Review | Assassin’s Creed: Shadows – Ubisoft verkeert in roerige tijden: interne instabiliteit, studiosluitingen en geruchten over een nieuwe bedrijfsstructuur om de belangrijkste IP’s van het bedrijf onder te brengen en mogelijk toegankelijk te maken voor andere partijen. Te midden van dit rumoer en na meerdere keren te zijn uitgesteld, wordt de release van Assassin’s Creed: Shadows een cruciaal moment voor de uitgever. De nieuwste game in de franchise brengt spelers naar een lang verlangde setting: Japan. De verwachtingen zijn hooggespannen, zowel bij Ubisoft als bij fans wereldwijd. De enige vraag die nu nog rest, is of Assassin’s Creed: Shadows de rijzende zon tegemoet zal gaan of een lot wacht dat verhuld is in de schaduw van zijn voorgangers.
De Unificatie van Japan
Het verhaal van Assassin’s Creed: Shadows speelt zich af tijdens de Sengoku-periode, waarin Oda Nobunaga en zijn opvolger Toyotomi Hideyoshi—al dan niet met geweld—het eens zo gefragmenteerde Japan bij elkaar brachten en de macht centraliseerden. Tegen de achtergrond van deze boeiende periode richt het verhaal van Shadows zich op twee personages: Fuyibayashi Naoe, een shinobi afkomstig uit Iga, en de uit Afrika afkomstige samoerai Yasuke. Twee individuen met aanvankelijk tegengestelde belangen, maar wier lot uiteindelijk met elkaar verweven raakt door een gezamenlijk doel. Namelijk Japan ontdoen van een geheime organisatie genaamd de Shinbakufu.
De game neemt de tijd voor de introductie van Yasuke en Naoe, waardoor je vanaf het begin al een goed idee krijgt van wie ze zijn. De personages worden daarna nog verder uitgediept wanneer je middels speelbare flashbacks in het verleden van de twee duikt. Dat is meteen een van de punten waarop Shadows zichzelf verbetert ten opzichte van recentere Assassin’s Creed-games. Er wordt tijd besteed aan het uitbouwen van de persoonlijkheden van de twee personages en de onderlinge relatie, waardoor je echt een gevoel krijgt voor Naoe en Yasuke. De liefde en aandacht voor de hoofdpersonages is helaas echter niet bestemd voor veel van de zijpersonages die je tijdens je avontuur tegenkomt.
Het algehele narratief is opgedeeld in kleine verhaalarcs waarin één of meerdere zijpersonages van belang zijn. Deze worden tijdens zo’n ‘arc’, die vaak bestaat uit een vier- of vijftal interessante missies, geïntroduceerd en uitgediept, waarna ze niet meer echt een actieve rol spelen in het verhaal. Er is echter een uitzondering voor ‘Allies’. Dit zijn personages die je ook weleens tegenkomt tijdens eerdergenoemde secties, maar die je daarna ook nog uitnodigt in je basis, waar je nadien meer over hen te weten kunt komen. Het verhaal is interessant, maar daar staat wel tegenover dat het soms niet vlot genoeg verloopt door de grote open wereld, waardoor de focus soms ietwat verloren gaat, zelfs als je van missie naar missie gaat zonder afgeleid te worden.
De toekomst van Assassin’s Creed
Met Assassin’s Creed: Shadows introduceert Ubisoft ook een gloednieuw platform voor alles rondom Assassin’s Creed: de Animus Hub. Wanneer je Shadows (en toekomstige Assassin’s Creed-spellen) opstart, begin je in de Animus Hub, een soort opstartscherm waarin je kunt kiezen om een van de Assassin’s Creed-spellen vanaf Origins op te starten. Daarnaast zal het ook gebruikt worden als verzamelplaats voor de Modern Day-verhaallijn. Deze verhaallijn is nog steeds onderdeel van Shadows, maar de cut-scènes zijn naderhand beschikbaar om te bekijken vanuit de Hub. Daarnaast is er ook iets genaamd ‘Legacies’, wat in principe een (vooralsnog gratis) Battle Pass is waarmee je in-game items (zoals wapens), Helix Credits (de microtransactievaluta) en tekstuele Modern Day-content kunt vrijspelen. De Animus Hub stelt momenteel nog niet veel voor, maar hopelijk maakt Ubisoft gebruik van deze kans om wat meer aandacht te geven aan de Modern Day-verhaallijn.
