Sinds 25 maart is de game Wheelman uit, de prequel van de gelijknamige film met Vin Diesel in de hoofdrol. Ook in de game speelt hij de hoofdrol en verleent hij zijn uiterlijk en stem aan de game. Is Wheelman een regelrechte topper of is het een flop? Na de game twee dagen voluit te hebben gespeeld zijn wij er wel achter gekomen.

Story

Jij bent Milo Burik, een Amerikaanse undercoveragent en uitgezonderd naar Barcelona als wheelman. Hier moet jij orde op zaken zetten en de drie grote mafiabendes die Barcelona beheersen tegen elkaar uitspelen. Je begint de game met een missie samen met de bloedmooie Lumi Vega, die jouw in contact moet brengen met Felipe Lial, de neef van de grote baas Paulo Lial van Los Lantos. Jij moet steeds beter je best doen en steeds moeilijkere opdrachten uitvoeren om ook bij de andere bendes te komen. Zo maak je kennis met Sorin Teodor, de rechterhand van bendeleider Rudu Negrea van The Romanians en Stavo Delgado en Che Taverel van Los Chulos, de derde bende in Barcelona. Alles draait eigenlijk om een koker met vertrouwelijke inhoud die een koper van je wilt hebben en jij wilt behouden. Al die tijd scheur je door de straten van Barcelona en deins je nergens voor terug.

Side missies

Naast de normale missies die je moet voltooien, zijn er ook maar liefst zeven verschillende soorten side missions te doen in de game. Dit zijn de Rampage, Made to Order, Taxi, Street Showdown, Hot Potato, Contracts en de Fugitive Side Missions. Zo moet je bijvoorbeeld met de Rampage Side Mission het Catalunya-plein zo veel mogelijk vernietigen met je auto en met de Fugitive Side Mission zo snel mogelijk van één punt naar een ander punt komen en ontsnappen aan gangmembers op motoren. Vernietig jij een zo hoog mogelijk bedrag of doe jij dit allemaal binnen een gestelde tijd, dan heb je een rankingsystem van vier ranks; van hoog naar laag: S, A, B en C. Hoe hoger, hoe meer je krijgt in de vorm van bijvoorbeeld een langere ‘Gauge meter’ of de ‘health’ van je auto’s worden beter. Er zijn aardig wat side missions in de game die buiten het verhaal omgaan.

Gameplay

De gameplay van de game is lekker wendbaar en zeker niet moeilijk. Geen moeilijke buttoncombinaties, eigenlijk is het veel te makkelijk. Een tegenstander uitschakelen door te schieten gaat makkelijk, gewoon met L2 automatisch richten en met R2 schieten, simpeler kan het gewoon niet. De besturing van je auto, motor of vrachtwagen is heel losjes en je scheurt te makkelijk door de bochten zonder af te remmen.

In Wheelman ben je ruim 85% van de game onderweg in een voertuig. Je hebt de optie via je PDA om direct naar de volgende opdracht te gaan of op eigen krachten door zelf te lopen of rijden. Als je alles via je PDA doet, ben je misschien wel meer dan 90% onderweg in een voertuig. Je ben natuurlijk niks voor niks de wheelman die alles rijdend moet uitvoeren. Een kapotte auto of motor meer of minder maakt je niks uit in Wheelman, ook als die van jou kapot gaat. Als je een nieuw voertuig moet hebben, spring je gewoon rijdend van de één naar de andere om deze te pakken via de ‘Air Jacking’ move. De move ziet er spectaculair uit en vraagt er gewoon om het zoveel mogelijk te doen.

Door razendsnel over de wegen te gaan, hekken en terrasjes of andere omgevingen kapot te rijden en te stunten door via een trap of iets dergelijks de lucht in te rijden, vul je je zogenaamde ‘Gauge meter’. Hiermee kan je drie dingen mee uitvoeren. Allereerst natuurlijk je ‘boost’ activeren waardoor je nog sneller kan scheuren door de straten van Barcelona. Daarbij heb je ook nog twee speciale moves, waarvan één wel heel spectaculair is.

We beginnen met de minst spectaculaire, de ‘Aimed Shot’. Als je ‘Gauge meter’ vol is en je activeert deze move, dan zoom je in met je wapen en kan je gericht schieten op de personen of hun voertuigen voor of naast je, zodat deze binnen drie schoten kapot zijn. Tevens wordt natuurlijk de tijd vertraagd zodat niet alles aan je voorbij vliegt. Dan heb je de spectaculaire ‘Cycloon Shot’ die je kan uitvoeren als je meter vol is. Als je een auto of motor achter je hebt rijden en je voert de ‘Cycloon Shot’ uit, dan draai je 180º om vervolgens op dezelfde manier te schieten als met de ‘Aimed Shot’. Daarna draai je weer terug met je auto of motor om verder te scheuren.

