Wanted: Weapons of Fate ligt vanaf vandaag in de winkels en gaat verder waar de inmiddels welbekende film Wanted ophield. In de game speel je voornamelijk met Wesley, een huurmoordenaar met een zeer goed richtingsgevoel. Niet alleen zal je in de huid kruipen van Wesley maar ook in die van zijn vader Cross en ga je op zoek naar de moordenaar die de moeder van Wesley en vrouw van Cross heeft vermoord. Weet Wanted: Weapons of Fate diezelfde intense actie van de film ook te evenaren in de videogame? Of is de game net als de meeste andere games gebaseerd op films ook weer een flop? Dat lees je in deze review.

Iconische film moves

Actie, actie en nog eens actie is wat je in deze game aan zult treffen. Je zal maar weinig ‘rust’ krijgen en je vind jezelf dan ook constant aan het schieten, behalve als je een stukje moet lopen. Een ‘make it or break it’ voor deze game zijn echter de iconische film moves. Zo wordt er in de film beweerd dat kogels niet altijd rechtdoor vliegen, degene die de film gezien hebben zullen ongetwijfeld weten wat hier mee bedoeld wordt. Deze moves vind je ook terug in de game en het mooiste ervan is: ze zijn enorm goed uitgewerkt. Er is gebruikt gemaakt van in totaal drie ‘special’ moves, deze zijn oproepbaar als je een aantal kills hebt gemaakt. De namen van deze moves zijn als volgt: Curving Bullets, Bullet Explosion en Assassin Time.

Curving Bullets zorgt ervoor dat je de weg van de kogel kan buigen om op die manier bijvoorbeeld vijanden te raken die uit het zicht zijn. Dit doe je door de R1-knop in te drukken, je krijgt dan vervolgens een ‘kromme pijl’ welke je op een dusdanige manier heen en weer moet bewegen zodat hij wit wordt. Wanneer de pijl wit is laat je de R1-knop los en zal de kogel al afbuigend de vijand doorboren.

De volgende is ‘Bullet Explosion’, deze move is meestal in combinatie met ‘Curving Bullets’ en zorgt ervoor dat je met vernietigende explosies meerdere vijanden tegelijk om zeep helpt. Met deze move zorg je er zeg maar voor dat de kogels tegen elkaar aanbotsen op hun weg naar de vijand, deze zullen dan vervolgens exploderen. Dit geeft een heel vet effect en deze move zal je later in het verhaal pas unlocken.

And last but not least hebben we de ‘Assassin Time’ move. Deze move is als het ware een soort van bullet-time waarmee je de tijd vertraagt om meerdere vijanden neer te halen terwijl je meerdere kogels per seconde afvuurt. Deze move vereist veel nauwkeurigheid en gebruik je meestal bij het veranderen van schuilobject.

The Little Things

De titelsong van de game en film heet ‘The Little Things’. Deze zeer toepasselijke song met een titel die ook geldt voor videogames is natuurlijk een hele goede keuze. Het gaat er bij games namelijk ook om dat ‘The Little Things’, oftewel of de kleine dingetjes in orde zijn. Eén klein dingetje is bijvoorbeeld het menu, deze is mooi vorm gegeven en navigeert makkelijk. Wat wel jammer is, is dat het verhaal niet al te lang is, ik denk dat je er gemiddeld zo’n vier á vijf uur over doet om het verhaal volledig uit te spelen. Nadat je het verhaal voltooid hebt valt er niet veel meer te doen, je kan de game nog een keer op een hogere moeilijkheidsgraad spelen of alle collectables gaan halen, maar daar zit geen hond op te wachten.

Cover-systeem

Wanted: Weapons of Fate kent een aardig goed cover-systeem waar je ontzettend veel gebruik van maakt. Je kunt door op kruisje te drukken cover nemen en dan vervolgens met nog een druk op dezelfde knop van schuilobject verwisselen. Met de rechter analoge-stick geef je aan achter welk object je wilt schuilen door er als het ware naar toe te kijken. Tevens kun je gebruik maken van ‘blind-fire’ hierbij schiet je in het wild naar je tegenstanders waardoor zij gaan schuilen, op dat moment heb je de tijd om ongezien naar een ander object toe te gaan zonder dat zij weten waar je bent. Ook kun je door driehoekje in te drukken in slow motion naar een ander object te gaan en zo een breed scala aan vijanden neerschieten. Het cover-systeem werkt makkelijk en speelt een grote rol in de game.

Alles glimt

Wat wel wennen is zijn de graphics van de game, je zal zien dat dit een beetje ‘achterhaald’ is met ontzettend veel kartels rondom de randen en glimmende muren. Bijna elke oppervlakte in de game glimt en dat is niet altijd even mooi, vooral niet in donkere ruimtes waar het mat hoort te zijn. Tevens kent de game hier en daar enkele framedrops en duurt het laden van de volgende level aardig lang. Meestal wordt het laden verscholen achter een cutscène, waarbij je even moet wachten voordat je deze verder kunt klikken.

Piece of cake

Wanted: Weapons of Fate is zoals al eerder vermeld geen lange game, waarschijnlijk is deze keuze bewust omdat men er misschien bang voor was dat het te repetitief werd. Ondanks dat kon men er wel voor kiezen om de game wat moeilijker te maken, aangezien het zo kort is. Het tegenovergestelde is echter waar, de game is ontzettend makkelijk en je zal dan ook merken dat er meestal weinig uitdaging in missies zit. Om dit toch te compenseren hebben ze aan de laatste missies enkele moeilijkere vijanden toegevoegd. Deze vijanden kun je wel tien keer door hun hoofd schieten wil je ze dood hebben, dit is niet alleen moeilijker maar ook nog eens frustrerend en onrealistisch en die twee laatste dingen doen een game meestal niet ten goede.

De game kent drie verschillende moeilijkheidsgraden namelijk Pussy, Assassin en Killer. De laatste moeilijkheidsgraad is echter ‘gelockt’ en is pas speelbaar wanneer je de game helemaal hebt uitgespeeld. In principe hadden ze deze gewoon meteen open moeten gooien omdat Assassin zelfs nog vrij makkelijk is.

Al met al is Wanted: Weapons of Fate een game met enkele goede en slechte punten. Zo zijn de iconische film moves heel erg goed uitgewerkt en is het cover-systeem iets wat ook helemaal snor zit. Zet daar echter niet al te beste graphics en makkelijke missies tegenover en je hebt een middelmatige game. De game is niet al te lang en zeker geen hoogvlieger maar zal menig mens weten te behagen.

Pluspunten:

• Cover-systeem
  • Iconische film moves