Kies je speelstijl
Een van de meest interessante aspecten van Shadows vanuit een gameplay technisch standpunt is natuurlijk de mogelijkheid om met twee verschillende personages te spelen. Dit was eerder al mogelijk in Assassin’s Creed, maar toen was het vooral een visuele keuze. Ditmaal spelen de twee personages daadwerkelijk compleet verschillend van elkaar. Naoe is een lichtvoetige ninja die geruisloos rondsluipt om vijanden te verrassen met haar hidden blade of ninja-tools en gemakkelijk overal op kan klimmen met behulp van haar grappling hook. Ze heeft echter ook haar zwakke kanten: zo kan ze niet veel klappen incasseren. Yasuke daarentegen speelt als een onverwoestbare tank. Hij kan deuren omver rammen en maakt met zijn brute kracht razendsnel korte metten met zijn vijanden. Daarentegen kan Yasuke minder goed klimmen, waardoor je eerst op zoek moet naar lagere daken, en beweegt hij over het algemeen wat zwaarder.
Daar houden de verschillen nog niet op. Zo hebben beide personages andere wapens tot hun beschikking, zoals de teppo voor Yasuke en de kusarigama voor Naoe, en zijn er bepaalde missies die je alleen als een van de twee kunt spelen. Wees niet getreurd als je een voorkeur ontwikkelt voor een van de twee; de meeste content is met beide personages te spelen, en vaak genoeg wordt er aan het begin of eind van een missie gevraagd met welk personage je verder wilt. Ook kun je dit op de meeste momenten zelf heel snel in het menu doen. Het is wel duidelijk dat de personages wezenlijk van elkaar verschillen, en alhoewel de meeste spelers waarschijnlijk een voorkeur ontwikkelen voor een van de twee, helpt het toch om de variatie in de gameplay ervaring erin te houden.
Nieuw en oud
Assassin’s Creed: Shadows kent een nieuw ‘schaduwsysteem’. Je kunt verschillende lichtbronnen uitzetten om jezelf te verhullen in de schaduwen zodat de vijanden je niet kunnen zien. Bovenin in het scherm zie je dankzij een meter hoe zichtbaar je bent voor vijanden. Midden op straat in het daglicht zal de meter volledig gevuld zijn, maar in de nacht met alle lichten uit zal de meter leeg zijn, waarbij je een icoon van een gesloten oog ziet. Op dat moment weet je dat je gemakkelijk heel dichtbij een vijand kan komen, zelfs als ze richting jou kijken. Daarnaast is er een objectives menu wat een evolutie is van het systeem in voorgaande games waar je je Order of the Ancients-targets kon zien. Nu is het een overzicht van verschillende ‘schaduw-organisaties’ waaronder de eerdergenoemde Shinbakufu, en een overzicht van verschillende quests en tot welke personages en regio’s deze quests behoren.
Je hebt nu ook toegang tot een basis waar je je eigen kleine nederzetting kan uitbouwen met bijvoorbeeld een dojo, stal, smid en meer. Je kan met de resources die je verzamelt op je avontuur nieuwe gebouwen bouwen en verbeteren. Dit resulteert in upgrades zoals het kunnen oproepen van meer bondgenoten om je te helpen tijdens gevechten, wapens van hogere levels en het kunnen gebruiken van meer scouts. Scouts kun je gebruiken om in een radius op de map het doel van je missie gemakkelijker te kunnen vinden. Je kan scouts ook gebruiken om materiaal dat je hebt gemarkeerd in nederzettingen op te halen.
