De meest succesvolle launchtitel van de Playstation 3 heeft een opvolger: Motorstorm Pacific Rift. De woestijn van deel 1 heeft plaatsgemaakt voor een tropisch eiland, een plek waar de vier elementen van de natuur nog een veel grotere rol spelen dan eerst het geval was. Is de kracht van Motorstorm terug, of had de serie meteen afgekapt moeten worden? Je leest het in deze review.

Mooi feestje

Net als in Motorstorm neem je in Pacific Rift deel aan het Motorstorm Festival. Dit festival bestaat uit een flink aantal races op acht verschillende niveaus. De niveaus, die in de game festivalrangen worden genoemd, bereik je door punten te halen in de races. Een gouden medaille levert 100, een zilveren 75 en een bronzen slechts 50 punten op. Wanneer je genoeg punten hebt verzameld krijg je de tickets om aan de races van een hogere rang mee te doen. Om hier meer variatie in te brengen zijn er tijdens sommige races extra tickets te verdienen. Bepaalde races hebben namelijk een wraklimiet of een tijdlimiet: de eerste eist van je dat je niet vaker dan een gegeven aantal keer crasht en de voor de tweede moet je een race binnen een bepaalde tijd finishen. Je mag deze limieten overigens gewoon overschrijden om de race te winnen, maar dan loop je een extra ticket (en dus extra medailles) mis.

Het festival is opgedeeld in vier categorieën: Aarde, Water, Lucht en Vuur. Deze staan ook wel bekend als de vier elementen van de natuur. Elke categorie heeft tracks die goed op de titel aansluiten: Aarde is vooral zand en modder, bij Water rij je langs het strand en door rivieren, Lucht slaat op het hooggebergte en in de Vuur-zone zal je te maken krijgen met de actieve vulkaan op het eiland. Er zijn in totaal 16 tracks die stuk voor stuk op verschillende manieren te rijden zijn, dus daar ben je nog wel even zoet mee.

Gameplay

Er zijn een aantal leuke veranderingen gedaan aan het rijden. In het vorige deel kon je alleen op de motor en ATV anderen van hun voertuig afslaan. Ditmaal zal dit ook mogelijk zijn met alle andere voertuigen. Door op R1 of L1 te drukken zal je een flinke duw naar rechts of naar links geven. Hierbij zal je wat boost gebruiken, waardoor je motor opwarmt. Je moet dus wel oppassen wanneer je deze functie gebruikt, anders kan je motor ontploffen. De belangrijkste veranderingen hebben echter te maken met de omgevingen: de plek waar je rijdt zal dit keer namelijk veel meer van invloed zijn op je rijgedrag dan voorheen. Hoewel de bekende ondergronden, zoals modder en los zand, nog dezelfde werking hebben, zal je dit keer ook met water en lava te maken krijgen. Deze soorten kunnen dodelijk zijn in Motorstorm.

Als je in lava terecht komt, ben je dood en wordt je weer op de weg gezet. Maar wat nog veel leuker is, is dat je motor veel sneller oververhit raakt als je er ook maar een beetje bij in de buurt bent. Als je langs een lavafront scheurt zal dit op twee manieren duidelijk worden: je motor en je boost-meter zullen in de brand vliegen. Je zal merken dat je motor veel sneller oververhit raakt dan wanneer je in een normale omgeving rondrijdt. Het water heeft precies het tegenovergestelde effect, dit koelt je motor juist af. Lava zal je vrijwel alleen maar in de vuur-levels tegenkomen, maar water is in alle andere categorieën te vinden.

De voertuigklasses zijn bijna onveranderd gebleven, op één klein dingetje na. Nouja, klein? De nieuwe voertuigen in Motorstorm zijn namelijk de Monstertrucks. Deze spectaculaire wagens zijn gigantisch groot, sturen voor geen meter en pletten alle kleinere auto’s en motoren alsof het niks is. Hoewel het over het algemeen wel wat moeilijker is om met deze monsters te winnen, zou je ze voor geen goud willen zien ontbreken in de game. Om ze niet te oppermachtig te maken, zijn ze nog wel een stuk lichter dan de Big Rigs (de vrachtwagens), waardoor het geheel toch goed in balans is.