Je had al door dat je dus vanuit je auto of motor kan schieten en natuurlijk ook vanuit busjes en vrachtwagens, maar je kan veel meer schade aanrichten dan je denkt. Met de speciale ‘Melee attacks’ kan je met je voertuig beuken tegen de andere voertuigen die jou op je hielen zitten. Beuk keihard naar de linkerkant, rechterkant of vooruit op diegene die jou dwarszitten en je proberen te verhinderen. Deze ‘Melee attacks’ garanderen mooie acties en crashes. Maar pas op, want de andere kunnen dit ook doen en je wilt je voertuig natuurlijk wel heel houden, anders moet je weer een spectaculaire ‘Air Jacking’ move doen, wat ook wel weer erg leuk is.

Graphics & Sound

De graphics van de game zijn niet om van de daken te schreeuwen. Hoewel de omgeving er mooi uitziet en de bekendste locaties perfect zijn nagemaakt, zoals de Arc de Triomf met het lange wandelpad, de grote winkelstraat Ramblas en de wereldberoemde kathedraal La Sagrada Familia. De omgeving die verderop staat, zie je opgebouwd worden als je ernaar toe rijdt, wat natuurlijk niet erg realistisch is. De variabiliteit van de auto’s en de motoren vallen ook tegen. Je hebt maar een paar verschillende soorten en deze zijn niet al te veel gedetailleerd. Dit is heel jammer, maar het enige wat je er eigenlijk mee doet is scheuren, beuken en stunten. Wat je ook weinig tegenkomt, zijn voetgangers. Het lijkt gewoon of de wereldstad Barcelona is uitgestorven, zo leeg is het soms. Maar dit wisten we al van te voren, omdat de ontwikkelaars dit speciaal hebben gedaan om meer nadruk te leggen op de actie.

Wat zeker jammer is, is het uiterlijk van de wapens. Deze zijn totaal niet afgewerkt en lijken nergens op. Je ziet alleen de vorm en een zwarte kleur met soms een bruine kalf of groene patroonhouder. Hierdoor heb je soms het gevoel dat je echt met speelgoedwapens aan het schieten bent in plaats van een AK-47 of machinegeweer. Dit is zeker een gemiste kans van Wheelman. Tevens zitten er aardig wat foutjes in de game. Als je bijvoorbeeld door een hekje rijdt, heb je kans dat je het hekje dwars door je auto heen meeneemt, wat natuurlijk niet kan. Maar het kan nog gekker, we reden in een missie met de auto door de metrotunnel toen er plots een vrachtwagen naar beneden viel.

Hoewel de cutscènes aardig mooi zijn afgewerkt, zijn ze tegelijk soms te houterig. De personages zijn daarentegen wel weer mooi afgewerkt en de actiescènes zien er spectaculair uit. Ook hierbij zijn er weer minpunten, want als je een andere auto laat crashen, kan het gebeuren dat je opeens de inzittenden gewoon ziet staan, in plaats van dat ze eruit vliegen, wat je vaker ziet.

Het geluid is redelijk, maar niet top. De actie en de ontploffingen passen goed bij de game, net als de vele quotes die je hoort van Vin Diesel. Het is heel goed dat hij zijn stem heeft verleend aan de game, want hij heeft de charme die wordt verwacht van de hoofdpersoon; precies wat je gewend bent van Vin Diesel. Voor de rest hoor je weinig verschil tussen de voertuigen, wat dan wel weer jammer is. Er zit gewoon weinig realisme in de geluiden van de voertuigen.

Wheelman is een spectaculaire game, vol met actie waar Vin Diesel zijn steentje bijdraagt, zeg maar gerust een grote steen. De game is echt gericht op de actie en dan vooral de actie uit Hollywood. Grafisch gezien is het geen topper wat we tegenwoordig wel kunnen en mogen verwachten en dat is jammer. Ook de speelduur van de game is niet al te lang en dat is echt zonde. Hoewel je de vrijheid in de game hebt, speel je het verhaal te snel uit en ben je geneigd de side missies niet te doen, hoewel deze soms wel de moeite waard zijn. Wheelman is geen echte must-have, maar zeker ook geen flop. Voor diegene die van instant-action en filmgames houdt is dit misschien een aanrader, voor ieder andere gamer helaas niet. Al met al hebben we ons prima vermaakt met Wheelman, maar dat komt puur door het feit dat we eerder hebben aangegeven; de Hollywood-actie van Wheelman.
Pluspunten:

• Hollywood-actie
  • Snelheid