Er is een grotere variatie aan vijanden. Er zitten zelfs vijanden tussen die, wanneer ze alert zijn, je sluipaanval gemakkelijk kunnen pareren totdat je bepaalde vaardigheden vrijspeelt. Het vrijspelen van vaardigheden is vergelijkbaar met eerdere games: je krijgt punten voor het voltooien van bepaalde locaties en missies. Verder zal er nog veel meer bekend worden. Zo word je nog steeds sterker door levels omhoog te gaan en betere uitrusting aan te trekken. De combat is voorzien van nieuwe animaties en voelt over het algemeen iets vloeiender aan, maar is niettemin nog steeds hetzelfde. Er zijn, zoals verwacht, wel weer wat nieuwe activiteiten in de wereld, zoals bidden bij Japanse Shinto-heiligdommen en het uitvoeren van handgebaren tijdens meditatie, maar over het algemeen is de gameplayloop hetzelfde als voorheen en kun je dus wel wat repetitie verwachten. Vond je de gameplay van Origins, Odyssey, Valhalla of Mirage niks? Verwacht dan niet dat dat ditmaal anders zal zijn.
Pracht en praal
We hebben het spel zowel op pc (via GeForce Now) als op de reguliere PlayStation 5 kunnen ervaren. De pc-versie streamde als een zonnetje naar ons systeem, en we konden het spel met bijna alle instellingen op max (behalve RTX) spelen met een 4K-resolutie en 70-90fps. De game speelde soepel en zag er geweldig uit. Bij de initiële start-up en bij het wisselen van personage was er soms nog wel een laadscherm van enkele seconden. De PS5 kan daar natuurlijk niet tegen opboksen. Alles ziet er nog steeds goed uit, maar de laadschermen duren iets langer en het verschil in detaillering, vooral bij de hoofdpersonages en omgevingen, was merkbaar. Hoewel het spel in de performance-modus vaak de 60fps wist vast te houden, waren er momenten waarop de framerate een duik nam en lagged het zelfs steevast wanneer je je in de thuisbasis van Naoe en Yasuke bevindt.
Laat duidelijk zijn dat, ongeacht op welk platform je speelt, Assassin’s Creed: Shadows de mooiste Assassin’s Creed-game tot nu toe is met de minste bugs. De pittoreske dorpen en steden van Japan in de 16e eeuw zien er prachtig uit, om nog maar te zwijgen over de natuur en de verschillende shrines. Hoe deze locaties eruitzien, verandert ook constant dankzij een seizoensysteem, waardoor je na een bepaalde tijd een ander getij hebt. Zo heb je eigenlijk vier varianten van de wereld. Het veranderen van seizoenen heeft ook enige impact op de gameplay. Zo resetten alle vijanden die je hebt vermoord, keren de schatten die je hebt geloot terug, en heb je alle gebruikte scouts weer tot je beschikking.
Kies voor minder keuze
Er zijn een aantal opties in de game-instellingen om je Assassin’s Creed: Shadows-ervaring af te stemmen op je wensen. Je kunt nu bijvoorbeeld kiezen om ‘Canon Mode’ aan te zetten. Dit verwijdert de mogelijkheid om dialoogopties te kiezen. In plaats daarvan wordt er automatisch een keuze gemaakt op basis van wat de ontwikkelaars hebben aangewezen als ‘de waarheid’. Ook is er de ‘Immersion Mode’. Met deze modus zorg je ervoor dat alle personages hun daadwerkelijke taal spreken. Dit is veelal Japans, maar er zijn ook Portugese personages die dan dus Portugees spreken. Dit is een aanrader, niet alleen voor een meeslependere ervaring, maar ook omdat de Engelse voice-acting van Assassin’s Creed, net zoals voorgaande jaren, nog steeds grotendeels ondermaats is.
De soundtrack van de game bestaat uit muziek veelal gespeeld door klassieke Japanse instrumenten, maar tijdens wat intensere momenten zoals vechtscènes worden er ook wel eens wat beats doorheen gemixt. Het inzetten van de eerste beats kwam als verrassing, maar het belichaamt eigenlijk wel de muzikale identiteit die Assassin’s Creed heeft ontwikkeld over de jaren heen. Het werkt door het gelimiteerde gebruik niet heel invasief over de in het algemeen serene sfeer die de soundtrack met zich meebrengt, wanneer je te paard of te voet door de prachtige wereld reist.
Gespeeld op: PlayStation 5 en pc.
Ook beschikbaar op: Xbox Series X|S.