Graphics

De demo van deze game viel grafisch gezien een beetje tegen. Laat je hierdoor echter niet tegenhouden om deze game aan te schaffen: de volledige game ziet er namelijk vele malen beter uit. Wanneer je stilstaat (bijvoorbeeld bij de start) zal je niet meteen versteld staan van de kwaliteit van de schaduwen en textures, maar wanneer je daadwerkelijk aan het racen bent ziet alles er prachtig uit. De imperfecties van de schaduwen zijn dan veranderd in mooie zachte schaduwen en de dichtbijzijnde textures lijken tien keer beter door de motion-blur. Ook de belichting is oogstrelend, wanneer je onder bomen doorgaat, zal je de zonnestralen door de bladeren heen kunnen zien gaan (ook wel “God-rays” genoemd), iets wat er bijzonder mooi uitziet. Het grootste minpunt aan de graphics is toch wel de pop-in verschijnselen die de game door de streaming vertoond, in de verte zullen plantjes en textures in het beeld knallen, wat soms wel storend kan zijn.

De grafische stijl van de originele Motorstorm, een grote grauwe woestijn met hier en daar een plantje, is behoorlijk omgegooid. De Lucht- en Aarde-zones hebben nog het meeste weg van deel één, waar je nog wel eens over stoffige heuvels en door modderbakken heen gaat. Echter is de rest van de game behoorlijk nieuw. De tropische bossen zijn zeer mooi en erg dicht, je zal met je wagen overal doorheen moeten ploeteren. Vrijwel alle planten reageren overigens op je auto, en kunnen dus ook tegen je werken. Kijk dus niet verbaasd op als je op een motor zit en je hoofd blijft haken aan een liaan.

Geluid

De soundtrack volgt helemaal de traditie die Motorstorm 1 heeft neergezet: dus als je niet van flinke rockmuziek en hier en daar een technobeat houdt kan je maar beter de muziek uitzetten. Wat variatie betreft schiet dit dus best wel tekort. De geluiden van de voertuigen zelf zijn wel weer erg goed, al verbaast het volumeverschil van bepaalde wagens soms wel. Zo is een Rallywagen bijvoorbeeld veel luider dan Monstertruck, terwijl die laatste waarschijnlijk een factor 5 aan pk’s in zijn motor heeft zitten.

Multiplayer

De online multiplayer is leuk, maar voegt op zich niet extreem veel toe aan de game. Tuurlijk zal je er de nodige extra uren in stoppen, want het blijft ongelooflijk leuk om echte mensen een ravijn in te sturen, maar extra gameplay voegt de modus niet toe. De nieuwe multiplayermode, namelijk de offline splitscreen mode, doet dit echter wel. Wat in deel 1 “technisch onmogelijk” was, kan nu tot wel 3 vrienden tegelijk gespeeld worden. Deze functie zal, zelfs als je al een tijdje op het Festival bent uitgekeken, je aanmoedigen om de game vroeg of laat toch weer uit de kast te halen.

Motorstorm: Pacific Rift loopt op vrijwel alle vlakken vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Er zijn meer banen, het ticketsysteem is verbeterd, er zijn meer mogelijkheden om je tegenstanders van de baan te drukken en de omgeving is echt prachtig. Het geluid valt een beetje tegen door het gebrek aan variatie, maar dit wordt op het gebied van de offline multiplayer weer ruimschoots goedgemaakt. Kortom: Motorstorm Pacific Rift is een erg leuke game, die je als offroad-racing fan niet mag missen.

Pluspunten:

• Rammen van tegenstanders
  • Grafisch erg goed