuwe IP’s met veel potentie maar ipv daarvan steken ze hun geld liever in remakes/remasters en games as a service die bij voorbaat al zijn gedoemd te mislukken. Jammer.

    0
  8. Anoniem-396's avatar

    @Kassandra: Volgens ex PS baas Shuhei Yoshida kosten remakes en remasters niet zo veel en de reden dat deze worden gemaakt is om de IP relevant te houden. Dit zijn zijn woorden, van een voormalige baas van PS. Die gast heeft de laarste tijd veel interessanre interviews gedaan over zijn tijd bij Sony.

    0
  9. User  avatar
    3886 XP

    de game was echt super goed. Super mooi. zeer sterke setting. Coole wapens en gameplay. Ik heb echt enorm (kort) genoten van deze game. ik had zo gehoopt op een vervolg want enkel de lengte van de game is een minpuntje.. ik zou hem een dikke 9 hebben gegeven

    0
  10. Anoniem-3850's avatar

    Echt een geweldige game. Graphics zien er zelfs nu nog beter uit dan meeste games van deze tijd.

    Als Sony nou in games als deze geld zou investeren inplaats van in Concord en die andere live service troep…

    0
  11. Anoniem-6869's avatar

    destijds day one gekocht, was inderdaad een mooie game maar zo doorheen, jammer want ze hadden gewoon kunnen afspreken om deel 2 langer te maken, dan had die het waarschijnlijk veel beter gedaan.

    0
  12. Anoniem-8819's avatar

    11 reacties en allemaal positief, ik sluit me hier helemaal bij aan!! De game probeerde iets nieuws, en is daar helaas voor afgemaakt. Had echt een gave franchise kunnen worden. Mischien een dlctje of 2, voordat er een deel 2 kwam. Beter dan al die remakes die er nu zijn!!

    0
  13. User  avatar
    634 XP

    Jammer dat er nooit een vervolg is gekomen. De game was inderdaad veel te kort, toch heb ik er van genoten.

    0
  14. Anoniem-6077's avatar

    @mrb: Publishers (in dit geval sony), gaan over prijs, release etc niet de developers

    0
  15. Anoniem-5705's avatar

    @Kassandra: Days Gone, daar was intern geen groen licht voor gegeven. Sony had daar nog niets mee te maken namelijk. Remasters en remakes worden gemaakt door kleinere teams intern of extern. Vaak nieuwe mensen om ze te trainen of een project te geven waar ze hun skills in kunnen laten zien.

    0
  16. Anoniem-5970's avatar

    Hopelijk komt ie ooit op gamepass, dan wil ik ‘m best wel proberen.

    0
  17. Anoniem-500's avatar

    Voor mensen die nog een game willen proberen die helemaal onder de radar is gegaan en zeer goed is: atomic heart! Echt de moeite…distopisch, top graphics en gampeplay, zit zeer goed in elkaar en vernieuwend

    0
  18. Anoniem-9701's avatar

    @Anoniem-500: daar ben ik na een paar uur mee gestopt vanwege de meer dan cringe voice acting en de m.i. vrij saaie gameplay. Maar ieder z’n ding gelukkig.

    0
  19. User  avatar
    7551 XP

    @Anoniem-6077: Ik heb het over Sony 😉

    ‘Sony is volgens Pessino een trots bedrijf en als de score een 7.0 of hoger was geweest, was dat vervolg er wel gekomen.’

    0
  20. Anoniem-4987's avatar

    De ironie, Days Gone vervolg wou Sony ook niet, terwijl die met een 7,1 gemiddeld toch boven hun sequel quota ligt..

    0
  21. User  avatar
    408 XP

    Leuke game met leuk verhaal.
    Destijds geleend van de bieb maar goed ook 1 regende zondag en je bent klaar.

    0
  22. Anoniem-352's avatar

    Ik vond dit juist 1 van de betere games. Dat hij kort was vond ik niet erg. Bij lange games haak ik vaak voor het einde al af

    0

Meer The Order: 1886

Meer

Ready at Dawn had plannen voor een The Order: 1886 vervolg

Ontwikkelaar Ready at Dawn werd in 2020 overgenomen door Meta met het oog op de ontwikkeling van nieuwe VR-games. Velen zullen de studio echter vooral kennen van de PS4-exclusieve game The Order: 1886, die vooral grafisch hoge ogen wist te...

blank

Nermin Colakovic

Krijgt The Order 1886 dan toch nog een vervolg?

Ah, The Order 1886. Wat keken we uit naar jouw release en wat waren we teleurgesteld toen bleek dat je eigenlijk niet meer was dan een vijf uur lange trailer voor een vervolg dat er – dankzij een op zijn zachtst uitgedrukt magere ont...

blank

Matthias Spapen

Ready at Dawn belooft dat de volgende game beter zal zijn

Ready at Dawn kwam begin dit jaar met The Order: 1886, een uitstekende game, maar wel één die veel kritieken te verduren kreeg. Zo was de game aan de korte kant, het verhaal te lineair en de gameplay was ook niet al te uitgebreid. Nu zij...

blank

Lennard Verhage