Kom maar op! Mijn pre order is verzonden, ligt hopelijk morgen in de bus
laat nu het kankeren maar weer begginen ik ga er lekker wel van genieten
Een 8 is voor een game als dit erg terecht. Kan niet wachten tot ik donderdag zelf met Naoe de Shinobi en Yaskuke de samoerai kans spelen.
Ben erg benieuwd naar deze deel! Laat het maar snel 20 maart zijn, Tenzij je the Gold Edition heb!;p
Vond die reviews van rond de 55 score geloofwaardiger op metacritic. Die namelijk dingen benoemen waar hier het tegendeel van word beweerd word. Spannend!
@Anoniem-2161: Ik vind vooral de 7,5 tot 8,5 reviews geloofwaardig.
Die van duals shockers komt over als een zuur kutje als ik eerlijk mag zijn.
@Anoniem-2161: en daarom staat het gemiddeld op 83%.
Je geeft ook een ijzersterke onderbouwing…..o ja kan ook niet, je hebt hem zelf nog niet gespeeld
Leuk man. Over 3 maandjes voor de helft van de prijs
@Anoniem-6167: Leuk man, over een paar jaar in de Plus. Ga maar lekker wachten.
@Anoniem-2161: Ach gut, valt de hoge score zo tegen. Jammer he dat er toch nog vee mensen deze games kunnen waarderen.
@Anoniem-4112: gaan we zeker doen. Is me het geld niet waard
Veel zin in deze game, donderdag gelijk los
Precies wat ik ervan verwachte en dat is helemaal prima. Ik wacht alleen nog even voordat die iets goedkoper wordt dan €80
@Anoniem-4112: waarom? er zijn tig games die 100x beter zijn, maar idd deze komt binnekort wel in de sale
Topper dus! Zin in!
Na nog een aantal reviews gelezen en gekeken tegen waaronder die van fextralife en ACG kan ik alleen maar concluderen dat het (imho) de €80 meer dan waard is.
Zin in deze game. Nog ff geduld
het is woke, dus wordt het beloond met een hoog cijfer, net zoals bij dragon age gebeurde en kijk wat dat voor game is, was al na 3 maanden in ps plus. Degene die je nu de game ziet prijzen zijn gesponsorde reviewers en streamers met ubisoft partner.
Heb de game ook gespeeld en de minpunten die hier genoemd zijn kloppen, maar hadden wel meer mee moeten tellen. De engelse stemmen zijn verschrikkelijk slecht. De combat met Yasuke is lomp en je moet ontzettend vaak vijanden slaan om ze te doden. Het pas niet bij een AC game. De game is een oke game en zou eigenlijk tussen een 6-6.5 moeten zijn.
@coola: gelukkig loop je dat al niet al maanden tot vervelends toe te melden hier…
@Anoniem-1014: Nee de 7,5 tot 8,5 reviews zijn gewoon eerlijk en betrouwbaar.
Stop met alles te wantrouwen. Ubisoft speelt het spel gewoon eerlijk.
Het is jammer dat Yasuke de game voor mij verpest. Zou mij heel erg storen aan hem in de filmpjes in de game. Wacht wel op de nieuwe ghost of Yotei game.
@Anoniem-9247: Huilie huilie.
@Anoniem-9247: ook de omgevingen zijn niet goed, sakura bomen zijn express belachelijk groot gemaakt om op te vallen. Je hebt geen jagen meer. Niet alle vijanden kan je in 1 hit doden, verkennen van de wereld is snel eentonig en zo kan ik nog wel door gaan.
Beetje wat we konden verwachten. Alleen de personages maken echt
het verschil ten opzichte van de vorige titels. Vind het wel een terecht cijfer want elke ac is gewoon prima. Had alleen iets revolutionaires verwacht denk ik dus toch lichtelijk teleurstelling.
@Anoniem-9247: zeker.
Meeste reviews ook de negatieve zeggen dat ze Japan goed hebben nagebouwd met de juiste assets.
Must buy
@Anoniem-1014: Je hebt het spel zeker in je dromen gespeeld. Alsof alle reviewers gesponsord zijn. Ga toch weg fantast.
