Special | Onimusha 2: Samurai’s Destiny – Zes jaar geleden bracht Capcom een remaster uit van het eerste deel in de Onimusha-franchise, Onimusha: Warlords. De verwachting was dat het tweede en derde deel snel zouden volgen, maar niets bleek minder waar. Uit het niets kwam Capcom tijdens de afgelopen Game Awards met de aankondiging van een gloednieuwe Onimusha-titel, The Way of the Sword, en kort daarna volgde dan eindelijk de aankondiging van een remaster van Onimusha 2: Samurai’s Destiny, die over twee dagen uitkomt. Wij hebben de kans gehad om in deze remaster van deze klassieker te duiken en te ontdekken wat er allemaal verbeterd is. Nog belangrijker: heeft het spel de tand des tijds doorstaan en weet het ook in 2025 nog te vermaken?
Samurai Biohazard
Het idee voor Onimusha ontstond kort na de release van Resident Evil. Sterker nog, het concept is letterlijk ‘Resident Evil, maar dan met ninja’s en samurai’. Wanneer je het spel voor het eerst speelt, zul je de gelijkenissen met de eerste Resident Evil-games dan ook meteen opmerken. De games voelen vrijwel hetzelfde aan, van de vaste camerahoeken tot de combat en de trage vijanden die je in een hoek proberen te drijven. Waar je vroeger vastzat aan de befaamde tank controls – waarbij je eerst moest draaien in de richting waarin je wilde lopen – kun je nu ook voor modernere besturing kiezen, waarmee je je met je analoge joystick vrij in een radius van 360 graden kunt bewegen. Een stuk beter wat ons betreft, maar fijn dat mensen die voor de originele ervaring willen gaan deze keuze nog wel hebben.
In de afgelopen jaren hebben we veel remasters en remakes gezien van diverse games, met niet alleen variërende kwaliteiten, maar ook verschillende interpretaties van wat een remaster of remake zou moeten zijn. Onimusha 2 is in dat opzicht een remaster zoals we die kennen uit de tijd dat remasters voor het eerst gemeengoed werden. De game is zoals hij oorspronkelijk was, maar nu in 2160p, met scherpere textures voor zowel personages als de spelwereld. Je kunt kiezen tussen een 4:3- en 16:9-beeldverhouding en daarnaast genieten van stabiele 60fps-prestaties. Voor wie na lange tijd weer de wereld van Onimusha 2 induikt, voelt het dan ook als thuiskomen in een warm bad – nostalgisch, vertrouwd en net even scherper dan je het je herinnert.
Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets nieuws is toegevoegd aan de game. In de remaster van Onimusha 2 is het nu mogelijk om vanaf het begin de ‘Easy’-modus te kiezen, waar dit voorheen alleen kon nadat je een keer dood was gegaan. Daarnaast is er een gloednieuwe moeilijkheidsgraad toegevoegd voor gamers die een uitdaging zoeken nadat ze het spel in de Normal- en Critical-modus hebben uitgespeeld. De ‘Hell’-moeilijkheidsgraad is meedogenloos – één keer geraakt worden betekent direct je dood en is dan ook echt bedoeld voor Onimusha-veteranen.
Er zijn ook nog enkele kleinere toevoegingen, zoals minigames die nu vanaf het begin beschikbaar zijn en een galerijmodus, zoals Capcom die wel vaker toevoegt aan remasters, waarin je concept art van het spel kunt bekijken. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat Onimusha 2 een relatief korte game is. Een eerste playthrough zal waarschijnlijk zo’n 6 tot 8 uur in beslag nemen. Replays zijn echter de moeite waard, omdat bepaalde evenementen met verschillende personages alleen te behalen zijn als je je focust op de relatie met hen. Toch zullen de meeste spelers na één playthrough waarschijnlijk wel genoeg hebben van het spel.
Conclusie
De remaster van Onimusha 2 brengt, met een klein likje verf en enkele toevoegingen, de nodige verbeteringen om een spel uit 2002 opnieuw te introduceren in 2025. Dit betekent dat mensen die fan zijn van Onimusha en al eerder een van de games in de franchise hebben gespeeld, deze remaster waarschijnlijk ook zullen kunnen waarderen. Daarnaast is het spel een aanrader voor mensen die gecharmeerd zijn van de gameplay van de eerste Resident Evil-games. Wel is het spel aan de prijzige kant vergeleken met de remaster van het eerste deel, dat veel vergelijkbare verbeteringen bevatte maar toch 10 euro goedkoper is.
Gespeeld op: PlayStation 5 (PS4-versie, geen PS5-versie beschikbaar).
Ook beschikbaar op: Xbox One, Switch en pc.
Word een budget bakken titel, remasters en remakes heb ik veel de neiging om maar eventjes te spelen, voor dat nostalgische gevoel, en daarna maanden niet meer aan te raken.
De nieuwe onimusha gaat er wel zeker weten komen
Ga ik zeker nog eens spelen als die in prijs gezakt is