Van wat ik tot nog toe gezien heb is het geen slechte game maar ook geen topper, ik vind Naoe wel een leuk personage Yasuke is eigenlijk ook niet eens een heel slecht personage maar ziet er gewoon raar uit in deze game. Ik had liever gezien dat ze alle tijd in Naoe hadden gestoken dan was de gameplay van dat personage welicht nog wel beter geweest.
@Anoniem-6986:
Voor 65 al op te pikken.
@Anoniem-1014:
Na je eerste drie woorden ben ik al gestopt met lezen. Niet serieus te nemen.
He, weer een review die niet super ingaat op de stealth behalve dat over de lichten enzo. Ik wil weten hoe het stealth gedeelte is waar kan je het het meest mee vergelijken. Doet het eer aan de naam stealth game etc
@Anoniem-1014:
Tuurlijk is het Woke, want alles is tegenwoordig toch wel Woke?
Zielig ventje dat je er bent…Grow up….
@Anoniem-1155: De reden dat ik (en ik denk) meerdere reviews niet te erg in gaan op de Stealth is omdat het, los van die toevoegingen, weer veel van hetzelfde is zoals ik in de review ook noem.
Wat dat betreft verlang ik toch nog wel naar de games zoals ze voor Origins waren.
@coola: sorry maar die conclusie kan je pas trekken als jij het zelf hebt gespeeld
@Anoniem-1014: Woke daarbuitengelaten, denk dat of dit een AC-game is of niet heel erg ligt aan waar je het mee vergelijkt. Ik heb Pre-Origins losgelaten als maatstaaf en dit valt perfect in het type game dat AC is sinds Origins.
Buget bak of gamepass
@ReadySetEigo:
Ok maar mijn laatste AC was brotherhood. Dus ik heb misschien de laatste 5-7 AC games niet gespeeld. Kan je het vergelijken met een splinter cell, of mgs, of is het zoals AC 1. Of weer totaal anders
@Anoniem-73: reviews kunnen en gameplay beelden kunnen ookal overtuigen.
Oja nog 1 vraag, moet je met yasuke spelen of kan je hem echt links laten
@Anoniem-2060: Ah oké! De gameplayfocus ligt een stuk minder op stealth dan in MGS en Splinter Cell en is dan nog steeds wel het meest te vergelijken met Brotherhood. In principe heeft Ubisoft met de switch naar een RPG-style game de stealth gameplay eigenlijk heel erg uitgekleed en worden daar nu langzaamaan weer features aan toegevoegd.
Ik zou het spel in ieder geval niet kunnen aanraden als je op zoek bent naar hele goede stealth gameplay.
@coola: zoals GoT 🙁 ik heb te vaak miskopen gedaan door reviews. Je eigen mening is altijd precies wat jij vind dus dat bedoel ik met dan weet je het pas echt 🙂
@Anoniem-3656: Er zijn momenten dat het moet, maar dit is gering. Het meeste van de game kun je met je favoriet spelen.
@ReadySetEigo: ah jammer maar kijk dit is precies wat ik zocht als informatie. Dan wacht ik wel op een prijsdaling om het te proberen!
@Anoniem-9086: GoT als in Ghost of Tsushima? Geweldige game
En je hebt gelijk, uiteindelijk ga ik alleen naar mijn eigen mening luisteren.
@Anoniem-3045: Zal dit ook als feedback nemen voor toekomstige reviews, aangezien ik er nu een beetje vanuitging dat alle/de meeste lezers wel bekend zijn met hoe AC nu is.
Kom maar door zit al sinds november te wachten
Ik geef de game een 6,5
Ghost of Tsushima>Rise of the Ronin> :made in china” assasins creed shadows
Er zijn ook Japanse reviews…. en.. en die komen niet overeen met wat mensen hier gezegd hebben. Mensen hebben gezegd dat Japan als hele natie Assassin’s Creed Shadows haat. Maar ik ben voorgelogen, want warempel ze zijn positief over de game.
@Anoniem-5124: vooral over die chinese kleedjes en draken zeker haha.
Het repetitieve karakter en gebrek aan originele ideeën zijn voor mij ruim voldoende om deze game te negeren. Waarom tientallen uren verspillen aan been-there-done-that als er zoveel andere games te krijgen zijn die wél eens wat anders doen?
@Anoniem-4045: die draak of althans die skin is iets wat gedeeld wordt door China en Japan.
En de meeste gebouwen en kastelen in deze game zijn 100% Japans.
@coola: Heel eerlijk is er voor mij geen enkele game die €80 waard is.
Ik zal omdat het allemaal geen haast heeft ook altijd wachten op lagere prijzen, die ongetwijfeld gaan komen.
@Anoniem-40: mja kan ik in komen. Er zijn weinig games waarvoor ik graag €80 neerleg, maar als er één game is waar voor ik het over heb is het wel Assassin’s Creed.
Ongeloofwaardig. Zeker nu ubisoft je wil aanklagen als je slechte commentaar geeft. Dat ze maar mooi onderuit gaan. En dat review cijfers geen betekenis meer hebben is de laatste tijd al meermaals bewezen.
@Anoniem-40: wacht 3 weken voor ubisoft games.
@Anoniem-40: allereerst dat is niet waar. Je mag negatief zijn. Dual shockers bijvoorbeeld zal echt niet aangeklaagd worden omdat ze de game een 5,5 geven.
Ubisoft gaat mensen aanklagen die gaan lopen intimideren en dat is heel goed dat Ubisoft daar iets aan doet.
En de review van playsense is 100% geloofwaardig. Hij geeft eerlijke kritiekpunten.
@coola:
De game is vanaf 65 euro op ps5, bij merendeel van de winkels. Met doosje en disc.
@Anoniem-1290: ik heb hem bij bol gekocht ( de special edition) ik koop eigenlijk al mijn fysieke games bij bol.
@Anoniem-40: Weer zo´n fantast die aankomt met dat Ubisoft je gaat aanklagen als je de game van negatieve feedback voorziet. Dank voor de lach.
Kleine stotteringen op de PS5. Oftewel, nog steeds niet goed geoptimaliseerd, zelfs na drie maanden extra uitstel. Dus de game is nog steeds niet af. Jammer weer.
Zoals ik dacht Ubisoft maakt gewoon vermalijke games. En dit lijkt gewoon een vermakelijke game. Dus ik kijk er naar uit. Helaas nemen ze niet voor 1 Ac game gewoon 8 jaar de tijd en maken ze de perfecte game. Maar denk dat ik het vermalijk ga vinden. Game lijkt in iedergeval technisch beter in orde dan eerdere games. Alleen zag ik in de Gamekings premium review wat technische oneffenheden alleen dat was zonder de day one patch zeiden ze. Dus ik ben benieuwd.
@Smaakmaker: Weer een game die nog steeds niet af is. Dat vind je vast niet fijn.
@Anoniem-4161: Want gespeeld? Of lul je maar wat?
@Anoniem-5384: Echte vernieuwing is in de breedte schaars. Elk genre doet wat anders, maar wel voortbordurend merendeels op al bestaande formules. Daar is AC geen uitzondering op. Echte vernieuwing de afgelopen jaren was death stranding, maar ja dat vonden veel mensen weer niks omdat het te apart was. Dus ac afkraken op het feit dat het weinig nieuws doet, dan kun je bijna elk spel in elk genre wel gaan afkraken.
@Anoniem-5124: Oké ik moest lachen om deze domme opmerking. Want als je nou daadwerkelijk goed kijkt en luistert zie je dat alle gebouwen in de game en de muziek echt puur Japans zijn.
8 is een prima cijfer
Ben benieuwd wat het publiek er van vind
Altijd leuke die blanke kids die voor Japanners gaan oordelen of iets Japans is.
It’s a big man thing bruv
@Anoniem-8691: inderdaad… De hele tijd maar roepen dat Japanners het kut vinden en vervolgens word het review embargo opgeheven en wat blijkt Japanners zijn helemaal niet zo boos.
@Anoniem-8691: dat is hoe de wokies zijn he. Of wacht, waren die blanke klagers nu anti woke?
@7th-son: Gezien heel veel games als woke gezien worden. Verwacht ik weer een hoop niet serieus te nemen metacritic users scores.
@Anoniem-7960: Ligt eraan day one patch is er nog. En buiten een paar oneffenheden die horen in een grote open wereld games als deze valt het gelukkig mee.
@Smaakmaker: Wauw smaakmaker, we zijn het over iets eens, de meta critic user scores zullen inderdaad weer moeilijk serieus te nemen zijn. De mensen die al bij voorbaat haten op Ubisoft zullen de game een 1 geven, maar aan de andere kant van het spectrum zullen er ook mensen zijn die het een 10 geven om de 1tjes te counteren.
De 7 tot en met een 8,5 user reviews zullen denk ik wel betrouwbaar zijn.
Staat in preorder leuke score
Enige twijfel die ik nog heb. Downloaden op mijn ps5 of spelen via GeForce now met betere graphics.
@Anoniem-1014: Waarom zou je zo’n game in het Engels spelen.
Het is een van de dingen waarvan ik vooraf zeg dat ze wel goed hebben gedaan met deze game.
@coola: Onzin want ik heb ook niet veel meer met Ubisoft maar ik ga de game niet ongespeeld een 1 geven.
Aan de andere kant betwijfel ik ook de hoge scores want zijn die wel helemaal eerlijk.
Valhalla kreeg ook zulke cijfers maar was technisch gezien een rommeltje. En dat hoort gewoon in een review meegenomen te worden.
Minpunt: Engelse voice-over
Waarom? Wordt geen enkel argument genoemd behalve;
Dus wat is het probleem met de voice acting? Overdreven Japanse accenten?
@Bigds9fan:
Ik vind dit best een apart fenomeen, waarom is dit alleen bij Japanse games zo’n probleem/minpunt? Ik heb ook nog nooit iemand horen klagen bij bijvoorbeeld God of War dat er geen Noors gesproken word.
@Bigds9fan: de cijfers die gamer.nl , Pu en playsense aan Assassin’s Creed Vahalla gaven zijn imho gewoon terecht. Was speelbaar van begin tot eind en dat al van af dag 1
@Smaakmaker: Stotteringen, met name op de PS5, zijn iets anders dan oneffenheden. Oneffenheden zijn acceptabel in een nieuwe, grote game, maar stotteringen betekenen dat het geheel niet goed draait, zelfs niet na drie extra maanden optimalisatie.
@coola: dat al van dag 1.. zo hoort het te zijn vriend. Dat is geen prestatie die speciaal is enkel omdat 3 kwart tegenwoordig niks meer fatsoenlijk af maakt.
@coola: Ik neem ook nooit ongeloofwaardige cijfers serieus. Als een game erg vaak een 7 krijgt, neem ik een 9+ of een 5- al niet meer serieus. Heb het spel besteld voor €65 (sp editie) en verwacht dat ik het spel wel leuk ga vinden. Gelukkig mag je kiezen met wie je gaat spelen en kan je voor JP spraak kiezen.
@coola: Als ik zeg dat ik na 2 weken spelen nog een bug tegen kwam waardoor ik niet verder kon dan is dat gewoon zo.
Heb het een paar keer geprobeerd, toen een eerdere save maar steeds niks.
Dus ja ik moet dat meenemen in een review en zwaar.
Zelfs zonder dat had de game geen voldoende gekregen overigens maar dat is weer een ander punt en daarover mag je best discussiëren.
Bugs en dergelijke daar valt niet over te discussiëren.
@Anoniem-3713:
Het is weer een typische Ubisoft launch niet af want “we patchen het later wel”. En ja genoeg ontwikkelaars doen dat maar goed.
@Kassandra: Stemacteurs willen dan vaak een accentje opzetten of gaan overacteren. Je ziet het inderdaad erg vaak bij Japanse games, maar ook de Metro-serie is een goed voorbeeld. Zet de stemmen op Engels en je waant jezelf in een nieuw deel van Borat.
@Bigds9fan: jammer dat jij die bug had. Ik heb de game zonder game breaking en storende bugs kunnen spelen.
Als een reviewer ook die bugs niet heeft gehad hoeft hij ze ook niet vernoemen en mee te laten wegen.
@Bigds9fan: Ja, inderdaad, en het wordt ook gewoon weer goed gepraat en geaccepteerd. Niet door mij. Niet af is bij mij een punt eraf. Niet af, zelfs na 3 maanden extra optimaliseren, is nog eens een punt eraf. Kom ik op een matige 6.
@Anoniem-4199:
Niet af is bij mij zelfs 2 punten eraf.
Kom op zeg. Mensen besteden hun zuurverdiende geld en tijd aan jouw game. Het minste wat je dan kan doen is zorgen dat de game AF is.
Ik kan de game makkelijk betalen als ik zou willen maar stel dat je maar 1 game kan kopen dit voorjaar- dan mag die toch gewoon “af” zijn.
Mede ook omdat dit het enige is waar niet over te discussiëren valt.
En Valhalla had ook een XP-booster. Dat is nog eens minimaal een punt aftrek zeker ook omdat die na de reviews online waren toegevoegd is.
De game was heel grindy en als journalist zou ik hem zeker met XP-booster gespeeld hebben en dat meegenomen in de evaluatie. Dat kon dus niet en ja- ik was teruggegaan naar mijn review en had er minimaal een punt afgetrokken. Misschien wel 1,5.
Wat me ook opvalt is dat je ook bij dit deel weer sneller vanaf het hoofdmenu in de store als in de opties bent.
De store zou niet eens toegankelijk moeten zijn vanuit de game maar hij staat gewoon BOVEN de opties.
Als ik zo triest was dat ik die cosmetics zou kopen dan kan ik ook de route of shame volgen en dat is de game uit en PSN in.
Zegt al genoeg over waar de focus ligt.
@Bigds9fan: en een andere Reviewer kiest er voor om zulke dingen minder hard te laten wegen. Elke individuele reviewer mag zelf bepalen wat ze wel of niet zwaar laten wegen.
@coola: Maar het is altijd wel heel toevallig dat jij de enige bent die nooit last hebt van problemen die bij Ubisoft games spelen. Iedereen weet gewoon dat de Ai bijvoorbeeld bij een Mirage onder de maat is. Jij hebt als enige ter wereld een game waar de Ai geweldig is.
Ac Valhalla zat echt vol technische problemen bij launch. Jij hebt er geen last van. Het is gewoon helaas zo dat Ubisoft games op Prince of Persia the lost crown na. Veelal technische problemen hadden bij launch. En nu zie ik dat ook bij de Gamekings review. Nu wil ik daar de day one patch voor afwachten. Maar als die problemen er nog wel inzitten dan zal jij als een van de weinige ter wereld er toevallig geen last van hebben.
@Bigds9fan: Maar laten we even de day one patch afwachten. En elke open wereld games van die grootte heeft last van glitches en oneffenheden die ik zag in de Ac shadows reviews. Kijk Valhalla was bij launch gewoon veelal broke. Dat is wat ik lees van reviews hier niet het geval.
@Anoniem-40: precies. En yasuke hoort hier gewoon niet in. Lompe vechtstijl is niet ac waardig. You fight from the shadows, nou niet echt dus. Flut zooi
@Anoniem-4465:
Dan speel je het toch niet, simpel! Klaar! Met je eeuwige gejank hier.
De AC formule heeft mij altijd aangetrokken. De geschiedenis, mooie omgevingen en een open wereld daar ga ik hard op.
Omdat dit jaar ook Ghost of Yotei uitkomt was ik juist nu wat terughoudend. Beetje setting-overkill begint het te worden. Deze review, maar ook die van Gamekings laat het toch weer jeuken. Pre order alsnog geplaatst.
Day one Gamepass baby.
Super vet!! Bedankt voor de review, al heb ik niet alles willen lezen omdat ik de boel zelf wil gaan verkennen morgen. 🙂
Ik twijfel. Geloof de review wel. Alleen ik heb deze week nog 10 uur in Valhalla gestoken en kan er echt niet in komen. Ik ga nog even nog wat gameplay filmpjes kijken etc. Of dit nog wel iets voor mij is. Maar ik hoop echt dat jullie er van genieten!!
Prima cijfer. Ik wacht nog wel even met kopen, te verl andere games en khazan lijkt me leuker, die komt volgende week uit. Veel plezier voor diegenen die hem spelen morgen.